FreeCinema

Follow us

ΠΟΥ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΙΣΒΟΛΗ (2016)

(WHERE TO INVADE NEXT)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Μουρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ο Μάικλ Μουρ αποφασίζει να «εισβάλει» σε χώρες του εξωτερικού με σκοπό να «κλέψει» τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά τους και ιδέες που θα μπορέσουν να σώσουν το αμερικανικό πολίτευμα.

Υπάρχει ο Μάικλ Μουρ που κάνει ντοκιμαντέρ και ο Μάικλ Μουρ που κάνει σάτιρα. Στη δεύτερη περίπτωση, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι περισσότερο αμφιλεγόμενο, όμως σίγουρα διασκεδάζει. Το τι μηνύματα περνάει είναι μια… άλλη, μεγάλη κουβέντα. Το «Πού να Κάνετε την Επόμενη Εισβολή» ακούγεται σαν κάτι το anti-militaire, ξεκινά να απαριθμεί τις συνεχείς ήττες των αμερικανικών επεμβάσεων των ΗΠΑ παγκοσμίως, από τον πόλεμο της Κορέας μέχρι σήμερα, και αμέσως μετά περνάει στην Ιταλία της παρούσης, για να κρίνει ένα νεαρό ζευγάρι εργαζόμενων που «τολμά» να έχει το δικαίωμα της… άδειας μετ’ αποδοχών στην πατρίδα του! Για λίγο, ξεγελιέσαι και θέλεις να χλευάσεις αυτούς τους «τεμπέληδες» Ιταλούς που πληρώνουν φόρους σχεδόν παρόμοιους με εκείνους των Αμερικανών πολιτών, οι οποίοι, όμως, δεν έχουν αντίστοιχη μεταχείριση ή πλεονεκτήματα. Ύστερα, όντας Ευρωπαίος (λέμε τώρα…), σκέφτεσαι πως ο τύπος προσπαθεί να εξιδανικεύσει την εδώ κατάσταση σε σχέση με τις (όποιες) κακουχίες της σημερινής κοινωνίας στις ΗΠΑ. Ήδη βρίσκεσαι διχασμένος, με το εξής απλό (έως και αφελές) ερώτημα: εμάς «δουλεύει» περισσότερο ή το κοινό της Αμερικής;

Κοινωνιολογικά… κωμικό, αυτό το ντοκιμαντέρ του Μουρ επιχειρεί να υπενθυμίσει τις χαμένες αξίες τού αμερικανικού πολιτεύματος τις οποίες «αντέγραψαν» άλλοι λαοί και γνώρισαν (ή γνωρίζουν ακόμη) την ευημερία στον τόπο τους, παρουσιάζοντας – ως επί το πλείστον – την Ευρωπαϊκή «Ένωση» του παρόντος ως παράδειγμα προς μίμηση, ακόμη και όταν τα «κακώς κείμενά» της φαντάζουν ως ουτοπικές λύσεις για τον καλύτερο δημόσιο βίο στις ΗΠΑ. Η επιλεκτικότητα στις χώρες όπου «εισβάλλει» ο κύριος Μουρ μάλλον είχε για κριτήριο το φιλμικό comic relief ή κάποια… αδιόρατα συμφέροντα, εκτός κι αν η κατάσταση στη χώρα μας δεν έχει να διδάξει τίποτε περί ορθότητας στη λειτουργία μιας δημοκρατίας (#sarcasm), οπότε η Ελλάδα δεν αποτέλεσε σταθμό για τα γυρίσματα…

Όσο περνά η ώρα, αισθάνεσαι ότι ακόμη και ο όποιος έπαινος του Μουρ, προς τα κοινωνικά οφέλη που προσφέρουν οι χώρες τις οποίες επισκέπτεται, σχεδόν… υποθάλπεται από μια χιουμοριστική διάθεση ειρωνικά δηκτική, που λες και διακωμωδεί μέτρα διαβίωσης ή επιλογές ριζοσπαστικά δημοκρατικές τα οποία τυγχάνει να έχουν θετικότατα αποτελέσματα σε κάθε τόπο. Το «θα ήθελα» ή το «έτσι θα έπρεπε» που δείχνει να προτείνει προς τη διακυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών ο Μουρ μοιάζει την ίδια στιγμή και με ένα κακό «αστείο», μια τραγελαφική σύμπτωση της ζωής που παραμένει ανεξήγητη αλλά υφίσταται σχεδόν ως εκ θαύματος.

Με τις ΗΠΑ να βρίσκονται σε προεκλογική περίοδο, η τόσο εμφανής προπαγάνδα υπέρ της εξουσίας στις γυναίκες δεν μοιάζει τόσο «απλοϊκά» φεμινιστική, αλλά σχεδόν «δείχνει» με το δάχτυλο τη Χίλαρι Κλίντον. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, ο κυνισμός του Μουρ έχει πάει περίπατο και η «πολιτική ορθότητα» έχει ανεβάσει decibel… ντουντούκας! Δε λέω, υπάρχουν και αλήθειες σε τούτο το ντοκιμαντέρ. Αλλά με μια δεύτερη σκέψη, μετά το πέρας τού φιλμικού του δίωρου, το οποίο σε βομβαρδίζει με πληροφορίες και «γνώση», το «Πού να Κάνετε την Επόμενη Εισβολή» φαντάζει περισσότερο σαν μια… ήττα για το είδος, ένα φιλμ που δεν γεφυρώνει ακριβώς το χάσμα ανάμεσα στις πολιτικές ή τις επιλογές των εν λόγω κρατών αλλά, μονάχα, τις «γλεντάει». Όπως θα έκανε ένας γελωτοποιός των ακόμη πιο σκοτεινών για την Ιστορία και την ανθρωπότητα περιόδων…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πιο φαρσικός από ποτέ, ο Μάικλ Μουρ παρουσιάζει κάποιες… επιλεγμένες περιπτώσεις όπου ο υπόλοιπος κόσμος «βάζει τα γυαλιά» στις ΗΠΑ, με μια αντίληψη που λέει πως όλοι μας από το «αμερικάνικο όνειρο» πήραμε… δανεικά κι αγύριστα. Μπορεί να φανεί διασκεδαστικό σε μερίδα θεατών το φιλμ, όμως θα υπάρξει και μεγάλη μερίδα κοινού που δεν θα καταλάβει το όλο «αστείο» και θα αισθανθεί το υπόπτως διφορούμενο της οπτικής, αλλά και δόσεις χλευασμού ελαφρώς προσβλητικές (και ουχί χιουμοριστικές).


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.