FreeCinema

Follow us

WEEK-END (1967)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
  • ΚΑΣΤ: Μιρέιγ Νταρκ, Ζαν Γιαν, Ζαν-Πιερ Καλφόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ζεύγος μπουρζουάδων, αμφότεροι με κρυφούς εραστές και συνωμοτικά σχέδια δολοφονίας ώστε να μην τους βαραίνει ο θεσμός του γάμου, ετοιμάζονται για ένα μικρό ταξίδι στην επαρχία, με στόχο την εξασφάλιση του μεγαλύτερου μεριδίου από την κληρονομιά του ετοιμοθάνατου πατέρα εκείνης.

Εάν υπήρξε μία ταινία που θα μπορούσε να παρομοιαστεί με βόμβα molotov σε σχέση με το επερχόμενο επαναστατικό ξέσπασμα της γαλλικής κοινωνίας, το οποίο εκφράστηκε μέσω των επεισοδίων του Μάη του ’68, αυτή είναι το «WeekEnd» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Δομημένη εντελώς άναρχα, σε αφήγηση, εικόνα και ηχητική μπάντα, παρακολουθεί την καταδίκη του αστισμού μέσα από ένα road trip μαζικής εξόδου ενός σαββατοκύριακου στην μποτιλιαρισμένη άσφαλτο, το οποίο βυθίζεται στο αιματοκύλισμα μιας (μεταφορικά ή κυριολεκτικά) πελώριας καραμπόλας αυτοκινήτων, βρίσκοντας στο διάβα του από χαρακτήρες ιστορικούς και λογοτεχνικούς, μέχρι κανίβαλους hippies! Ατυχώς, μετά το «Week-End», ο Γκοντάρ «χτύπησε μπιέλα» (επί το λαϊκότερον), αφιερώθηκε στον μαρξισμό και τον λενινισμό, επέδειξε μία αφοριστική αποστροφή προς την κινηματογραφική φόρμα και μονάχα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 επανέκαμψε (ελαφρώς) δημιουργικά, πριν παραδοθεί ολοκληρωτικά σε αφηρημένες «φιλοσοφίες» περί… παντός επιστητού.

Θέτοντας ως βάση μιας «ελεύθερης» πλοκής τη σχέση ενός ζευγαριού με δολοφονικές σκέψεις από αμφότερες πλευρές, έτσι ώστε εκείνη κι εκείνος να συνεχίσουν τη ζωή τους με τους εραστές τους, και κατόπιν μιας μακράς σεκάνς σεξουαλικών εξομολογήσεων της συζύγου με αναφορές στην «Ιστορία του Ματιού» του Ζορζ Μπατάιγ, το «Week-End» ακολουθεί μια πορεία προς την καταστροφή που μοιάζει με εκκένωση των πολιτών από τον δυτικό πολιτισμό! Όσο απομακρύνονται από την προστασία της bourgeois οικίας τους, από τη στιγμή που ξεπαρκάρουν το αυτοκίνητό τους μέχρι το «άγνωστο» του προορισμού τους στη Φύση, η Κορίν και ο Ρολάν θα βιώνουν έναν ασταμάτητο εξευτελισμό, ίσως προφητικό σε συνάρτηση με τον σύγχρονο απόπατο της ζωής στην Ευρωπαϊκή «Ένωση», θα γίνουν μάρτυρες του τέλους της γλώσσας, ακόμη και της φιλμικής (όταν θ’ αρχίσουν να ουρλιάζουν «Τι σάπια ταινία. Το μόνο που συναντάμε εδώ είναι τρελοί άνθρωποι.»)!

Αδιαφορώντας για την αλήθεια ή οτιδήποτε ρεαλιστικό, ο Γκοντάρ επιτίθεται σε ιδεολογίες, εγκληματικά κατάλοιπα της Ιστορίας και της όποιας διαστρέβλωσης της «Δημοκρατίας», προτείνει την απελευθέρωση του πολίτη από την εξάρτηση σε ηλεκτρονικά συστήματα και συσκευές, οδηγεί τους λαούς πέρα από την παράλυση της συστημικής ζωής και καλεί σε ένα καθολικό sabotage της οικονομίας. Ακόμη και με όπλα, για να τελειώσει αυτή η αδιέξοδη ταξική αντίφαση «πολιτισμού». Για να τελειώσει η ζωή και το σινεμά μαζί. Μην ανησυχείτε, όμως. Ο θάνατος είναι μονάχα ένα faux raccord.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τι να σου πει το «meta» και οι δήθεν μοντερνίζουσες αναζητήσεις του σινεμά σήμερα, από τη στιγμή που υπάρχει το «Week-End» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Έργο που κανένας παραγωγός και καμία χώρα δεν θα επέτρεπαν να γυριστεί και να υπάρξει στην εποχή μας. Θα έχουμε πάντοτε λόγους να επιστρέφουμε σε αυτό. Μέχρι να φάμε τις ίδιες μας τις σάρκες.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.