FreeCinema

Follow us

ΗΡΩΑΣ ΚΑΝΕΝΟΣ (2022)

(VIENS JE T'EMMÈNE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλέν Γκιροντί
  • ΚΑΣΤ: Zαν-Σαρλ Κλισέ, Νοεμί Λβοβσκί, Ιλιέ Καντρί, Μισέλ Μασιερό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ενώ ένα τρομοκρατικό χτύπημα ταράζει την ήρεμη ζωή στο Κλερμόν-Φεράν, ο thirtysomething Μεντερίκ παθιάζεται με την ιδέα να κάνει σεξ με την Ιζαντορά, μια μεσήλικη πόρνη η οποία τυγχάνει και… παντρεμένη με ιδιαίτερα ζηλόφθονο σύζυγο!

Με έναν ήρωα που θα ήθελε να μοιάσει στον Γούντι Άλεν κι ένα καταστασιακό που ζηλεύει την σουρεαλιστικά μπουνιουελική υπερβολή, ο Αλέν Γκιροντί παρουσιάζει ένα εκκεντρικό κράμα (πολλών) ιδεών οι οποίες ταυτίζονται (και) με κοινωνικά προβλήματα της Γαλλίας του σήμερα. Μέχρι ενός σημείου, το «Ήρωας Κανενός» ξαφνιάζει ευχάριστα, όμως, το αναρχικό statement δεν κάνει πάντα τόσο καλή παρέα με το φαρσικό χιούμορ, αφήνοντας τελικά μια γεύση αποπροσανατολισμένου έργου.

Η μεγάλη παγίδα του σεναρίου των Γκιροντί και Λοράν Λουνετά είναι οι διάσπαρτες υποπλοκές που συμπληρώνουν τους δύο βασικούς άξονες της ιστορίας. Από τη μία η καύλα του Μεντερίκ και της Ιζαντορά, από την άλλη το σχόλιο της ισλαμοφοβίας της χώρας, απόρροια του μετατραυματικού σοκ των (πολύνεκρων) τρομοκρατικών χτυπημάτων που δέχτηκε. Το ερωτικό κομμάτι είναι μια ταινία από μόνο του, σχεδόν στο σύνηθες πλαίσιο της σκαμπρόζικης γαλλικής κομεντί, με ένα αταίριαστο ζευγάρι που θέλει να χαρεί την ηδονή του σεξ, μα σπάνια καταφέρνει να ολοκληρώσει εξαιτίας (κυρίως) παρεμβάσεων του συζύγου εκείνης, ο οποίος της επιτρέπει μεν να εκδίδεται, όμως, ζηλεύει αρρωστημένα όταν δεν πηδιέται επί χρήμασι! Η παράλληλη ιστορία του νεαρού και άστεγου Σελίμ είναι… μια άλλη ταινία. Ο Μεντερίκ θα του επιτρέψει να βρει καταφύγιο σε μια γωνιά της εισόδου της πολυκατοικίας του, έτσι ώστε να προστατευτεί από τη βροχή, έχοντας όμως στο βάθος του μυαλού του την υποψία ότι μπορεί να πρόκειται για καταζητούμενο τρομοκράτη, φοβία η οποία προκύπτει κυρίως εξαιτίας του χρώματος του δέρματός του.

Η εξέλιξη του φιλμ, πέραν της ξενοφοβίας / ισλαμοφοβίας, δεν ξεχνά να σατιρίσει και το αυξανόμενο ποσοστό της ακροδεξιάς στα πιο λαϊκά στρώματα της Γαλλίας, προσθέτοντας ένα (κυριολεκτικά) εμπόλεμο στοιχείο ακρότητας, το οποίο μπορεί να δίνει τροφή για ώριμες σκέψεις, όμως, κάνει το «Ήρωας Κανενός» να πελαγοδρομεί, αφήνοντας τον θεατή με την απορία του τι ακριβώς παρακολουθεί και σε τι αποσκοπεί. Σίγουρα υπάρχουν σκηνές ανθολογίας (οι οργασμικές κραυγές της Ιζαντορά που την «καρφώνουν» όποτε επιδίδεται στο αγαπημένο της «άθλημα» της αιδοιολειξίας, ο εφιάλτης του Μεντερίκ, το οπλοστάσιο στο διαμέρισμα του γείτονα), είναι άξια αναφοράς και η απουσία σεμνοτυφίας ως προς το full frontal γυμνό (το οποίο αντιμετωπίζεται με φυσικότητα, δίχως να «κρίνει» σωματότυπους), όμως, η ταινία του Γκιροντί καταλήγει σε ένα μικρό χάος που μπουκώνει από τον αυτοθαυμασμό της «ευφυίας» της, κραυγάζοντας απέναντι σε ένα αδιέξοδο μέλλον του λαού της (όσο και της ανθρωπότητας) και χάνοντας σταδιακά το δίκιο της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για το κοινό που έχει μια στοιχειώδη πολιτική αντίληψη σήμερα, αλλά και για τους νοσταλγούς της μπουνιουελικής περιόδου του ’70. Τώρα το έκανα να ακούγεται πιο δελεαστικό απ’ ότι είναι, βέβαια, οπότε βαστάτε ένα μικρότερο καλάθι… διαστάσεων ιδιοσυγκρασίας σημερινού γαλλικού κινηματογράφου.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.