FreeCinema

Follow us

Η ΚΥΡΙΑ ΕΞΑΦΑΝΙΖΕΤΑΙ (1938)

(THE LADY VANISHES)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Μάργκαρετ Λόκγουντ, Μάικλ Ρέντγκρεϊβ, Πολ Λούκας, Ντέιμ Μέι Γουάιτι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Νεαρή Αγγλίδα συνδέεται φιλικά με γηραιά κυρία σε τρένο που διασχίζει τα ταραγμένα Βαλκάνια. Όταν η τελευταία εξαφανίζεται μυστηριωδώς και κανένας από τους υπόλοιπους επιβάτες δε θυμάται να την είδε ποτέ, δίνει έναν αγώνα δρόμου για να βρει το δίκιο της και, ίσως, να σώσει μια ανθρώπινη ζωή.

Η αποθέωση και μαζί το τέλος της βρετανικής περιόδου στη φιλμογραφία του Άλφρεντ Χίτσκοκ, γιορτάζεται με ένα υποδειγματικού σασπένς θρίλερ – σχόλιο πάνω στον αναπόφευκτο πόλεμο που θα βίωνε η Ευρώπη, με φλεγματικά πικρές δόσεις χιούμορ κατά του ναζισμού. Ο Χίτσκοκ επιλέγει για το ταξίδι το αγαπημένο του μέσο, ένα τρένο (δίχως τα σεξουαλικά υπονοούμενα που θα περάσει αργότερα, κάτω από το βλέμμα της λογοκρισίας, με τη «Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων», για παράδειγμα), μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ, δημιουργώντας ένα αγχωτικά κλειστοφοβικό περιβάλλον για την ηρωίδα του και, φυσικά, το θεατή.

Με ένα εξαιρετικό σενάριο, βασισμένο στην ιστορία της Έθελ Λίνα Γουάιτ «The Wheel Spins», ο Χίτσκοκ στήνει τα πιόνια του πάνω σ’ ένα διασκεδαστικό παιχνίδι γύρω από την προσωπικότητα της κεντρικής ηρωίδας, που ενίοτε τολμά να διαψεύσει ακόμη και τη μαρτυρία του θεατή ως προς την ύπαρξη της εξαφανισμένης (;) γριούλας, γεννώντας αμφιβολίες για το τι είναι πραγματικό και τι φανταστικό ή και… δολοπλόκα μεταμφιεσμένο στην εξέλιξη της πλοκής.

Η γελοιότητα των καταστάσεων (μαζί με τη νέα τάξη των… χιτλερικών πραγμάτων) και μιας ολόκληρης πινακοθήκης δεύτερων χαρακτήρων σαρκάζει αδυσώπητα το πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι της εποχής, δίχως ν’ αφήνει σε χλωρό κλαρί και τους Βρετανούς υπηκόους που επιβαίνουν στο τρένο, με χαρακτηριστικότερο δείγμα το ανδρικό δίδυμο των «φίλων» (όποιος δεν κατανοεί τον ομοφυλοφιλικό δεσμό τους, μάλλον τυφλός είναι…) Κάλντικοτ και Τσάρτερς, οι οποίοι δεν παρεμβαίνουν ποτέ στα δραματικά τεκταινόμενα διότι αγωνιούν περισσότερο για το αν θα φτάσουν στον προορισμό τους έγκαιρα ώστε να μη χάσουν έναν αγώνα κρίκετ!

Διαβολικά έξυπνη, σταθερά αγέραστη στην αφήγησή της, «Η Κυρία Εξαφανίζεται» έγινε το απόλυτο διαβατήριο του Άλφρεντ Χίτσκοκ προς τις ΗΠΑ, όπου θα μετατρεπόταν σε κάτι αναμφισβήτητο μέχρι σήμερα: στο σπουδαιότερο σκηνοθέτη που μας έδωσε το παγκόσμιο σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είναι αδύνατον να μην έχεις δει έστω και μια φορά στη ζωή σου αυτή την ταινία ή να παραγνωρίζεις την απόλαυση της θέασης μιας χιτσκοκικής δημιουργίας στη μεγάλη οθόνη. Τίποτε λιγότερο από αυτά!


MORE REVIEWS

SPIDER-MAN: ΑΚΡΟΒΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ

Η Γκουέν Στέισι και ο Μάιλς Μοράλες εισέρχονται σ’ ένα σπαϊντερμανο-verse με άπειρες «εναλλακτικές» versions του ηρωικού alter ego τους και παλεύουν με «κάτι» κακό (αν όχι τις… κατσάδες από τα σπίτια τους!).

Ο ΜΕΓΑΛΟΔΟΝΤΑΣ

Ο Πολ ταξιδεύει με την οικογένειά του στο Μεξικό, με απώτερο σκοπό την επιθεώρηση και αδειοδότηση (ή όχι) της λειτουργίας μιας εξέδρας πετρελαίου που είχε βοηθήσει να στηθεί στο παρελθόν. Σήμερα, η ευρύτερη περιοχή εμφανίζει σημάδια εγκατάλειψης, με τους ντόπιους που έχουν απομείνει να πιστεύουν στην ύπαρξη ενός μυθικού μεγαλόδοντα, ο οποίο μοιάζει να επιζητά μια ύστατη θυσία για την οικολογική καταστροφή του ωκεανού.

ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΜΙΣΟΣ

Επιτυχημένη ηθοποιός του θεάτρου μισεί θανάσιμα τον επίσης επιτυχημένο συγγραφέα αδελφό της και τούμπαλιν. Το πολύ σοβαρό τροχαίο ατύχημα των γονιών τους, ίσως μπορέσει ν’ ανοίξει το παράθυρο της επανασύνδεσης. Εκείνοι, όμως, μισιούνται. Σταθερά.

ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΜΟΥ

Στο Παρίσι της δεκαετίας του ’30, πτωχή πλην τίμια ηθοποιός κατηγορείται για τον φόνο μεγαλοπαραγωγού. Η καλύτερή της φίλη, μία άνεργη δικηγόρος, θα αναλάβει την υπεράσπισή της, βασιζόμενη στο σενάριο της άμυνας απέναντι σε βίαιη απόπειρα κακοποίησης. Ο Τύπος θα μετατρέψει την κατηγορούμενη σε star και σύμβολο φεμινισμού, όμως, είμαστε σίγουροι πως η αλήθεια θα λάμψει;

ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΜΑΖΙ

Η Ζόε, μία ντοκιμαντερίστρια που ζει στο Λονδίνο, αποφασίζει να βουτήξει στα βαθιά νερά των συνοικεσίων που διέπουν την πακιστανική κοινότητα, με σκοπό να κινηματογραφήσει αυτό το «ταξίδι». Αρωγός και κεντρικό πρόσωπο σε τούτη την προσπάθεια θα σταθεί ο καλύτερός της φίλος, Καζ, ο οποίος έχει έναν τέτοιο γάμο στα σκαριά.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια γριά κι εξαφανίζεται. Σε τρένο. Και την ψάχνει μια μορφονιά, μην την έχουνε σουτάρει πουθενά. Ασπρόμαυρο, από αυτά που τα βγάζουνε από τη ναφθαλίνη, ξέρεις.