FreeCinema

Follow us

Η ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΒΡΙΚΟΛΑΚΩΝ (1967)

(THE FEARLESS VAMPIRE KILLERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομάν Πολάνσκι
  • ΚΑΣΤ: Τζακ ΜακΓκάουραν, Ρομάν Πολάνσκι, Σάρον Τέιτ, Φέρντι Μέιν, Ίεν Κουόριερ, Τέρι Ντάουνς, Άλφι Μπας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Στην καρδιά της Τρανσυλβανίας των μέσων του 19ου αιώνα, ο καθηγητής Αμπρόνσιους και ο αφελής βοηθός του Άλφρεντ περιοδεύουν με σκοπό την αναζήτηση και εξολόθρευση βρικολάκων. Χρησιμοποιώντας σαν ίχνη πορείας τα θύματα που αφήνουν πίσω τους τα βαμπίρ σε διάφορα μικρά χωριά, θα καταλήξουν στο κάστρο του μυστηριώδη Κόμη φον Κρόλοκ.

Η τέταρτη ταινία που σκηνοθέτησε ο Ρομάν Πολάνσκι στην τόσο αμφιλεγόμενη καριέρα του αποτελεί και το ουσιαστικό του διαβατήριο για το Χόλιγουντ. Η «Νύχτα των Βρικολάκων» είναι μία σατιρική ματιά στο είδος των ταινιών τρόμου με βρικόλακες, που βρίσκει τον Πολωνό δημιουργό να φλερτάρει με μεγαλύτερα μεγέθη, τόσο στην παραγωγή όσο και στην (για πρώτη φορά έγχρωμη στη φιλμογραφία του) εικόνα, επιλέγοντας το «επικό» format του anamorphic Panavision. Από τους θρυλικούς τίτλους που οι celluloid κόπιες τους έλιωσαν από την επανάληψη στα θερινά σινεμά της Αθήνας προηγούμενων δεκαετιών, επιστρέφει σε επίσημη ψηφιακή επανέκδοση, χωρίς όμως να μπορεί να κρύψει τα χρόνια που πέρασαν από πάνω της.

Το δίδυμο του… νυχτεριδολόγου καθηγητή Αμπρόνσιους και του παντελώς αφελούς βοηθού του Άλφρεντ δίνει εξαρχής τον κωμικό τόνο του φιλμ, που διαδραματίζεται σε μία κατά το ήμισυ… στουντιακή Τρανσυλβανία των μέσων του 19ου αιώνα, με το production design να ανατολικοευρωπαϊκοφέρνει έντονα και, με εξωφρενικά παράδοξο τρόπο, να διατηρεί σοβαρές ομοιότητες με το διανεμημένο ακριβώς επάνω στην ίδια χρονική περίοδο (το Νοέμβρη του 1967) «Viy» των Κονσταντίν Ερσόφ και Γκιόργκι Κροπατσόφ, με τη φήμη της πρώτης ταινίας τρόμου του ρωσικού σινεμά (και σαφώς πιο ενδιαφέρουσας καλλιτεχνικά από τούτο εδώ). Η σχετικά λίγη πλοκή της «Νύχτας» περιορίζεται σε ένα είδος «εισαγωγής» – σύστασης χαρακτήρων και περιγραφής του κλίματος της καθημερινότητας των χωρικών, οι οποίοι τα βράδια κλειδαμπαρώνονται σε υπνοδωμάτια περιτριγυρισμένα από αμέτρητα… σκόρδα, όχι με ιδιαίτερη επιτυχία, εννοείται. Ο Άλφρεντ θα κάνει τα γλυκά μάτια για την πανέμορφη κόρη του πανδοχέα, Σάρα, όμως ο Κόμης φον Κρόλοκ θα τον προλάβει, θα προσθέσει δύο μεγαλούτσικες τρύπες στο λαιμό της και θα την απάγει, με σκοπό να την προσφέρει ως δώρο στον επερχόμενο χορό των βρικολάκων που διοργανώνει στο κάστρο του.

Οι καλύτερες στιγμές του έργου εξελίσσονται με την άφιξη των βασικών πρωταγωνιστών στον προαναφερθέντα πύργο, με την τυπική αναζήτηση των φέρετρων στα οποία κρύβεται ο κόμης και ο… gay γιος του, ο οποίος χαρίζει στη «Νύχτα» τις πιο ξεκαρδιστικές σκηνές (όπως εκείνη με τις συμβουλές για να κορτάρεις την κοπέλα που σε ενδιαφέρει), δίπλα στην επίσης πρωτοφανή παρουσία ενός… Εβραίου βαμπίρ που, φυσικά, δεν καταλαβαίνει… Χριστό όταν του μοστράρουν το σταυρό! Ουσιαστική σεκάνς ανθολογίας αποτελεί ο χορός των βρικολάκων (όπως ήταν και ο original τίτλος της ταινίας) με το κλασικό εφέ – αστείο με τον καθρέφτη, πριν οδηγηθούμε στη στερεοτυπική καταδίωξη της κλιμάκωσης κι ένα βαθύτατα σαρκαστικό φινάλε που μαρτυρά ότι παρακολουθούμε ταινία του Πολάνσκι. Έστω και ελαφρώς γερασμένη…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας από τους πλέον κλασικούς τίτλους που έπαιζαν μέχρι… τελικής πτώσης στα αθηναϊκά θερινά σινεμά στο παρελθόν, επανεμφανίζεται σχετικά νοσταλγικά, αν και το έργο ίσως φανεί αρκετά αδύναμο στα μάτια των θεατών του σήμερα. Must see για τους κινηματογραφόφιλους που θέλουν να γνωρίζουν τα βασικά από τη φιλμογραφία του Ρομάν Πολάνσκι. Διχάζει ως προς το τι πετυχαίνει καλύτερα, την τρομακτική ατμόσφαιρα ή το κλίμα διακωμώδησης. Εξαιρετικά τα μουσικά θέματα του Κρίστοφ Κομέντα, που προσφέρουν τα μέγιστα στο έργο.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Θα τα έμπηγα κι εγώ στο γκομενάκι, τρελό γέλιο η αδερφή βρικόλακας, αλλά… κομμάτι μουσειακό το εργάκι, πια. Και ήθελε και περισσότερο αιματάκι.