FreeCinema

Follow us

Η ΞΗΡΑΣΙΑ (2021)

(THE DRY)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Αστυνομικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Κόνολι
  • ΚΑΣΤ: Έρικ Μπάνα, Ζενεβιέβ Ο’Ράιλι, Κιρ Ο’Ντόνελ, Τζον Πόλσον, Ματ Νέιμπλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ένας ομοσπονδιακός πράκτορας θα επιστρέψει στη γενέτειρά του μετά το θάνατο ενός παιδικού του φίλου και της οικογένειάς του. Στην προσπάθειά του ν’ ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από αυτό το τραγικό συμβάν, θα έρθει αντιμέτωπος με τα καλά κρυμμένα μυστικά της κοινότητας, αλλά και τις δικές του πληγές από το παρελθόν.

Βασισμένο στο ομότιτλο αστυνομικό μυθιστόρημα της Τζέιν Χάρπερ, το φιλμ του Ρόμπερτ Κόνολι αποτελεί ένα καθαρόαιμο, παλαιάς κοπής crime, ιδανικό για «κατανάλωση» σε κάποιο θερινό και αρκούντως ικανό ώστε να μας υπενθυμίσει πως (πρέπει να) είναι ένα καλογραμμένο αστυνομικό θρίλερ, χωρίς υπερβολές και φανφάρες, αλλά με μια τιμιότατη κεντρική ιστορία, συν ένα περιβαλλοντολογικό μήνυμα που σιγοντάρει με τρόπο απελπιστικά δυσοίωνο την ίδια την εξέλιξη των χαρακτήρων.

Οι αχανείς εκτάσεις της Αυστραλίας διέθεταν από πάντα μία κινηματογραφική γοητεία απομόνωσης και διαρκούς πάλης των εκάστοτε πρωταγωνιστών με τον ίδιο τους τον εαυτό, άλλους ήρωες (ή και αντίζηλους), αλλά και με τα στοιχεία της όχι και τόσο φιλόξενης φύσης, και το μόνο σίγουρο είναι πως σε μια ταινία που τιτλοφορείται «Η Ξηρασία», ο ρόλος της Μητέρας Φύσης και της συνακόλουθης «εκδίκησής» της, είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, αφού πρόκειται για μία ουσιαστική παρουσία που μοιάζει να διαπνέει κάθε ανθρώπινο δράμα το οποίο εκτυλίσσεται επί της μεγάλης οθόνης εδώ.

Ο Άαρον Φαλκ (Μπάνα) επιστρέφει στην Κιουάρα, μια πόλη στη μέση ενός αχανούς πουθενά, κάπου στην Βικτώρια της Αυστραλίας. Η άφιξή του στον τόπο που γεννήθηκε γίνεται με αφορμή το τραγικό συμβάν του θανάτου του πάλαι ποτέ καλύτερού του φίλου και της οικογένειάς του. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως ο Λουκ, αφού σκότωσε τη γυναίκα του και το γιό του, αυτοκτόνησε. Ο ερχομός του Άαρον, είκοσι χρόνια μετά, θα προκαλέσει σούσουρο στην περιοχή, η οποία μαστίζεται, εκτός των άλλων, και από μία παρατεταμένη περίοδο σφοδρής ξηρασίας που μετρά πλέον δύο ολόκληρα χρόνια. Καλά κρυμμένα μυστικά και ιστορίες του παρελθόντος θα κάνουν την επανεμφάνισή τους και η προσπάθεια του Άαρον να εξιχνιάσει το στυγερό έγκλημα, θα τον οδηγήσει ολοένα και βαθύτερα σε όλα εκείνα που συμβαίνουν πίσω από τις κλειστές πόρτες των μικρών κοινοτήτων. Όσο οι αποκαλύψεις θα διαδέχονται η μία την άλλη, τόσο πιο βαθιά μπλεγμένος θα βρεθεί στο κουβάρι της προσωπικής του ενοχής και της συνειδητοποίησης μιας πολύχρονης, πικρής αλήθειας.

Το φιλμ του Κόνολι ακολουθεί την κλασική, αφηγηματική γραμμή του συγκεκριμένου genre, με μερικά απαραίτητα για την κατανόηση της υπόθεσης flashbacks, που αποσκοπούν κυρίως στο να γίνει αντιληπτό το συμπεριφορικό μοτίβο των κατοίκων της Κιουάρα, στο πλαίσιο της απρόσκοπτης διαιώνισης στερεοτυπικών αντιδράσεων του τύπου «εσύ να κοιτάς τη δουλειά σου» ή «όσο εγώ είμαι καλά, δεν με ενδιαφέρει τι συμβαίνει στου γείτονα». Η ταινία χρησιμοποιεί πολύ έξυπνα την περιβαλλοντική απειλή της ξηρασίας, ως μία μεταφορά της προοδευτικής κατάπτωσης των ανθρώπων που ζουν εκεί, φέρνοντας έτσι σε έντονη αντιδιαστολή το παρελθόν με το παρόν, όπως γίνεται για παράδειγμα με το ποτάμι το οποίο στο παρελθόν χρησιμοποιείται ως ορμητήριο και σημείο αράγματος ανέμελων (φαινομενικά) εφήβων, ενώ στο παρόν ως μια ξεραμένη λωρίδα γης, ταυτόσημη του «μεγαλώματος» και της αποξένωσης των ίδιων παιδιών, που τώρα ως ενήλικες, πια, βρίσκονται αντιμέτωποι με το πραγματικό πρόσωπο της κοινότητάς τους.

Ο Έρικ Μπάνα στον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι πειστικός, αφού αποτελεί έτσι κι αλλιώς έναν καλό ηθοποιό που θα θέλαμε να βλέπουμε περισσότερο. Εξαιρετικό είναι και το υπόλοιπο καστ που τον πλαισιώνει, με την Ιρλανδή Ζενεβιέβ Ο’Ράιλι να ξεχωρίζει λίγο περισσότερο χάρη σε δραματικές ευκαιρίες που τις δίνει ο ρόλος της. «Η Ξηρασία» είναι ένα αστυνομικό θρίλερ με έντονο το στοιχείο της τραγωδίας, γεγονός που τη διαφοροποιεί από την «αυστηρή» δράση ενός καθαρόαιμου crime, δεδομένου πως η προσαρμογή του σεναρίου δια χειρός Χάρι Κριπς (με τον Κόνολι να συνυπογράφει), αφήνει παράλληλα και περιθώρια κοινωνικού σχολιασμού, μάλιστα μέσα σ’ ένα ευρύτερο περιβαλλοντικό πλαίσιο, καταδικασμένο στην απόλυτη καταστροφή. Με τον τρόπο αυτό, το φιλμ συστήνεται (κατά παράδοξο τρόπο, που όμως λειτουργεί) και ως μιας κάποιας μορφής κινηματογραφική αφύπνιση για όσα εμείς οι ίδιοι έχουμε προκαλέσει στους εαυτούς μας, μέσα από τον αλόγιστο «βιασμό» της φύσης (διόλου τυχαίες οι εργοστασιακές μονάδες που βρίσκονται πανταχού παρούσες), περνώντας έτσι και το οικολογικό του μήνυμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τούτο το φιλμ μπορεί ν’ αποτελέσει μία από τις καλύτερες επιλογές σου για σινεμά αυτή την περίοδο. Ακόμα και αν κάπου θεωρήσεις πως η υπόθεση δεν περιέχει κάτι το πραγματικά πρωτότυπο (μελετημένη και καλογραμμένη ναι, ειλικρινά πρωτότυπη… μάλλον όχι), «Η Ξηρασία» είναι ένα ωραίο, αστυνομικό θρίλερ που θ’ απολαύσεις στο φουλ σε θερινό. Στη χειρότερη, δίπλα στην πλειοψηφία των φιλμ που διανέμονται τους τελευταίους μήνες (και θα ήθελες να ξεχάσεις), θα πεις… «πάλι καλά». Κάτι είναι κι αυτό.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.