FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΕΚΔΙΚΗΤΕΣ (2012)

(THE AVENGERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζος Γουίντον
  • ΚΑΣΤ: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Κρις Έβανς, Μαρκ Ράφαλο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 142’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ο έκπτωτος, μεγαλομανής αδελφός του θεού Thor, Loki, βρίσκει τον τρόπο να υποδουλώσει την ανθρωπότητα. Κόντρα στις διαταγές των κοντόφθαλμων προϊσταμένων του, ο Νικ Φιούρι, ως επικεφαλής της Α.Σ.Π.Ι.Δ.Α., δοκιμάζει να συμφιλιώσει μια χούφτα ετερόκλητων υπερ-ηρώων για να υπερασπιστούν τον πλανήτη…

… ή έστω την άτυπη εκπρόσωπό του – αρχέτυπη, πολιτισμική μητρόπολη, Νέα Υόρκη, στο τελευταίο, υπερ-θεαματικό σαραντάλεπτο του φιλμ, το οποίο ανεβάζει αφοπλιστικά τον πήχη. Όχι τόσο στην εποικοδομητική χρήση και ενσωμάτωση των οπτικών εφέ, όσο στην κινηματογράφηση της δράσης. Φημισμένος για τη δαιμόνια, κοσμογονική πένα του, ο υπερ-cult, nerd δημιουργός του, Τζος Γουίντον, («Buffy, The Vampire Slayer», «Angel», «Firefly», «Serenity», «Το Μικρό Σπίτι στο Δάσος»), αποκαλύπτεται εδώ και ανέλπιστα δεινός γητευτής των (ακριβοθώρητων) εικόνων – σα να προετοιμαζόταν όλη του τη ζωή για να σκηνοθετήσει αυτή την ταινία.

Εναλλάσσοντας μακρινά, πανοραμικά πλάνα με καίρια close-up στις ξέχωρες μονομαχίες των ηρώων του ή στροβιλίζοντας την αεικίνητη, αέρινη κάμερά του ανάμεσα στα κατορθώματα καθενός τους, χωρίς cut, τεκμηριώνει εύλογα πού και πώς ακριβώς δρουν όλα τα πιόνια στη σκακιέρα της τελικής αναμέτρησης. Χωρίς, ταυτόχρονα, να χάνει τη μεστή προοπτική και το comic καταγωγής, τολμηρά ιδιότροπο βάθος πεδίου ή την επαφή του με την ιδιοσυγκρασία κάθε χαρακτήρα και το εύστροφο, χαρακτηριστικό χιούμορ του.

Χιούμορ που εκφράζεται πότε χωρίς και πότε με λόγια. Πάντα, όμως, δεικτικό, εύστοχο. Αναδεικνύοντας, στη δεύτερη περίπτωση, την απίθανη ικανότητα του Γουίντον να πλάθει ευφάνταστα τη γλώσσα, ενώ την μπολιάζει με εξωφρενικά ταιριαστές pop αναφορές (ο Captain America ξέρει από… «flying monkeys», φυσικά!), για να σχολιάσει αθόρυβα αλλά καταλυτικά τα δρώμενα. Έτσι, το χορταστικό χολιγουντιανό υπερ-θέαμα γίνεται ένα ζουμερά απολαυστικό, συχνά ξεκαρδιστικό ή στιγμιαία – αλλά διαπεραστικά – συγκινητικό, πορτρέτο μιας γνώριμα δυσλειτουργικής οικογένειας, μαζί και ικανός ιχνηλάτης της λεπτής, αδιόρατης γραμμής που χωρίζει την εξουσία από τη διαφθορά, τη δύναμη από την αλαζονεία, το καλό από το κακό, το φως από το σκοτάδι.

Μπροστά από την κάμερα, αντάξιοι συνεργοί του ιδιοφυούς σκηνοθέτη τους, οι έμπειροι ή νεοφώτιστοι στο είδος ηθοποιοί συμβάλλουν τα μέγιστα, δίνοντας υπόσταση σε λιγότερο ή περισσότερο διττούς χαρακτήρες – ακροβάτες ανάμεσα στο «σωστό» και στο «λάθος». Ο απαράμιλλα ετοιμόλογος Τόνι Σταρκ/Iron Man του Ντάουνι, η μοιραία Νατάσα Ρόμανοφ/Black Widow της Τζοχάνσον (που αποκτά αμφιλεγόμενο παρελθόν) και ο αρχικά… παραβιασμένος Κλιντ Μπάρτον/Hawkeye του Τζέρεμι Ρένερ κερδίζουν τις εντυπώσεις. Συγκρινόμενοι με αυτούς, ο Thor του Κρις Χέμσγουορθ προκύπτει clean cut ιδεαλιστής, ο Captain America του Έβανς ρομαντικός μεν, στρατόκαυλος δε, ενώ ο Μαρκ Ράφαλο είτε υποτονικός ως Μπρους Μπάνερ είτε σκανταλιάρης, χωρίς αίσθηση της δύναμής του, σχεδόν… ανήλικος ως Hulk. Απέναντι σε όλους τους παραπάνω, από όσους – άνευ υπερ-δυνάμεων – τους γειώνουν, τους δίνουν κίνητρα και τους κρατούν σε εγρήγορση, ξεχωρίζει ο παλιός μας γνώριμος, μειλίχιος, αναπάντεχα γενναίος και γενναιόδωρος εδώ, πράκτορας Φιλ Κόλσον του Κλαρκ Γκρεγκ, σε αντίθεση με το μονόχνοτο Νικ Φιούρι του Σάμιουελ Τζάκσον ή την πράκτορα Μαρία Χιλ της Κόμπι Σμόλντερς, η οποία ίσα που προλαβαίνει να περιφέρει τα γεμάτα αυτοπεποίθηση κάλλη της.

Είτε έτσι, είτε αλλιώς, όμως, όλοι μαζί λειτουργούν καλά, δίνοντας αξία και λόγο ύπαρξης τόσο ο ένας στον άλλο, όσο και στο σφιχτοδεμένο, καλοκουρδισμένο σύνολο. Που συναρπάζει και ως ξεχωριστό φιλμ και ως πρωτόγνωρο sequel πέντε διαφορετικών ταινιών («Iron Man 1 & 2», «Hulk, Ο Απίθανος», «Thor», «Ο Πρώτος Εκδικητής: Captain America») και ως… «Σαίξπηρ στο Πάρκο».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Προσκυνάς δεν προσκυνάς το λατρεμένο nerd δημιουργό Γουίντον, τα comic γενικά, ή εκείνα των «Εκδικητών» ειδικά, και τις blockbuster «αμερικανιές», δύσκολα θ’ αντισταθείς σε αυτό το καθαρόαιμα διασκεδαστικό, αλλά και έξυπνο φιλμικό πλάσμα. Η 3D προβολή προσφέρει την καθαρότητα της ψηφιακής εικόνας και μια δελεαστικά ανάγλυφη υφή, όχι, όμως, κάτι παραπάνω…


MORE REVIEWS

Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, η μεσήλικη Χίλαρι, υπεύθυνη «γενικών καθηκόντων» σε κινηματογράφο της παραλιακής πόλης του Μάργκεϊτ, νιώθει σκιρτήματα πάθους για νεαρό μαύρο που πιάνει δουλειά ως ταξιθέτης.

ΧΤΥΠΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΒΑ

Ζευγάρι ερωτευμένων ανδρών με υιοθετημένη κορούλα περνά τις χαλαρές διακοπές του σε απομονωμένο σπιτάκι σε δάσος. Ένα χτύπημα στην πόρτα θα τους φέρει αντιμέτωπους με τέσσερις «εισβολείς» που απαιτούν από την οικογένεια να διαπράξει μια κανονική ανθρωποθυσία, επιλέγοντας (και) ποιο από τα μέλη της θα θανατώσει. Διαφορετικά, θα έρθει… η Αποκάλυψη!

ΑΣΤΕΡΙΞ & ΟΒΕΛΙΞ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΑ

Η μοναχοκόρη της Αυτοκράτειρας της Κίνας βρίσκει καταφύγιο στο γνωστό γαλατικό χωριό και ο Αστερίξ κι ο Οβελίξ προσφέρονται να βοηθήσουν σε επιχείρηση απελευθέρωσης της μητέρας της, ενώ παράλληλα ο Ιούλιος Καίσαρας καταστρώνει επεκτατικά σχέδια για την Ασία, έτσι ώστε να πείσει την Κλεοπάτρα να γυρίσει κοντά του.

ΔΥΟ ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΣΒΟΥΛΗΣ

Οι δύο θεότρελοι φίλοι Τούτσον και Λούντιγουντ επιστρέφουν και πάλι (από πότε;), προκειμένου να ζήσουν την περιπέτεια της ζωής τους, σε μια προσπάθεια να βρουν και να ζητήσουν βοήθεια από τον παππού του πρώτου, τον διαβόητο πειρατή Κάπτεν Τούτσον!

ΕΚΤΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ένας πιλότος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια κατάσταση ζωής και θανάτου, όταν αναγκαστεί να προσγειώσει το επιβατηγό αεροσκάφος του σε μια ζούγκλα, στη μέση του πουθενά.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ΟΛΟΙ αυτοί με τα κολάν της Marvel, μαζί με το σιδερένιο τυπά που ακούει Black Sabbath και τον πράσινο γομαρά που τα σπάει. Και τα γαμάνε όλα. Γιατί μπορούν.