FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ (2013)

(SIDE EFFECTS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στίβεν Σόντερμπεργκ
  • ΚΑΣΤ: Ρούνεϊ Μάρα, Τζουντ Λο, Κάθριν Ζίτα-Τζόουνς, Τσάνινγκ Τέιτουμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Καταθλιπτική σύζυγος πρώην φυλακισμένου για ύποπτες χρηματιστηριακές συναλλαγές, κάνει απόπειρα αυτοκτονίας και καταφεύγει σε ψυχίατρο και στα ψυχοφάρμακα. Οι παρενέργειές τους την κάνουν να σκοτώσει τον άνδρα της. Προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά της, ενώ η καριέρα και η ζωή του γιατρού της βουλιάζουν και η σχέση της με την πρώην γιατρό της αποδεικνύεται… ύποπτη.

Στη δήλωση – απειλή (ή υπόσχεση) του Στίβεν Σόντερμπεργκ ότι εγκαταλείπει το σινεμά επειδή απλώς του τέλειωσε, θα μπορούσε να απαντήσει κανείς ότι… ευτυχώς που θα μας αφήσει ήσυχους. Με 27 ταινίες σε 24 χρόνια, λίγοι σκηνοθέτες υπήρξαν τόσο παραγωγικοί και τόσο αναξιόπιστοι. Η καριέρα του κινείται από την πρωτοτυπία στην αρπαχτή και από το σκαμπανέβασμα στην απάτη. Όπως και να έχουν τα πράγματα, ο Σόντερμπεργκ έχει καταφέρει να πείθει Φεστιβάλ, διανομείς και ηθοποιούς πρώτης γραμμής που συνωστίζονται στις ταινίες του.

Η «αποχαιρετιστήρια» (αν εξαιρέσει κανείς το τηλεοπτικό «Behind the Candelabra» για τη ζωή του Λιμπεράτσε) είναι από τις χειρότερες στιγμές του. Όχι γιατί είναι κακογυρισμένη ή επειδή οι ηθοποιοί δεν είναι πειστικοί ή γιατί δεν την παρακολουθείς περιμένοντας τι θα γίνει παρακάτω. Οι «Παρενέργειες» είναι τόσο κακή ταινία, επειδή η σύλληψή της είναι εξωφρενική και φτηνή. Και πραγματικά απορεί κανείς γιατί, στην πλειοψηφία τους, οι ξένες κριτικές την είδαν με καλό μάτι.

Στην πραγματικότητα, η ίδια η ταινία είναι διπολική. Η ψυχική της διαταραχή βρίσκεται στο γεγονός ότι πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικά φιλμ, άτσαλα ραμμένα στη μέση, αλλά το ίδιο κακά. Το πρώτο μέρος αρχίζει ως ψυχολογικό δράμα, με υπόνοιες για τα κυκλώματα της φαρμακοβιομηχανίας και για τη δράση των ψυχοφαρμάκων, που μπορούν να σε οδηγήσουν σε υπνοβασία και φόνο. Η επιστημονική επάρκεια του σεναρίου εξαντλείται στο αράδιασμα δραστικών ουσιών και εμπορικών ονομασιών. Όποιος ψυχίατρος τύχει να δει την ταινία, θα θέλει να κλείσει τον Σόντερμπεργκ για μια σειρά συνεδριών ECT (όπως λέγεται κομψότερα το ηλεκτροσόκ).

Από τη μέση και μετά, η ταινία τρώει φλασιά και γίνεται θρίλερ, διεγείροντας την αγωνία (not) για το ποιος, τελικά, έκανε το έγκλημα και πώς, για το ποια είναι τα κίνητρα όλων και για την προσπάθεια του ψυχίατρου να καθαρίσει το όνομά του, αποκαλύπτοντας ότι η σχέση της ασθενούς και της πρώην γιατρού είναι… στενότερη απ’ ό,τι επιτρέπει ο ιατρικός κώδικας δεοντολογίας. Είναι σαν το «Sicko» να έχει μπει σε δοκιμαστικό σωλήνα μαζί με λίγο από «Bound» και λίγο από «Wild Things»! Και το αποτέλεσμα βρωμάει σα μουρουνόλαδο. Ο,τι και να πει κανείς για τους ηθοποιούς, έχει άραγε σημασία όταν ο πυρήνας και η εκτέλεσή της είναι τόσο εξοργιστικά; So long, Steven. Και να μας γράφεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν θες να δεις πώς κινείται η φαρμακοβιομηχανία, προτίμησε κανένα ντοκιμαντέρ. Αν θες να δεις λεσβιακό, κατέβασε καμιά τσόντα. Αν θες να δεις ταινία, δες οτιδήποτε άλλο.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΒΑΛΙΤΣΑΣ

Πιλότος με ένοχο μυστικό ικανό να του στερήσει τη θέση στο cockpit των αργεντίνικων αερογραμμών, πέφτει θύμα εκβιασμού από μέλη κυβερνητικής υπηρεσίας, αναγκάζοντάς τον να μεταφέρει μια αγνώστου περιεχομένου μαύρη βαλίτσα σε κάθε του πτήση από Μπουένος Άιρες προς Μαδρίτη. Θα πάει μακριά η… βαλίτσα;

ΚΕΝΑ ΑΕΡΟΣ

Άννα, δεν ήμουνα εγώ για αεροπλάνα.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΪΝΤ

Στο Λονδίνο του 1939, δύο μέρες μετά την εισβολή των Γερμανών στην Πολωνία, ο συγγραφέας και ακαδημαϊκός Κ. Σ. Λιούις επισκέπτεται τον Σίγκμουντ Φρόιντ για να κουβεντιάσουν (ή μήπως να συγκρουστούν;) για την ύπαρξη (ή όχι) του Θεού και την Επιστήμη.

ΤΟ ΛΥΣΑΡΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Σκηνοθέτης που βλέπει πως οι παραγωγοί της επερχόμενης ταινίας του πάνε να τη… «σφάξουν» στο μοντάζ δίχως την έγκρισή του, κλέβει όλο το υλικό της και φυγαδεύεται μαζί με τους πιο στενούς του συνεργάτες στην επαρχιακή κατοικία μιας θείας του, ελπίζοντας εκεί να βρει την ελευθερία της δημιουργικής έκφρασης, πόσω μάλλον κι ένα final cut του… αμάζευτου από τα γυρίσματά του!

ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ

Ένα κορίτσι ανακαλύπτει ξαφνικά την ικανότητα να βλέπει τα «IF», τους φανταστικούς φίλους όλων των παιδιών του κόσμου. Κάποια αναζητούν την καινούργια τους ανήλικη συντροφιά, άλλα νοσταλγούν τους παλιούς τους ιδιοκτήτες που ενηλικιώθηκαν και τα ξέχασαν. Θα μπορέσει να τα βοηθήσει η Μπι;