FreeCinema

Follow us

ΕΠΤΑ ΨΥΧΟΠΑΘΕΙΣ (2012)

(SEVEN PSYCHOPATHS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία Υποκόσμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρτιν ΜακΝτόνα
  • ΚΑΣΤ: Κόλιν Φάρελ, Σαμ Ρόκγουελ, Γούντι Χάρελσον, Κρίστοφερ Γουόκεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ιρλανδός και μέθυσος σεναριογράφος δίχως έμπνευση στο Λος Άντζελες, συμβουλεύεται κολλητό που βγάζει τα προς το ζην από απαγωγές… σκύλων για την υλοποίηση project με πιθανό τίτλο «Επτά Ψυχοπαθείς». Παραδόξως, οι υποθετικοί χαρακτήρες του σεναρίου μοιάζουν ν’ αποκτούν σταδιακά σάρκα και οστά!

Μετά το βαθύτατα σαρκαστικό και αντι-ηρωικό «In Bruges» (2008), ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας, σεναρίστας και σκηνοθέτης Μάρτιν ΜακΝτόνα εισχωρεί σε πιο αμερικανικά, cult «χωράφια», χρησιμοποιώντας άπειρα κλισέ των κωμωδιών υποκόσμου ή του ταραντινικού σύμπαντος. Αυτή τη φορά η χρήση του επωνύμου του Κουέντιν δεν είναι καθόλου άδικη ή τυχαία. Ο ΜακΝτόνα, κατά βάθος, ζηλεύει την τεχνογνωσία εκείνου στο να αφηγείται αλλόκοτες ιστορίες με φιγούρες που ξεπερνούν τη φαντασία αλλά, πάντα, μοιάζουν βγαλμένες από τα σκοτεινά σοκάκια όπου ποτέ δε θα έστριβες για να εξερευνήσεις στην πραγματικότητα.

Ο χαρακτήρας του σεναριογράφου που υποδύεται ο Κόλιν Φάρελ (με το τυπικό, ανώριμο βλέμμα της υποκριτικής… άγνοιας) μπερδεύει αυτή την ανέμπνευστη πραγματικότητα με τις ιστορίες που του σερβίρει το λαμόγιο του Σαμ Ρόκγουελ (στερεότυπο τα μυστικά του ρόλου του), με την πένα αλλά και τη ματιά του ΜακΝτόνα να έλκεται μετά μανίας στην οπτικοποίηση του βίου «φανταστικών» ψυχοπαθών, επιχειρώντας μια εξωφρενική παρέλαση – επίδειξη αποσύνθεσης της δραματουργίας και δομής του φιλμ. Σαν ταινίες μέσα στην ταινία, οι ιστορίες των ψυχοπαθών του τίτλου καταπιάνονται με Κουάκερους που λες και βγήκαν από θρίλερ του Στίβεν Κινγκ μέχρι Βιετναμέζους που διψάνε για εκδίκηση (μάντεψε γιατί…), γεννημένοι για να ικανοποιήσουν τη fun πλευρά του κάθε συνηθισμένου movie junkie.

Αρκετή ώρα αργότερα, η συνειδητοποίηση του πραγματικού σκοπού ύπαρξης των «Επτά Ψυχοπαθών» σε χτυπάει κατακούτελα σαν τη Θεία Έμπνευση. Δεν έχει σημασία η πλοκή, δεν είναι ανάγκη να σπαζοκεφαλιάζεις για λογική και συνοχή. Το θέμα εδώ είναι το σενάριο. Η κριτική επάνω στην Τέχνη της σεναριακής γραφής, ένα αυτοσαρκαστικό και «διαβασμένο» αστείο – αναστοχασμός επάνω στη μυθολογία των crime movies, που θέλει να σου πουλήσει μούρη σαν remake του «Barton Fink» από τον Ταραντίνο! Για το καλό του θεατή, όσο το χιούμορ έχει το πάνω χέρι και το καλαμπούρι του κανιβαλισμού λειτουργεί επιδερμικά, το φιλμ είναι μια απόλαυση. Μέχρι να πατήσει πόδι στην… Κοιλάδα του Θανάτου! Οποία ειρωνεία.

Το μέγα σφάλμα του ΜακΝτόνα; Επί μια ώρα έσκαβε το λάκκο στα σεναριακά τερτίπια του genre, για να πέσει, τελικά, με τα μούτρα μέσα του! Κάθε αδυναμία της πραγματικής έλλειψης ιστορίας – σκελετού σε όλο το εγχείρημα κατατροπώνει τα πάντα, το να δηλώνεις από μόνος σου τη σατιρική πλευρά της πραγματοποίησης όλων των κανόνων που δεν πρέπει να υπακούς στο είδος ακυρώνει το αστείο της υπόθεσης και το ίδιο το χάος που προκάλεσες καταλήγει να σου βγάζει τη γλώσσα… στα σοβαρά. Δυστυχώς, η cult-ιά κι η μοντερνιά μερικές φορές, στο τέλος, σε βρίσκει να βολτάρεις Επιτάφιους αντί του happy end. Με την κακή έννοια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο ένα σινεφιλικό αστείο… gone wrong, το φιλμ ξεκινά σαν ένα ευχάριστο ανέκδοτο που σε κάνει να γελάς ουκ ολίγες φορές στη διαδρομή, πριν σου χαλάσει την τελική εικόνα με ένα punchline που παγώνει στα χείλη σου. Όσοι αναγνωρίσουν τους κώδικες αναφορών, θα περάσουν λίγο καλύτερα.


MORE REVIEWS

Η ΦΩΛΙΑ

Υπερφιλόδοξος entrepreneur ζητά από την οικογένειά του να μετακομίσουν στην πατρίδα του, την Αγγλία, για να κυνηγήσει μεγάλη επαγγελματική ευκαιρία. Στα ξαφνικά, θα βρεθούν να κατοικούν σε εξοχική έπαυλη και υπεράνω των δυνατοτήτων τους, με την κρίση να τους πλησιάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα…

ΘΑ ΕΡΘΕΙ Η ΦΩΤΙΑ

Έχοντας εκτίσει μεγάλο μέρος της ποινής του, ο Άμαντορ αιφνιδιάζει τους κατοίκους του χωριού του, βγαίνοντας από τη φυλακή πριν από την ώρα του. Επιστρέφοντας στο σπίτι της γηραιάς μητέρας του, θα αντιμετωπίσει μονάχα την ψυχρότητα αυτής της μικρής κοινωνίας που δεν θέλει να σχετίζεται με έναν εμπρηστή.

Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ

Χάνοντας τους γονείς της από επιδημία χολέρας, η δεκάχρονη Μέρι αφήνει την Ινδία της δεκαετίας του ’50, ώστε να ζήσει στην έπαυλη του θείου της, στο Γιόρκσαϊρ της Αγγλίας. Εκεί θ’ ανακαλύψει τα πολλά κρυμμένα μυστικά του σπιτιού και θα δώσει νέα πνοή στο «μαραμένο» περίγυρο της.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΜΑΣ

Δεκαπέντε χρόνια μετά τις σοβαρότατες απώλειες του Δευτέρου Παγκοσμίου, μια γυναίκα θα έρθει και πάλι αντιμέτωπη με το εφιαλτικό παρελθόν, όταν πιστέψει πως ο γείτονάς της είναι ο αξιωματικός των SS που την είχε κακοποιήσει βάναυσα λίγο πριν το τέλος του μεγάλου πολέμου.

ANTEBELLUM: Η ΕΚΛΕΚΤΗ

Οι ζωές μιας μαύρης σκλάβας σε βαμβακοφυτεία του Νότου στον 19ο αιώνα και μιας μαύρης κοινωνιολόγου και διακεκριμένης συγγραφέως στο παρόν πρόκειται να συναντηθούν με έναν (ελαφρώς) αναπάντεχο τρόπο.

MR KLEIN

MR KLEIN

Και με τρεις ή τέσσερις, γινότανε η δουλειά. Ήταν κάτι φάσεις, ρε φίλε, σα να έκανε ζάπινγκ ο προβολατζής. Αν το πετύχαινα το σκυλί, δε, θα του πέταγα μια φολίτσα, να μου φύγει η ζοχάδα.