FreeCinema

Follow us

ΕΠΤΑ ΨΥΧΟΠΑΘΕΙΣ (2012)

(SEVEN PSYCHOPATHS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία Υποκόσμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρτιν ΜακΝτόνα
  • ΚΑΣΤ: Κόλιν Φάρελ, Σαμ Ρόκγουελ, Γούντι Χάρελσον, Κρίστοφερ Γουόκεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ιρλανδός και μέθυσος σεναριογράφος δίχως έμπνευση στο Λος Άντζελες, συμβουλεύεται κολλητό που βγάζει τα προς το ζην από απαγωγές… σκύλων για την υλοποίηση project με πιθανό τίτλο «Επτά Ψυχοπαθείς». Παραδόξως, οι υποθετικοί χαρακτήρες του σεναρίου μοιάζουν ν’ αποκτούν σταδιακά σάρκα και οστά!

Μετά το βαθύτατα σαρκαστικό και αντι-ηρωικό «In Bruges» (2008), ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας, σεναρίστας και σκηνοθέτης Μάρτιν ΜακΝτόνα εισχωρεί σε πιο αμερικανικά, cult «χωράφια», χρησιμοποιώντας άπειρα κλισέ των κωμωδιών υποκόσμου ή του ταραντινικού σύμπαντος. Αυτή τη φορά η χρήση του επωνύμου του Κουέντιν δεν είναι καθόλου άδικη ή τυχαία. Ο ΜακΝτόνα, κατά βάθος, ζηλεύει την τεχνογνωσία εκείνου στο να αφηγείται αλλόκοτες ιστορίες με φιγούρες που ξεπερνούν τη φαντασία αλλά, πάντα, μοιάζουν βγαλμένες από τα σκοτεινά σοκάκια όπου ποτέ δε θα έστριβες για να εξερευνήσεις στην πραγματικότητα.

Ο χαρακτήρας του σεναριογράφου που υποδύεται ο Κόλιν Φάρελ (με το τυπικό, ανώριμο βλέμμα της υποκριτικής… άγνοιας) μπερδεύει αυτή την ανέμπνευστη πραγματικότητα με τις ιστορίες που του σερβίρει το λαμόγιο του Σαμ Ρόκγουελ (στερεότυπο τα μυστικά του ρόλου του), με την πένα αλλά και τη ματιά του ΜακΝτόνα να έλκεται μετά μανίας στην οπτικοποίηση του βίου «φανταστικών» ψυχοπαθών, επιχειρώντας μια εξωφρενική παρέλαση – επίδειξη αποσύνθεσης της δραματουργίας και δομής του φιλμ. Σαν ταινίες μέσα στην ταινία, οι ιστορίες των ψυχοπαθών του τίτλου καταπιάνονται με Κουάκερους που λες και βγήκαν από θρίλερ του Στίβεν Κινγκ μέχρι Βιετναμέζους που διψάνε για εκδίκηση (μάντεψε γιατί…), γεννημένοι για να ικανοποιήσουν τη fun πλευρά του κάθε συνηθισμένου movie junkie.

Αρκετή ώρα αργότερα, η συνειδητοποίηση του πραγματικού σκοπού ύπαρξης των «Επτά Ψυχοπαθών» σε χτυπάει κατακούτελα σαν τη Θεία Έμπνευση. Δεν έχει σημασία η πλοκή, δεν είναι ανάγκη να σπαζοκεφαλιάζεις για λογική και συνοχή. Το θέμα εδώ είναι το σενάριο. Η κριτική επάνω στην Τέχνη της σεναριακής γραφής, ένα αυτοσαρκαστικό και «διαβασμένο» αστείο – αναστοχασμός επάνω στη μυθολογία των crime movies, που θέλει να σου πουλήσει μούρη σαν remake του «Barton Fink» από τον Ταραντίνο! Για το καλό του θεατή, όσο το χιούμορ έχει το πάνω χέρι και το καλαμπούρι του κανιβαλισμού λειτουργεί επιδερμικά, το φιλμ είναι μια απόλαυση. Μέχρι να πατήσει πόδι στην… Κοιλάδα του Θανάτου! Οποία ειρωνεία.

Το μέγα σφάλμα του ΜακΝτόνα; Επί μια ώρα έσκαβε το λάκκο στα σεναριακά τερτίπια του genre, για να πέσει, τελικά, με τα μούτρα μέσα του! Κάθε αδυναμία της πραγματικής έλλειψης ιστορίας – σκελετού σε όλο το εγχείρημα κατατροπώνει τα πάντα, το να δηλώνεις από μόνος σου τη σατιρική πλευρά της πραγματοποίησης όλων των κανόνων που δεν πρέπει να υπακούς στο είδος ακυρώνει το αστείο της υπόθεσης και το ίδιο το χάος που προκάλεσες καταλήγει να σου βγάζει τη γλώσσα… στα σοβαρά. Δυστυχώς, η cult-ιά κι η μοντερνιά μερικές φορές, στο τέλος, σε βρίσκει να βολτάρεις Επιτάφιους αντί του happy end. Με την κακή έννοια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο ένα σινεφιλικό αστείο… gone wrong, το φιλμ ξεκινά σαν ένα ευχάριστο ανέκδοτο που σε κάνει να γελάς ουκ ολίγες φορές στη διαδρομή, πριν σου χαλάσει την τελική εικόνα με ένα punchline που παγώνει στα χείλη σου. Όσοι αναγνωρίσουν τους κώδικες αναφορών, θα περάσουν λίγο καλύτερα.


MORE REVIEWS

ATLANTIC CITY

Γερασμένος μικροκακοποιός προσπαθεί να προστατεύσει νεαρή γυναίκα που βρίσκεται μπλεγμένη σε ιστορία κλοπής ναρκωτικών την οποία διέπραξε ο πρώην σύζυγός της και τώρα καταδιώκεται από το οργανωμένο έγκλημα, σ’ ένα υπό κατάρρευση και έτοιμο να προσαρμοστεί σε κανόνες «ανάπτυξης» Ατλάντικ Σίτυ.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Στα 80 έτη ζωής του, κροίσος φαρμακοβιομηχανίας φοβάται πως θα «φύγει» δίχως να ‘χει αφήσει κάτι αξιομνημόνευτο πίσω του και σκαρφίζεται να γίνει… παραγωγός κινηματογραφικής ταινίας που θ’ αφήσει εποχή! Κλείνει hot σκηνοθέτιδα, ακριβοπληρώνει δικαιώματα βιβλίου, πείθονται και δύο stars για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι μπορεί να πάει στραβά στις πρόβες;

BULLET TRAIN

Ιαπωνία, σήμερα. Πληρωμένος hitman μπαίνει σε υπερταχεία με σκοπό ν’ αποσπάσει χαρτοφύλακα με αδιευκρίνιστο περιεχόμενο. Ακριβώς τον ίδιο χαρτοφύλακα πρέπει να παραδώσουν μαζί με τον υιό Ρώσου ultimate κακοποιού οι δύο συνοδοί του και πληρωμένοι εκτελεστές με κάκιστη φήμη… από σφαγές! Πόσοι από τους επιβάτες του τρένου θα ζουν μέχρι να φτάσουν στον τερματικό σταθμό;

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Κατά το δελτίο Τύπου, «ένας άνδρας επιστρέφει σπίτι για μια πασχαλινή γιορτή μαζί με την οικογένειά του, σε μια ταινία βασισμένη στις προσωπικές εμπειρίες του Τζόι Κόι από την stand-up κωμωδία».

ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΔΕΜ

Στην Καλιφόρνια του 1917, δυο αδέλφια αγωνίζονται για να κερδίσουν την εύνοια του άκαρδου και βαθιά θρησκόληπτου πατέρα τους, ενώ ένα καλά κρυμμένο μυστικό που αφορά στην ταυτότητα της μακαρίτισσας μητέρα τους απειλεί να βγει στην επιφάνεια.

MR KLEIN

MR KLEIN

Και με τρεις ή τέσσερις, γινότανε η δουλειά. Ήταν κάτι φάσεις, ρε φίλε, σα να έκανε ζάπινγκ ο προβολατζής. Αν το πετύχαινα το σκυλί, δε, θα του πέταγα μια φολίτσα, να μου φύγει η ζοχάδα.