FreeCinema

Follow us

SALÒ: 120 ΜΕΡΕΣ ΣΤΑ ΣΟΔΟΜΑ (1975)

(SALÒ O LE 120 GIORNATE DI SODOMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολιτική Αλληγορία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πιερ Πάολο Παζολίνι
  • ΚΑΣΤ: Πάολο Μπονατσέλι, Τζόρτζιο Κατάλντι, Ουμπέρτο Πάολο Κουιντάβαλε, Άλντο Βαλέτι, Κατερίνα Μποράτο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, τέσσερις μουσολινικοί φασίστες – κυβερνητικά μέλη του εικονικού κρατιδίου της Δημοκρατίας του Σαλό, απάγουν μερικά νεαρά αγόρια και κορίτσια από τις γύρω περιοχές, με σκοπό τη «διαπαιδαγώγησή» τους από έμπειρες «κυρίες» μπουρδέλων της Ιταλίας και αποκορύφωμα τη συμμετοχή τους σε μια σειρά φρικτών βασανιστηρίων, μέχρι τελικής θανάτωσης.

Για πολλούς θεωρείται ως η πιο προκλητική ταινία που γύρισε φημισμένος σκηνοθέτης… ever! Απογοητευμένος από «τον άνθρωπο και το Θεό», ο Πιερ Πάολο Παζολίνι αναθεωρεί το σύνολο του έργου του και αποφασίζει να διασκευάσει για τον κινηματογράφο το… αχώνευτο βιβλίο του Μαρκησίου ντε Σαντ «120 Μέρες στα Σόδομα», με μια δόση δαντικής «Κόλασης», σε μία άνευ ορίων οπτικοποίηση.

Ιδιοφυώς, η δράση του φιλμ μεταφέρεται στη φασιστική Ιταλία, λίγο πριν από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Τέσσερις «ευγενείς» καταφεύγουν σ’ έναν πύργο, πανέτοιμοι να ικανοποιήσουν τις πιο φρικτές ορέξεις τους και να αποδείξουν την ασημαντότητα του είναι. Το θέαμα είναι πραγματικά ενοχλητικό (ακόμη και σήμερα!), φέρνοντάς σε αντιμέτωπο με την αποσύνθεση καθετί ανθρώπινου(παραδόξως, τηρουμένων των σεξουαλικών προτιμήσεων του Παζολίνι, μέχρι και ο ομοφυλοφιλικός έρωτας αποδίδεται ως μορφή τυραννίας).

Κι αν ο «Κύκλος του Σκατού» (το τρίτο μέρος της ταινίας) είναι απωθητικός για λόγους που εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς, τότε δεν θέλεις να ξέρεις τι συμβαίνει στον «Κύκλο του Αίματος» (πολλοί από εκείνους που έχουν δει το φιλμ σε κινηματογραφική αίθουσα στο παρελθόν, υποχρεώθηκαν να κλείνουν τα μάτια τους στα βασανιστήρια του φινάλε…)! Εκεί, ο θεατής δέχεται την υπέρτατη πρόκληση, παρακολουθώντας την πραγματική σφαγή αθώων μέσα από τα κιάλια ενός φασίστα. Άποψη μαρτυρίας. Ηδονοβλεψία, ενοχή, αλλά και απόλαυση μέσω της «παραβίασης».

Ο τίτλος του «Salò» θα άξιζε να τοποθετηθεί στα λεξικά ως απόδοση ή εναλλακτική για τον όρο του «controversial». Μια ταινία που δεν είχε ποτέ την ανάγκη κριτικής ανάλυσης, διότι ό,τι κι αν γραφτεί γι’ αυτήν μπορεί να ξεπεραστεί. Το ίδιο το φιλμικό δημιούργημα, όμως, όχι!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 104), το καλοκαίρι του 1999. Ήταν το τελευταίο τεύχος στο οποίο εργάστηκα ως αρχισυντάκτης, πριν αποχωρήσω ολοκληρωτικά από την ομάδα του, ευχόμενος… «καλή ζωή». Ήταν κάτι το αναγκαίο. Ποτέ δεν τα πήγαινα καλά με την banalité του κακού, άλλωστε. Αφορμή της αναδημοσίευσής του στάθηκε η (πολλοστή) επανέκδοσή του, αποκλειστικά (και συμβολικά) στην αίθουσα του STUDIO, εκεί όπου προ δεκαετιών είχε πάρει και την άδεια να προβληθεί (επιτέλους) δίχως περικοπές. Όταν παρακολούθησα ξανά την ταινία σε σινεμά (στην ΑΑΒΟΡΑ), σκέφτηκα πως η ανάγνωση των αριθμημένων βασανιστηρίων από το βιβλίο του ντε Σαντ είναι μάλλον πιο δυσάρεστη από το έργο του Παζολίνι, διότι η φαντασία είναι ικανή να πλάσει ακόμη χειρότερες εικόνες…


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.