FreeCinema

Follow us

SALÒ: 120 ΜΕΡΕΣ ΣΤΑ ΣΟΔΟΜΑ (1975)

(SALÒ O LE 120 GIORNATE DI SODOMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολιτική Αλληγορία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πιερ Πάολο Παζολίνι
  • ΚΑΣΤ: Πάολο Μπονατσέλι, Τζόρτζιο Κατάλντι, Ουμπέρτο Πάολο Κουιντάβαλε, Άλντο Βαλέτι, Κατερίνα Μποράτο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, τέσσερις μουσολινικοί φασίστες – κυβερνητικά μέλη του εικονικού κρατιδίου της Δημοκρατίας του Σαλό, απάγουν μερικά νεαρά αγόρια και κορίτσια από τις γύρω περιοχές, με σκοπό τη «διαπαιδαγώγησή» τους από έμπειρες «κυρίες» μπουρδέλων της Ιταλίας και αποκορύφωμα τη συμμετοχή τους σε μια σειρά φρικτών βασανιστηρίων, μέχρι τελικής θανάτωσης.

Για πολλούς θεωρείται ως η πιο προκλητική ταινία που γύρισε φημισμένος σκηνοθέτης… ever! Απογοητευμένος από «τον άνθρωπο και το Θεό», ο Πιερ Πάολο Παζολίνι αναθεωρεί το σύνολο του έργου του και αποφασίζει να διασκευάσει για τον κινηματογράφο το… αχώνευτο βιβλίο του Μαρκησίου ντε Σαντ «120 Μέρες στα Σόδομα», με μια δόση δαντικής «Κόλασης», σε μία άνευ ορίων οπτικοποίηση.

Ιδιοφυώς, η δράση του φιλμ μεταφέρεται στη φασιστική Ιταλία, λίγο πριν από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Τέσσερις «ευγενείς» καταφεύγουν σ’ έναν πύργο, πανέτοιμοι να ικανοποιήσουν τις πιο φρικτές ορέξεις τους και να αποδείξουν την ασημαντότητα του είναι. Το θέαμα είναι πραγματικά ενοχλητικό (ακόμη και σήμερα!), φέρνοντάς σε αντιμέτωπο με την αποσύνθεση καθετί ανθρώπινου(παραδόξως, τηρουμένων των σεξουαλικών προτιμήσεων του Παζολίνι, μέχρι και ο ομοφυλοφιλικός έρωτας αποδίδεται ως μορφή τυραννίας).

Κι αν ο «Κύκλος του Σκατού» (το τρίτο μέρος της ταινίας) είναι απωθητικός για λόγους που εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς, τότε δεν θέλεις να ξέρεις τι συμβαίνει στον «Κύκλο του Αίματος» (πολλοί από εκείνους που έχουν δει το φιλμ σε κινηματογραφική αίθουσα στο παρελθόν, υποχρεώθηκαν να κλείνουν τα μάτια τους στα βασανιστήρια του φινάλε…)! Εκεί, ο θεατής δέχεται την υπέρτατη πρόκληση, παρακολουθώντας την πραγματική σφαγή αθώων μέσα από τα κιάλια ενός φασίστα. Άποψη μαρτυρίας. Ηδονοβλεψία, ενοχή, αλλά και απόλαυση μέσω της «παραβίασης».

Ο τίτλος του «Salò» θα άξιζε να τοποθετηθεί στα λεξικά ως απόδοση ή εναλλακτική για τον όρο του «controversial». Μια ταινία που δεν είχε ποτέ την ανάγκη κριτικής ανάλυσης, διότι ό,τι κι αν γραφτεί γι’ αυτήν μπορεί να ξεπεραστεί. Το ίδιο το φιλμικό δημιούργημα, όμως, όχι!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 104), το καλοκαίρι του 1999. Ήταν το τελευταίο τεύχος στο οποίο εργάστηκα ως αρχισυντάκτης, πριν αποχωρήσω ολοκληρωτικά από την ομάδα του, ευχόμενος… «καλή ζωή». Ήταν κάτι το αναγκαίο. Ποτέ δεν τα πήγαινα καλά με την banalité του κακού, άλλωστε. Αφορμή της αναδημοσίευσής του στάθηκε η (πολλοστή) επανέκδοσή του, αποκλειστικά (και συμβολικά) στην αίθουσα του STUDIO, εκεί όπου προ δεκαετιών είχε πάρει και την άδεια να προβληθεί (επιτέλους) δίχως περικοπές. Όταν παρακολούθησα ξανά την ταινία σε σινεμά (στην ΑΑΒΟΡΑ), σκέφτηκα πως η ανάγνωση των αριθμημένων βασανιστηρίων από το βιβλίο του ντε Σαντ είναι μάλλον πιο δυσάρεστη από το έργο του Παζολίνι, διότι η φαντασία είναι ικανή να πλάσει ακόμη χειρότερες εικόνες…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.