FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΒΓΑΤΖΗΣ (1982)

(QUERELLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Ντέιβις, Φρανκο Νέρο, Ζαν Μορό, Χάνο Πεσλ, Γκίντερ Κάουφμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Στο λιμάνι της Βρέστης, ένας πανέμορφος ναύτης παρασύρεται σε μια δίνη αδελφικής κόντρας, εγκλήματος, ερωτικού πάθους και σεξουαλικής καταπίεσης.

Στην εποχή του είχε σκάσει σαν βόμβα, κανονικά. Και λες και το ήξερε πως θα ‘ναι η τελευταία του ταινία αυτή, γι’ αυτό και την έκανε όσο πιο προκλητική μπορούσε. Από το 1982 και… καθόλου δεν του φαίνονται τα χρόνια του «Καβγατζή», της αισθητικά αποθεωτικής μεταφοράς του βιβλίου του Ζαν Ζενέ «Καβγατζής της Βρέστης» από τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Όχι απλό στην ανάγνωση, εμπλουτισμένο από αρχαιοελληνικά τσιτάτα και στίχους του Όσκαρ Γουάιλντ, το φιλμ εξυμνεί το έγκλημα ως την ανώτερη έκφραση του εγώ ενάντια στην ηθική και την ανθρώπινη ύπαρξη, δίπλα στην ερωτικότερη φετιχοποίηση της αρρενωπότητας, με πανσεξουαλικούς αποδέκτες. Η υπερβολή των εικόνων, μέσα σε πελώρια σκηνικά όπου η λάθος προοπτική εξυπηρετεί τη θεατρικότητα στη σκηνοθεσία, οι αποστασιοποιημένες ερμηνείες σε ασυμφωνία με τον banal μελοδραματισμό και η baroque καλλιτεχνική διεύθυνση, ακόμα σε κάνουν να παραμιλάς για την όλη σύλληψη.

Αντισυμβατικό, ερεθιστικό, ακραίο και με σεβασμό στη γλώσσα του Ζενέ, έρχεται σε επανέκδοση με νέες κόπιες. Ανακαλύψτε το ή ξαναδείτε το. Ακόμη κι αν χρειαστεί να το μισήσετε, είναι ένα πραγματικό έργο Τέχνης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε σε επανέκδοση στους ελληνικούς κινηματογράφους. Η πρώτη του προβολή στη δεκαετία του ’80 (από την εταιρεία ΝΕΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ, η οποία μετεξελίχθηκε σε ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ κατόπιν) είχε προκαλέσει αίσθηση, με ουρές στα ταμεία (θυμάμαι να έχω παρακολουθήσει μέρος της ταινίας… όρθιος στο ΑΣΤΥ της Κοραή!). Αναμφισβήτητα το πιο εστετίστικο έργο της φιλμογραφίας του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, έχει (τουλάχιστον) στοιχειώσει την pop κουλτούρα με το «Each Man Kills the Things He Loves» (σε μουσική του Πέερ Ράμπεν και στίχους του Όσκαρ Γουάιλντ) που τραγουδά η Ζαν Μορό.


MORE REVIEWS

AZRAEL

Χρόνια μετά την «Αναρπαγή των Πιστών», η Άζραελ, μέλος θρησκόληπτης αίρεσης που ζει μακριά από τον πολιτισμό κι έχει απαρνηθεί την ομιλία, προσπαθεί να φυγαδευτεί μαζί με τον αγαπημένο της έξω από το δάσος που τους κρατά «αιχμάλωτους», μα συλλαμβάνεται και προσφέρεται ως ανθρωποθυσία σε δαιμονικά humanoid που προσελκύονται από το αίμα.

EMILIA PÉREZ

Αρχηγός μεξικάνικου cartel ναρκωτικών που νιώθει την επιθυμία ν’ αλλάξει φύλο, το χρησιμοποιεί ως το τέλειο άλλοθι για να εξαφανιστεί με ασφάλεια από προσώπου γης! Μία ικανότατη δικηγόρος αναλαμβάνει τα διαδικαστικά και τη φυγάδευση της οικογένειάς του στην Ευρώπη, όμως, το παρελθόν δεν θα τους αφήσει να ησυχάσουν ποτέ.

ΟΖΙ: Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

Μικρός θηλυκός ουρακοτάγκος γίνεται… influencer των μέσων κοινωνικών δικτύωσης, στοχεύοντας ν’ αφυπνίσει το κοινό έναντι της για οικονομικούς λόγους ανεξέλεγκτης καταστροφή των δασών.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΤΟ ΚΕΛΑΡΙ

Μετά από μία τραυματική αποβολή εμβρύου, η Σέρα προτείνει στον σύζυγό της να κάνουν μια καινούργια αρχή σ’ ένα σπίτι έξω από το κέντρο της πόλης. Ο ιδιοκτήτης μιας ξεχωριστής έπαυλης θα τους κάνει μία εξωπραγματική πρόταση: να τους την παραδώσει και να γίνει το σπίτι των ονείρων τους, υπό την προϋπόθεση να μην ανοίξουν ποτέ την πόρτα του κελαριού!

BLACK DOG

Άρτι αποφυλακισθείς άνδρας επιστρέφει στη μεθοριακή γενέτειρά του, στις παρυφές της ερήμου Γκόμπι. Πιάνοντας δουλειά σε περίπολο επιφορτισμένη με την απαλλαγή της πόλης από τα δεκάδες αδέσποτα σκυλιά της, δένεται με ισχυρούς δεσμούς φιλίας με ένα εξ αυτών.