FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΒΓΑΤΖΗΣ (1982)

(QUERELLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Ντέιβις, Φρανκο Νέρο, Ζαν Μορό, Χάνο Πεσλ, Γκίντερ Κάουφμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Στο λιμάνι της Βρέστης, ένας πανέμορφος ναύτης παρασύρεται σε μια δίνη αδελφικής κόντρας, εγκλήματος, ερωτικού πάθους και σεξουαλικής καταπίεσης.

Στην εποχή του είχε σκάσει σαν βόμβα, κανονικά. Και λες και το ήξερε πως θα ‘ναι η τελευταία του ταινία αυτή, γι’ αυτό και την έκανε όσο πιο προκλητική μπορούσε. Από το 1982 και… καθόλου δεν του φαίνονται τα χρόνια του «Καβγατζή», της αισθητικά αποθεωτικής μεταφοράς του βιβλίου του Ζαν Ζενέ «Καβγατζής της Βρέστης» από τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Όχι απλό στην ανάγνωση, εμπλουτισμένο από αρχαιοελληνικά τσιτάτα και στίχους του Όσκαρ Γουάιλντ, το φιλμ εξυμνεί το έγκλημα ως την ανώτερη έκφραση του εγώ ενάντια στην ηθική και την ανθρώπινη ύπαρξη, δίπλα στην ερωτικότερη φετιχοποίηση της αρρενωπότητας, με πανσεξουαλικούς αποδέκτες. Η υπερβολή των εικόνων, μέσα σε πελώρια σκηνικά όπου η λάθος προοπτική εξυπηρετεί τη θεατρικότητα στη σκηνοθεσία, οι αποστασιοποιημένες ερμηνείες σε ασυμφωνία με τον banal μελοδραματισμό και η baroque καλλιτεχνική διεύθυνση, ακόμα σε κάνουν να παραμιλάς για την όλη σύλληψη.

Αντισυμβατικό, ερεθιστικό, ακραίο και με σεβασμό στη γλώσσα του Ζενέ, έρχεται σε επανέκδοση με νέες κόπιες. Ανακαλύψτε το ή ξαναδείτε το. Ακόμη κι αν χρειαστεί να το μισήσετε, είναι ένα πραγματικό έργο Τέχνης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε σε επανέκδοση στους ελληνικούς κινηματογράφους. Η πρώτη του προβολή στη δεκαετία του ’80 (από την εταιρεία ΝΕΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ, η οποία μετεξελίχθηκε σε ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ κατόπιν) είχε προκαλέσει αίσθηση, με ουρές στα ταμεία (θυμάμαι να έχω παρακολουθήσει μέρος της ταινίας… όρθιος στο ΑΣΤΥ της Κοραή!). Αναμφισβήτητα το πιο εστετίστικο έργο της φιλμογραφίας του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, έχει (τουλάχιστον) στοιχειώσει την pop κουλτούρα με το «Each Man Kills the Things He Loves» (σε μουσική του Πέερ Ράμπεν και στίχους του Όσκαρ Γουάιλντ) που τραγουδά η Ζαν Μορό.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.