FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Παραμύθι
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κώστας Καλπατζίδης
  • ΚΑΣΤ: 60 ερασιτέχνες ηθοποιοί και 125 κομπάρσοι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ελλάδα, προ αμνημονεύτων ετών: καταρρέον υπό τεμπέλη ηλικιωμένο άρχοντα βασίλειο ψωνισμένων εστεμμένων με αποκαρδιωμένο το ευθυνόφοβο πόπολο λέει «Όχι!» σε υπεξαίρεση αρχικαγκελάριου, ρουφιανιά δικαστή και κατακτητικές βλέψεις θειούλη άνακτα δανειστή χάρη σε ευλογημένο διάδοχο που πιάνεται στο φιλότιμο. Δεν έχουν τον Θεό τους;

Καμιά φορά συμβαίνει κι αυτό. Πηγαίνεις, καθυστερημένος 10 λεπτά μάλιστα, στη δημοσιογραφική προβολή μιας ταινίας χωρίς την παραμικρή πληροφόρηση περί τίνος πρόκειται. Από τον τίτλο, πάντως, έχεις υποθέσει ότι μπορεί και να έχει να κάνει με το βιβλίο της Πηνελόπης Δέλτα. (Σκέφτεσαι, βέβαια, «Περίεργο. Στις μέρες μας;»…) Πέφτεις όντως μέσα και, πολύ γρήγορα, επίσης απ’ τα σύννεφα. Όχι για το ασυνήθιστο της επιλογής ή επειδή η διασκευή έχει αλλάξει τον αδόξαστο στο πεζογράφημα (δεν το έχει κάνει). Αλλά γιατί αδυνατείς να πιστέψεις α) στα μάτια σου β) ότι μπορεί ένα τόσο μεγάλο πλήθος ανθρώπων να στερείται όχι μόνο του υποτυπώδους ταλέντου, αλλά και του γνώθι σαυτόν, στις ικανότητές του και στα όρια της ματαιοδοξίας που οδηγούν στο θράσος τής απόπειρας εμπορικής διανομής στη μεγάλη οθόνη τού αντιδραστικότερου και παιδαριωδέστερου κατασκευάσματος της εγχώριας Έβδομης Τέχνης στην πρόσφατη μνήμη.

Mix and match ρεταλιών, rustique πρώτων υλών κι ενίοτε αυτούσιων σύγχρονων κομματιών στη μοδιστρική χωριάτικης ή royale γκαρνταρόμπας. Στιλ «μάστορα» ιδιοκατασκευές από πέτρα, ξύλο και μέταλλο που στοχεύουν στο παλιακό ακόμη και με σκηνικά δάνεια, όπως οι αλησμόνητες μπροκάρ σομόν πολυθρόνες ως καθίσματα στο παλάτι. Μη σημαίνουσες (για να αποφύγω το «α-νόητες») εξπρεσιονιστικά γωνιώδεις, πατεντάτα εναέριες, ακόμη και μια υποβρύχια λήψη… ως σπάσιμο στα συνεχή, εκθετικά τής φτήνιας παραγωγής κοντινά τής κινηματογράφησης, που στα εσωτερικά ανακτόρων θυμίζει (και, εννοείται, θέλει) σανίδι. Μοντάζ που σωριάζεται κάτω από το συνεχές πήγαιν’ έλα στη σκοπιά της ανύπαρκτης πολεμίστρας. Πειρά(γ)ματα στην παλαιοδημοτική γλώσσα που παντρεύουν π.χ. την antique αστική argo του «πάνε πρίμα» με το επαρχιώτικο λαϊκό «γλήγορα». Εφέ παρόντα μόνο στο μακιγιάζ, υπό τη μορφή παχιών γραμμών απλωμένων με το δάχτυλο δίκην τραύματος στο πρόσωπο. Υποκριτική διχόνοια μεταξύ του αντιδασκάλου αυτού του – ανάμεσα σε θεατρική ομάδα ανίδεων μη επαγγελματιών και με μηδενικό ταλεντο στα χείλη ensemble πολυπρόσωπου adult movie – θιάσου και στομφωδώς καπριτσιόζικων αυτεγχειρημάτων διάκρισης σε ατάκες και soli. Φελούκες στη λίμνη Κερκίνη, άλογα στις όχθες της, σπαθιά, ξίφη και τόξα σε σκηνές action που κάνoυν το «Τα Χρονικά του Δρακοφοίνικα: Αδάμαστος» να μοιάζει με τον «Πολίτη Κέιν». Ένας jeune premier με κάτι από Πίτερ Σάρσγκααρντ στη Μέθοδό του, που φέρνει επικίνδυνα προς τον… Τζον Σνόου (αλλά που δεν θα τον εμπιστευόσουν ούτε ως stand-in του, άπαξ). Domine, quo vadis?

Η απάντηση θα μπορούσε να είναι η εξής: πρώην εικονολήπτης στην τηλεόραση της Βόρειας Ελλάδας νυν δημιουργός ντοκιμαντέρ και promos μεταφέρει, με στόχο τη γενιά της κρίσης που έχει λιώσει στο «Game of Thrones» και με προδιαγραφές σχολικής παράστασης αμολυμένης στην ύπαιθρο ρεφενέ, το έναν αιώνα και βάλε γερασμένο, εθνεγερτικά ηθικοπλαστικό classic. Αναγνωσμένο, δυνάμει επίκαιρα στην επανασύλληψή του, πεπαλαιωμένα όσο δεν παίρνει πια όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, ως διδαχή υπέρ του συλλογικού καλού, της ανυστεροβουλίας, του δικαίου, της ταπεινότητας, της γενναιότητας, της σύνεσης, της συναδέλφωσης του – ξανά, όπως και στα χρόνια τής συγγραφής και κυκλοφορίας του – ηττημένου σ’ έναν οικονομικό πόλεμο πλέον λαού της Ψωροκώσταινας.

Η σεναριακή Μεγάλη Ιδέα αυτού του σχεδίου περιλαμβάνει λίγες επεμβάσεις στο πρωτότυπο (ο άναξ Αστόχαστος έχει γίνει Συνετός ο Α΄, η Κυρά-Φρόνηση των πολύτιμων συμβουλών στον ήρωά μας έχει γίνει η νεαρή Ελπίδα κτλ.), με φερτή σποραδικά κυρίως μια μπραβούρα κωδωνοκρουσιών ή φρονηματισμού περί το σήμερα (μια εκτός δράσης κρεμάλα για έναν προδότη, η κερδοσκοπία ενός μπακάλη). Αυτά καθώς η original «κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη» επαναφέρει τα περί του παλικαριού που incognito διαπιστώνει τον ξεπεσμό της επικράτειάς του και επανεμψυχώνει τους υπηκόους του, του Εφιάλτη που φέρνει τον εχθρό εντός των τειχών, του χαμένου (ή μήπως όχι;) κατόπιν κλοπής θησαυρού τού κράτους και πάει… βλέποντας.

Αλλά, κακόμοιρη Πηνελόπη Δέλτα! Δεν σου άξιζε αυτό το contre-plongée στο μελιτζανάκι γλυκό του κουταλιού που κερνάει η κόρη του γλιτωμένου από καταδίκη αθώου σιδερά τον λεβέντη! Το φαιδρά σπαρακτικό τριπλό «Γιατί;» του, καθώς σπαθίζει τα… βάτα στο διάβα του! Το πληγωμένο κεφάλι ενός στρατιώτη που όμως έχει τοξευθεί στο στήθος ενώ ακολουθεί πλάνο με αμέριμνους παραπλέοντες πελεκάνους! Το σώριασμα ενός αμύντορα στο έδαφος μετά το σπάθισμα του… αέρα απ’ τον αρχιεισβολέα. Το μονοτονικό σ’ ένα μονοσύλλαβο άρθρο στη σκηνή του επιγραφόμενου πολυτονικά παπύρου! Το υπαινισσόμενο δις ρομάντζο εν τη γενέσει μεταξύ της αδελφής του πρίγκιπα και του θαλαμηπόλου, που το τρώει η μαρμάγκα. Και, στο φινάλε, μια κατάθεση στεφάνου (α λα Άγνωστος Στρατιώτης) τη συνοδεία τού «Χριστός Ανέστη»!

Μετά πέφτουν οι τίτλοι τέλους και ιδού το φως το αληθινόν: πρόκειται για παραγωγή του Πνευματικού Κέντρου «Ο Άγιος Φώτιος» της Μητρόπολης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος, γραμμένο από τον αρχιμανδρίτη Παύλο Ντούρο. Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι… ή μήπως όχι; Γιατί, σαν τον διάολο, βλέπεις και ηχολήπτη έναν Γεώργιο Παπαδόπουλο. Και τη σκέψη σου ότι αυτή η ταινία βγαίνει και στην Αθήνα πρόωρα μια εβδομάδα πριν την Πρωταπριλιά (καθώς μόνο ως αστείο μπορείς να τη δεχτείς) διαδέχεται η ανάμνηση του «Πατρίς, Θρησκεία, (εδώ γαλαζοαίματη) Οικογένεια» που ως έκκληση στα όπλα απειλεί να ξαναξυπνήσει – βαυκαλιζόμενη ότι, με τη σειρά της, θα ξυπνήσει τον Ρωμιό. Ρε, αυτοί το εννοούν. «Ψάλ’ τους» μη μας πάρουν πάλι φαλάγγι…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι (εύγε και φεύγε!). Εκτός κι αν διασκεδάζεις με bad movies (καμένε!). Ή ανήκεις στο ποίμνιο (δεν τους φτάνουν δίσκος και παγκάρι;).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.