FreeCinema

Follow us

MASTER GARDENER (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εγκλήματος
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πολ Σρέιντερ
  • ΚΑΣΤ: Τζόελ Έτζερτον, Σιγκούρνι Γουίβερ, Κουιντέσα Σουιντέλ, Εσάι Μοράλες, Τζάρεντ Μπάνκενς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: THE FILM GROUP

Μοναχικός άνδρας με εγκληματικό παρελθόν εργάζεται ως κηπουρός σε έπαυλη πλούσιας κυρίας. Η άφιξη ανιψιάς της εργοδότριας, η οποία επιχειρεί να ξεφύγει από «κακές παρέες» μαθαίνοντας πλάι του τη δουλειά, θα του ξυπνήσει πάθη που πίστευε πως είχε αφήσει πίσω του οριστικά.

Με το «Master Gardener» ο Πολ Σρέιντερ συμπληρώνει μία άτυπη τριλογία παρόμοιας θεματολογίας έργων, που άνοιξε με τις «Ακρότητες» (2018) και συνεχίστηκε με τον «Μετρητή Καρτών» (2021). Το αγαπημένο του μοτίβο, ενός βασανισμένου από το ενοχικό του παρελθόν ήρωα, επανακάμπτει σε τούτο το εγχείρημα, κουβαλώντας στον σεναριακό του σκελετό όχι μόνο τους συνήθεις ενδοσκοπικής ηθικής προβληματισμούς του, αλλά και μια έντονη, όσο και λανθάνουσα αλληγορία. Σε αμφότερους τους τομείς… βρίσκει τοίχο.

«Η κηπουρική είναι η πίστη για το μέλλον – μια πεποίθηση ότι τα πράγματα θα συμβούν σύμφωνα με το σχέδιο», ακούγεται να λέει ο βασικός ήρωας Νάρβελ Ροθ στην αρχή του φιλμ, σε ένα από τα πολλά τσιτάτα με τα οποία γεμίζει το προσωπικό του ημερολόγιο. Δεν χρειάζεται να διαθέτει κανείς μαντικές ικανότητες για να καταλάβει πως αυτό που με τόση σιγουριά καταγράφει ως προσωπική εξομολόγηση ο καλός κηπουρός… δεν πρόκειται να ισχύσει, καθώς τα (όποια) σχέδιά του θα στραβώσουν άσχημα. Η σχολαστικότητα με την οποία φέρει εις πέρας την εργασία του, τον έχει καταστήσει απαραίτητο εργαλείο για την κυρία Χέιβερχιλ, την πάμπλουτη ιδιοκτήτρια του ιστορικού κτήματος Gracewood Gardens, η οποία όπως φαίνεται έχει αναπτύξει ιδιαίτερα μεγάλη προσήλωση με την εικόνα των κήπων της έπαυλής της, διοργανώνοντας σ’ αυτούς ένα ετήσιο, φαντασμαγορικό φιλανθρωπικό gala. Η σχέση τους (η οποία δεν περιορίζεται αποκλειστικά στις κηπουρικές εργασίες), όμως, θα δοκιμαστεί από την άφιξη της Μάγια. Η δευτερανιψιά της περήφανης εργοδότριας του Νάρβελ, αν και αρχικά νιώθει άβολα με το γεγονός της αναγκαστικής της εκπαίδευσης στην κηπουρική ως μέσο απεξάρτησης από τις αμαρτίες του πρόσφατου παρελθόντος της, σταδιακά αποκτά μεγάλο ενδιαφέρον τόσο για τη δουλειά όσο και για τον μέντορά της. Ο ταραχώδης βίος που και οι δυο κουβαλάνε μέσα τους εδώ και χρόνια θα βγει στην επιφάνεια, θέτοντας τις αναμεταξύ σχέσεις όλων τους σε κίνδυνο.

Ο Σρέιντερ δεν καταφέρνει σε κανένα σημείο της ταινίας του να ξεφύγει από τη σχηματικότητα με την οποία (εξαρχής) έχει οριοθετήσει την πλοκή. Η γρήγορη αποκάλυψη πως ο Νάρβελ δεν είναι απλά ένας μοναχικός άνδρας με ενοχές, αλλά πρώην νεοναζί που τελεί υπό καθεστώς αστυνομικής προστασίας (μάλλον επειδή «κάρφωσε»), δίνει στο φιλμ έναν τόνο αστυνομικού θρίλερ με ψυχολογικού τύπου προεκτάσεις, ενταγμένων πλήρως στο πλαίσιο των βασανισμένων ψυχών που «στοιχειώνονται» από το παρελθόν τους. Το που οδεύει η προστατευτικότητα με την οποία ο «δάσκαλος» περιβάλλει την κακοποιημένη «μαθήτριά» του είναι (ατυχώς) δεδομένο, όμως, ο τρόπος με τον οποίο έρχεται στην επιφάνεια του καταστασιακού είναι εντελώς άτσαλος. Όπως άτσαλος είναι ο δεσμός τον οποίο συνάπτουν Μάγια και Νάρβελ, με μία σημαντική λεπτομέρεια: το χρώμα του δέρματος εκείνης είναι μαύρο. Μπορεί όλοι να έχουν δικαίωμα σε μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή, εν τούτοις, η έννοια της συγχώρεσης όπως εκλαμβάνεται εδώ, οδηγεί σε μία καταγέλαστη ερωτική σκηνή, που η αφέλειά της με άφησε με το στόμα ανοιχτό!

Σε ένα δεύτερο επίπεδο και μέσω της σχέσης του Νάρβελ με τη μαντάμ Χέιβερχιλ, ο Σρέιντερ θέτει θέματα εξουσίας, υποταγής και συμμόρφωσης. Η υπερόπτης πλούσια που θεωρεί πως άπαντες είναι υποχείριά της (σε… οποιαδήποτε ανάγκη της), μοιάζει να δίνει ένα άλλου τύπου νόημα στη βγαλμένη ωσάν μέσα από τις μέρες του Εμφυλίου Πολέμου όψη της έπαυλής της. Ενώ η σχέση ανάμεσα στους δύο φαίνεται στην αρχή να διακρίνεται από έναν (επαγγελματικό) αλληλοσεβασμό, στη συνέχεια κινείται προς τη σφαίρα του ακατανόητου, καθώς ο Σρέιντερ σταθερά υπονοεί πολλά και διάφορα (το περιστατικό με το σκυλάκι στη βεράντα, το απρόσμενο ερωτικό κάλεσμα), αδυνατώντας να μετουσιώσει τις σκόρπιες ενδείξεις προθέσεων σε αληθινούς σκοπούς, που θα διατηρούσαν μια κάποια συνοχή στην εξέλιξη της ιστορίας. Η κατατονία της αλληγορίας που θέλει τη ζωή ενός κηπουρού ν’ ακολουθεί πορεία παρόμοια μ’ εκείνη του κήπου που φροντίζει (σπόρος, ανθοφορία, σήψη και… πάλι απ’ την αρχή), παρασύρει και ολόκληρο το φιλμ, το οποίο βυθίζεται υπό το βάρος της σεναριακής ανεπάρκειας (και προβλεψιμότητας), καταλήγοντας οι κηπουρικές συμβουλές που δίνονται κάθε τόσο να είναι απείρως πιο σαφείς από τις αμφισβητήσιμες επινοήσεις μιας εγκληματικής εκδίκησης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για ακόμη μια φορά ο auteur Πολ Σρέιντερ αποτυγχάνει να θυμίσει (έστω και στο ελάχιστο) τις σπουδαίες στιγμές του παρελθόντος του, παρά το γεγονός πως το «Master Gardener» μοιάζει ενίοτε με potpourri χρυσών επιτυχιών του. Ιδέες που θυμίζουν από τον «Ταξιτζή» (1976) και το «American Gigolo» (1980), μέχρι την πρόσφατη φιλμογραφία του, σερβίρονται ως ανολοκλήρωτα αναμασήματα που στέκουν ανίκανα ν’ αποτελέσουν μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική πρόταση. Ο Τζόελ Έτζερτον και η Σιγκούρνι Γουίβερ γλιτώνουν το φιλμ από το πλήρες ναυάγιο χάρη στην πειστική τους παρουσία. Απογοήτευση ολκής, εκτός αν είστε της γνώμης ότι ονόματα όπως (εν προκειμένω) αυτό του Σρέιντερ γυρίζουν μόνο αριστουργήματα. Σε αυτή την περίπτωση, ιδού άλλο ένα (με πολλά εισαγωγικά και… γέλια στο βάθος)!


MORE REVIEWS

SAW X

Με καρκίνο σε προχωρημένο στάδιο και σε απόγνωση, καθώς του μένουν ελάχιστοι μήνες ζωής, ο Τζον Κρέιμερ ταξιδεύει μέχρι το Μεξικό για ν’ ακολουθήσει μία επαναστατική θεραπεία που του δίνει ελπίδα για το αύριο. Όταν θ’ ανακαλύψει πως η όλη χειρουργική επέμβαση ήταν μια σκέτη απάτη, η οργή θα πυροδοτήσει τον παλιό… κακό εαυτό του!

ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ

Νεαρός συγγραφέας, κοσμογυρισμένος μα όχι και μεγαλοπιασμένος, επιστρέφει στο Παρίσι για να ολοκληρώσει το νέο του βιβλίο και, εντελώς συμπτωματικά, συναντά την πρώτη του μεγάλη αγάπη, από τα σχολικά του χρόνια. Εκείνη, όμως, είναι πια παντρεμένη με μυστηριώδη εισοδηματία, ο οποίος τυγχάνει και εξαιρετικά ζηλότυπος. Η συνέχεια είναι προφανής…

Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Πρώην μυστικός πράκτορας των αμερικανικών Ειδικών Δυνάμεων στρατολογείται εκ νέου με στόχο να ανακαλύψει και να εξοντώσει τον άγνωστο «Δημιουργό», ο οποίος κρύβεται πίσω από ένα πλέον εξελιγμένο πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης, απειλώντας να γείρει τον πόλεμο ανθρώπων και robots οριστικά υπέρ των δεύτερων.

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2023

Για 29η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 27 Σεπτεμβρίου έως και τις 9 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, στις κινηματογραφικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ, και ΙΝΤΕΑΛ. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΟΙ ΑΝΑΛΩΣΙΜΟΙ 4

Όταν πυροκροτητές πυρηνικών κεφαλών πέφτουν στα χέρια αδίστακτου εμπόρου όπλων, ο Μπάρνεϊ Ρος συγκεντρώνει (ξανά μανά…) την ομάδα του για να προλάβει ακόμα κι έναν Τρίτο Παγκόσμιο Πόλεμο! Η σκιά άγνωστου «φίλου» απ’ τα παλιά, όμως, πέφτει βαριά πάνω από τη νέα του αποστολή.