FreeCinema

Follow us

Η ΠΑΝΣΙΟΝ (2022)

(MAISON DE RETRAITE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομά Γκιλού
  • ΚΑΣΤ: Κεβ Αντάμς, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Μιλέν Ντεμονζό, Ντανιέλ Πρεβό, Ζαν-Λικ Μπιντό, Λιλιάν Ροβέρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Νεαρός Γάλλος, αντί της φυλακής, επιλέγει τριακόσιες ώρες κοινωφελούς εργασίας σε οίκο ευγηρίας. Δουλεύει με μισή καρδιά, οι δε γέροι είναι πονηροί. Επειδή, όμως, μια μέρα θα γεράσεις κι εσύ, βοήθησε τους ηλικιωμένους.

Στις αρχές της χρονιάς ξέσπασε στη Γαλλία μέγα σκάνδαλο εξαπάτησης ηλικιωμένων από εταιρεία κολοσσό που ειδικεύεται στην εκμετάλλευση οίκων ευγηρίας. Η διανομή της κωμωδίας του Τομά Γκιλού στις γαλλικές αίθουσες συνέπεσε με την έρευνα που διατάχθηκε επί των καταγγελιών, με τη σύμπτωση της παρόμοιας θεματολογίας να στρέφει (κάποια) ντόπια φώτα επάνω της. Για τα δικά μας σινεμά, τέτοια «τύχη» δεν υφίσταται. Γαλλικουργιά και υπομονή. Καλοκαίρι είναι, θα περάσει.

Εξαιτίας ατυχήματος, λόγω γκαντέμικης παρεξήγησης, ο ορφανός Μιλάν βρίσκεται κατηγορούμενος για απόπειρα ανθρωποκτονίας γηραιάς κυρίας. Χάρη στις δικηγορικές ικανότητες κολλητού από τα χρόνια του ορφανοτροφείου, σκαπουλάρει τη φυλακή μεν, οφείλει να εργαστεί πλάι στα γερόντια δε, τα οποία γενικά συμπαθεί από λίγο έως… καθόλου. Το γεγονός πως χρωστάει λεφτά σε αληταρά που τον απειλεί με άγριο ξύλο δεν τον βοηθά καθόλου να συγκεντρωθεί στην εργασία του, ενώ το ίδιο ισχύει και για τον κακοπροαίρετο Διευθυντή της πανσιόν, που όχι μόνο τον παίρνει με θεόστραβο μάτι, αλλά με δόλιες μεθόδους προσβλέπει στις περιουσίες των τροφίμων αντί να τους παρέχει την καλύτερη δυνατή φροντίδα. Ο Μιλάν θα αντιληφθεί τι παίζει και θα προσπαθήσει να βοηθήσει. Πρώτα, όμως, θα βοηθηθεί και ο ίδιος.

Με πεδίο δράσης παρόμοιο με τα américaine «Κορίτσια Κάποιας Ηλικίας» (2019) και με πνεύμα παρόμοιο του tricolore «Νέοι Είστε και Φαίνεσθε» (2018), η «Πανσιόν» προσπαθεί ν’ αντλήσει χιούμορ από τη σύγκρουση των διαφορετικών κόσμων που εξ ανάγκης έρχονται κοντά. Ο χύμα Μιλάν, που το μόνο που του αρέσει να κάνει είναι να παίζει PlayStation, θα βρεθεί στην άβολη θέση να πρέπει να συμπαραστέκεται σε ομάδα ηλικιωμένων, οι οποίοι δρώντας ως συμμορία κανονίζουν να του κάνουν τη ζωή δύσκολη, για να σπάσουν πλάκα μαζί του. Αστεία (τρόπος του λέγειν) με επισκέψεις στην τουαλέτα και προβλήματα από alzheimer πάνε κι έρχονται, όμως, κάπου στο βάθος ξεπροβάλει η καλή καρδιά και η συμπόνια αμφοτέρων των πλευρών. Η μοναξιά του ορφανοτροφείου δεν απέχει και πολύ από εκείνη του οίκου ευγηρίας, με τον Μιλάν και την παλιοπαρέα να το παίρνουν αλλιώς, άπαξ της συνειδητοποίησης του τι παίζει στην πανσίον «Les Mimosas».

Αν κάπου πρέπει να εντοπίσουμε το μεγάλο πρόβλημα που κάνει το φιλμ… αγέλαστο, αυτό βρίσκεται στον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Κεβ Αντάμς. Στην υποκριτική διαθέτει το χιουμοριστικό χάρισμα της ακακίας της ήμερης (πιο γνωστή ως… μιμόζα), ενώ στη συγγραφή οι ατάκες του άνετα θα έβρισκαν θέση στην οπίσθια όψη των αναλώσιμων φύλλων ημερολογίων τοίχου. Από το μπέρδεμα ανάμεσα στο iPad και το ακρωνύμιο EHPAD (που στη Γαλλία χρησιμοποιείται για τους οίκους ευγηρίας), μέχρι το τριπάρισμα με τα «ακίνδυνα» χάπια που τα γερόντια καταπίνουν, ο Αντάμς αποδεικνύει πως έχει αδικηθεί κατάφωρα από την ντόπια διανομή, η οποία όλα αυτά τα χρόνια έχει αγνοήσει τις ταινίες του, μιας και από τους υπόλοιπους μόνιμους Γάλλους «επισκέπτες» (ειδικά των θερινών μηνών…) δεν έχει να ζηλέψει απολύτως τίποτα!

Το γηραιό έμπειρο καστ ό,τι μπορεί κάνει με βάση το σενάριο που έχει στη διάθεσή του, με τον πρώην πυγμάχο του Ζεράρ Ντεπαρντιέ να κερδίζει τη μερίδα του λέοντος σε ό,τι αφορά τα μαθήματα ζωής που αφιλοκερδώς προσφέρει στον χλεχλέ Μιλάν (Αντάμς). Το πλέον απίστευτο είναι πως η Μιλέν Ντεμονζό και η Λιλιάν Ροβέρ βαδίζουν ολοταχώς προς τα ενενήντα, κάτι που ουδόλως τους φαίνεται, καθώς εμφανίζονται τουλάχιστον ντούρες (και ελαφρώς…τραβηγμένες, ασφαλώς). Τα σεξουαλικά τύπου καλαμπούρια και η υποπλοκή που συνδυάζει άνοια με διάσημες σεξοβόμβες, υπονοούν πως τα Viagra μπορεί και να είναι άχρηστα για κάποια από τα μπαρμπάδια, όχι όμως η φροντίδα, η αγάπη και η ζεστασιά. «Help the aged / Don’t just put them in a home». Το έχουν πει και οι Pulp. Ο Κεβ Αντάμς θα διαφωνήσει τώρα;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μέθανα, Λουτράκι ή Αιδηψό, έχεις ξεχάσει που ακριβώς θέλεις να πας; Πήγαινε στην «Πανσιόν» και ίσως νιώσεις. Κρουαζιέρα θα σε πάω, Μύκονο και Σαντορίνη; Πιάσε ένα παγωμένο Grand Mimosa και τράβα στο καλό.


MORE REVIEWS

ΟΙ ΑΝΑΛΩΣΙΜΟΙ 4

Όταν πυροκροτητές πυρηνικών κεφαλών πέφτουν στα χέρια αδίστακτου εμπόρου όπλων, ο Μπάρνεϊ Ρος συγκεντρώνει (ξανά μανά…) την ομάδα του για να προλάβει ακόμα κι έναν Τρίτο Παγκόσμιο Πόλεμο! Η σκιά άγνωστου «φίλου» απ’ τα παλιά, όμως, πέφτει βαριά πάνω από τη νέα του αποστολή.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ

Απελπισμένη από την (εξαιτίας ατυχήματος) κωματώδη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο δωδεκάχρονος γιος της, πεισματάρα μητέρα παίρνει το βιβλίο επιθυμιών του ανά χείρας και ξεκινά ύστατο σερί πραγματοποίησης των ευχών του, μήπως και το «μεταφυσικό» του πράγματος την κάνει να τον σφίξει ξανά στην αγκαλιά της, ολοζώντανο.

ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ

Όταν ο Άλβι Σίνγκερ ερωτεύθηκε την Άννι Χολ.

ΚΑΡΜΕΝ

Στην πρώτη του νυχτερινή βάρδια δίπλα σε μια ρατσιστική ομάδα συνοριοφυλάκων που «χτενίζουν» την περιοχή της μεξικανικής ερήμου για να εντοπίσουν παράνομους μετανάστες, ο Έινταν σκοτώνει έναν δικό του ώστε να προστατεύσει τη ζωή της νεαρής Κάρμεν και αποφασίζει να την ακολουθήσει στον δρόμο της φυγής, με απώτερη επιδίωξη να φτάσουν στο Λος Άντζελες.

ΜΑΒΚΑ: ΤΟ ΞΩΤΙΚΟ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

Η Μάβκα είναι μια Ψυχή του Δάσους και η πρόσφατα επιλεγμένη Φύλακάς του. Η κύρια αποστολή της είναι να προστατεύσει το Δάσος και την ιερή Καρδιά του (την ίδια την Πηγή της Ζωής) από οποιαδήποτε επίθεση ή εισβολή. Ο Λούκας είναι ένα γνήσιο χωριατόπαιδο, με μεγάλη αγάπη για τη μουσική, που διοχετεύει το ταλέντο του σ’ ένα ξύλινο φλάουτο, δημιουργώντας κάτι μοναδικό: τη συνάντηση και τον έρωτά του με τη Μάβκα. Από την αρχή, η σχέση τους αντιμετωπίζει δυσκολίες, αλλά τα εμπόδια γίνονται ακόμη μεγαλύτερα όταν καταφθάνει η φιλήδονη Κιλίνα, υποσχόμενη στους χωρικούς όλα τα πλούτη της βιομηχανικής προόδου που φέρνει από τα ξένα.