FreeCinema

Follow us

ΟΙ 2 ΑΛΦΡΕΝΤ (2021)

(LES 2 ALFRED)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπρουνό Πονταλιντές
  • ΚΑΣΤ: Ντενί Πονταλιντές, Σαντρίν Κιμπερλέν, Μπρουνό Πονταλιντές, Λουάνα Μπαζραμί, Γιαν Φρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μεσήλικας πατέρας δυο μικρών παιδιών, με σύζυγο διαρκώς εκτός λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, είναι αναγκασμένος να βρει άμεσα δουλειά καθότι ο τραπεζικός του λογαριασμός έχει «κοκκινίσει». Η μοντέρνα εργασιακή πραγματικότητα, όμως, είναι μάλλον ακατανόητη γι’ αυτόν.

Αν με τη «Γλυκιά Απόδραση» (2015), την προηγούμενή ταινία του που διανεμήθηκε στους ελληνικούς κινηματογράφους, ο Μπρουνό Πονταλιντές είχε καταθέσει μ’ έναν κάπως ελαφρύ τρόπο τη ροπή του προς το σινεμά του Ζακ Τατί, με τούτους τους «2 Αλφρέντ» (που καταφθάνουν με… μικρή χρονο-καθυστέρηση στα μέρη μας, καθώς η πλέον πρόσφατη σκηνοθετική του δουλειά με τίτλο «Wahoo!» διανεμήθηκε το φετινό καλοκαίρι στην πατρίδα του!), του δίνει και καταλαβαίνει. Όπως διαπιστώσαμε πρόσφατα, όμως, με το απερίγραπτα κακό (και πολυβραβευμένο!) «Αντίο, Ηλίθιοι» (2020), το σουρεαλιστικού τύπου χιούμορ δεν ξεφεύγει από τη γενικότερη κωμική φτώχεια του σύγχρονου γαλλικού σινεμά, με τον Πονταλιντές να επιβεβαιώνει στο έπακρο το παραπάνω συμπέρασμα.

Ο Αλεξάντρ (τον οποίο υποδύεται ο αδελφός του auteur Ντενί Πονταλιντές), ο βασικός ήρωας του φιλμ, θα ήθελε να μοιάζει με τον κύριο Ιλό. Ευγενικός, ονειροπόλος κι αδέξιος στις κινήσεις του, θυμίζει μικρό παιδί που έχει παγιδευτεί στο σώμα ενός ενήλικου άνδρα. Η απόφασή του ν’ αποδεχτεί τη θέση που του προτείνεται σε ιντερνετική εταιρεία start-up εφαρμογών, αφενός αποκαλύπτει την πλήρη του άγνοια για οτιδήποτε σχετίζεται με την τεχνολογία (γεγονός που οφείλει να «μακιγιάρει» με κάποιον τρόπο), αφετέρου τον φέρνει στη δύσκολη θέση να πρέπει ν’ αποκρύψει την ύπαρξη των παιδιών του, καθώς η επιχείρηση θέλει τους εργαζόμενους προσηλωμένους στο αντικείμενό τους, μακριά από τους «μπελάδες» της ανατροφής τέκνων.

Το αποστειρωμένο περιβάλλον εργασίας στα γραφεία της hi-tech εταιρείας, που ετοιμάζεται να λανσάρει το νέο της app με τον συμβολικότατο τίτλο «The Box», παραπέμπει ευθέως στο εν γένει φουτουριστικό περιβάλλον του «Θείου Μου» (1958). Οι ζωές όλων μοιάζουν να έχουν περιοριστεί σ’ ένα κουτί, είτε αυτό λέγεται οθόνη iPad είτε… αυτοοδηγούμενο όχημα, με τον αυθορμητισμό να αποτελεί είδος εν ανεπαρκεία. Ο εμφανώς ευρισκόμενος εκτός σχετικού κλίματος μεσήλικας και με ελαφριά φαλάκρα Αλεξάντρ, επιχειρεί μέσω του αυθορμητισμού και της ευρηματικότητας του φευγάτου νέου του φίλου Αρτσιμπολντό ν’ ανταπεξέλθει στα (ασαφή) καθήκοντά του. Η ασάφεια, εν τούτοις, γρήγορα διαπερνά το σύνολο της ταινίας, καθώς αυτή προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη σάτιρα και την κριτική του σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας, ποντάροντας αποκλειστικά και μόνο στην επανάληψη των ίδιων ιδεών, οι οποίες ναι μεν επιχειρούν ν’ αναδείξουν έναν κάποιο συμβολισμό (με μια χιπστερική προσέγγιση του όρου, δεν βρισκόμαστε δα και στο «Playtime»…), ουχί όμως και χιούμορ.

Η συχνή χρήση της αγγλικής γλώσσας, τα drone που ίπτανται πάνω από τα κεφάλια όλων, οι παρεξηγήσεις και τα λογοπαίγνια, εντάσσονται στο πνεύμα απώλειας των ανθρώπινων χαρακτηριστικών της μοντέρνας κοινωνίας, όμως, υπό καθεστώς προσωπικού αδιέξοδου, μιας κι εκεί εντοπίζεται η απαρχή της περιπέτειας του Αλεξάντρ. Το ξεπερασμένο παρουσιαστικό του και η έμφυτη παιδικότητά του, έρχονται σε αντίθεση με τη νεανική νεύρωση της γαλλικής «Silicon Valley», όπου συν τοις άλλοις τα παιδιά αποτελούν την… υπέρτατη αμαρτία! Η εξέλιξη του «κρυφτού» που παίζει ο πατέρας Αλεξάντρ με τον εργοδότη του είναι πανεύκολο να μαντέψει κανείς σε τι είδους αποκάλυψη θα καταλήξει, αντιπαραβάλλοντας την ειλικρίνεια της παιδικής ηλικίας με τον ψευτοδογματισμό του νεοφιλελεύθερου κόσμου, αντιπαραβάλλοντας το αίσθημα της πίκρας με την αποκάλυψη της μίας και μοναδικής αλήθειας.

Ο κύριος Ιλό πορευόταν με την «τρέλα» του, διότι άλλη λύση δεν υπήρχε (ούτε και τον ενδιέφερε να τη βρει). Εδώ, η απάντηση που προκρίνεται απέναντι στο σύστημα είναι η πολιτκή ορθότητα της ειλικρίνειας (χα!), η οποία προσγειώνει άπαντες άτσαλα (;) στην πεζή πραγματικότητα, στέλνοντας τον σουρεαλισμό για ύπνο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μακριά από τις συνήθεις γαλλικουργιές του καλοκαιριού, όμως, κοντά τους σε ό,τι αφορά την αστοχία υλικού. Οι κάποιες καλές ιδέες χάνονται στην αποσπασματικότητα και την ατολμία ενός σε γενικές γραμμές αγέλαστου σεναρίου, που στην τελική διαλύεται συθέμελα υπό το δυσβάσταχτο βάρος των επιρροών του. Για να μη σας μείνει η απορία, πάντως, οι «2 Αλφρέντ» του τίτλου αναφέρονται στα… αγαπημένα λούτρινα κουκλάκια των δύο παιδιών του κεντρικού ήρωα της ταινίας.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.