FreeCinema

Follow us

ΝΙΚΩΝΤΑΣ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ (2011)

(IN DARKNESS)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα Περιόδου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ανιέσκα Χόλαντ
  • ΚΑΣΤ: Ρόμπερτ Βίτσκιεβιτς, Μπένο Φύρμαν, Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Χέρμπερτ Κνάουπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 145’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

1943, Λβιβ, Πολωνία: με βρώμικο μητρώο υπάλληλος αποχετεύσεων και κλεφτρόνι πέφτει επάνω σε Εβραίους που την «κάνουν» από γκέτο μέσω υπονόμων και γλιτώνει αρκετούς σπιτώνοντάς τους εκεί μέσα – με το αζημίωτο, για να ζήσει γυναικούλα και κορούλα. Θα γράψει ιστορία ό,τι υπό τους Ναζί όλοι τους ζήσουν – αλλά πόσοι θα επιζήσουν;

«Νικώντας το Σκοτάδι» κόλλησε… στα σκατά (ή στα παλιά, αν το θες με κάποιο τακτ) η Πολωνή βετεράνος Ανιέσκα Χόλαντ. Αυτό την έσωσε στα Όσκαρ όπου η ταινία τρούπωσε στην πεντάδα των υποψηφίων για το ξενόγλωσσο, σχεδόν πουθενά αλλού ωστόσο, το fiction μνημόσυνο που έκανε στο απομνημόνευμα μίας εκ των «Survivor» του (πραγματικού, απιστεύτως) συμβάντος, με οδηγό ένα βιβλίο συνεντεύξεων του Ρόμπερτ Μάρσαλ. Αλλά για τι: ένα χάσιμο «Λίστας του Σίντλερ» του Σπίλμπεργκ και «Defiance» του Ζούικ στο «Underground» του Κουστουρίτσα.

Ποντίκια, πείνα, ακαθαρσίες, μαύρη αγορά, γερμανοτσολιάδες, Ες Ες, στρατόπεδο συγκέντρωσης (ο εχθρός «έξω») και υστεροβουλία, νεποτισμός, έριδες, κτηνο-ορμέμφυτα, αδυναμίες της ανθρώπινης συνθήκης εν κινδύνω (ο εχθρός «μέσα») είναι ενοχλητικά σωρευτικώ τω τρόπω «συγκλονιστικό» καταστασιακό υλικό εδώ – και δεν είναι το μόνο. Διαλεκτικά μοντάζ (αντικριστά η καθολική θεία κοινωνία της θυγατέρας του «ήρωα» και η θεία ευχαριστία στην «κατακόμβη» των «αλλόθρησκων», όπως και ο πνιγμός ενός τους κι ενός διώκτη τους στη σκηνή του υπερχειλισμένου Ποδονίφτη) και κρεσέντα μελό θεάτρου του παραλόγου (κραυγαλέα παραδείγματα, η γέννα και η παραλίγο εκτέλεση απ’ τους Φριτς για το κασκέτο) σκάβουν στοές έντασης συνέχεια.

Είναι μια απεγνωσμένη απόπειρα εγκλεισμού του θεατή στον αγωγό… λυμάτων της ταινίας γιατί το ημιρεαλιστικό ύφος (μόνιμο handicap της εν πολλοίς φιλμογραφίας εποχής τής δημιουργού από τη Βαρσοβία) σκάβει το λάκκο του από κοινού με τη διόλου διαφωτιστικά στοιχειοθετημένη μεταστροφή (από κεκτημένη οικειότητα, τύψεις, ανθρωπισμό ή και τα τρία;) της κομβικής ανδροσιλουέτας. Και αυτά γίνονται εν προκειμένω Η Τελική Λύση, τα αντίποινα για την απαντοχή της διανομής (που η υποκριτική της χάνεται στο sub γαιώδη λαβύρινθο ή στην επιφάνεια Κατοχής) και τη θαρραλέα αιχμαλώτιση ρετρό ατμόσφαιρας φρίκης απ’ το αντάρτικο φωτογραφίας, σκηνικών και βεστιαρίου στον κόσμο πάνω αλλά κυρίως κάτω, στις σπηλιές του ζόφου, εδώ. «Νικώντας το Σκοτάδι»; Μόνο αν στην πορεία έχεις τυφλωθεί από το κλάμα, φιλμοφίλ ουμανιστή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν συγκινείστε με το σινεμά του Ολοκαυτώματος, τραβάτε (τα) για απόθεση στεφάνου. Οι του arthouse δώστε τη μάχη σας, αλλά αμφιβάλλω αν θα ανασυρθείτε ζωντανοί. Οι του feel good βγείτε στην Αντίσταση.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

Η ΖΑΡΙΑ

Κολλητοί φίλοι και επιτυχημένοι businessmen του real estate της Γαλλικής Ριβιέρας απολαμβάνουν μία άνετη ζωή με τις συζύγους τους, ώσπου ο ένας εξ αυτών αποκτήσει ερωμένη. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν το αυτό πράττει και ο δεύτερος. Με… την ίδια γυναίκα!

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ

Σε μία απόπειρα να συμφιλιωθεί με την κόρη της, χρόνια μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, η Νάνα κάνει δώρο στα 18α γενέθλια της Σίλε μια κρουαζιέρα στην Καραϊβική. Η νεαρή κοπέλα, συνοδευόμενη από την καλύτερή της φίλη, σ’ ένα βράδυ μέθης, θα πέσει θύμα βιασμού και οι διακοπές όλων τους θα μετατραπούν σε οδυνηρή εμπειρία.

Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Μόδιστρος εκ Παρισίων, ο οποίος βαδίζει ολοταχώς προς τον δρόμο της δόξας, πληροφορείται τον θάνατο του επί σειρά ετών αποξενωμένου πατέρα του. Μεταβαίνει εσπευσμένα στο Μόντρεαλ για τα διαδικαστικά της κηδείας, όμως, η πατρική κληρονομιά που του αναλογεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι που θα μπορούσε να φανταστεί.

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ

Εντεκάχρονος απόγονος του Δον Κιχώτη, που κουβαλά στο κεφάλι την ίδια αχαλίνωτη φαντασία με τον προπάππου του, βάζει στόχο να σώσει τη Λα Μάντσα από τα σχέδια αδίστακτου επιχειρηματία, ο οποίος χάριν της… ανάπτυξης επιβουλεύεται τα σπίτια των κατοίκων της.