FreeCinema

Follow us

ΝΙΚΩΝΤΑΣ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ (2011)

(IN DARKNESS)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα Περιόδου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ανιέσκα Χόλαντ
  • ΚΑΣΤ: Ρόμπερτ Βίτσκιεβιτς, Μπένο Φύρμαν, Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Χέρμπερτ Κνάουπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 145’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

1943, Λβιβ, Πολωνία: με βρώμικο μητρώο υπάλληλος αποχετεύσεων και κλεφτρόνι πέφτει επάνω σε Εβραίους που την «κάνουν» από γκέτο μέσω υπονόμων και γλιτώνει αρκετούς σπιτώνοντάς τους εκεί μέσα – με το αζημίωτο, για να ζήσει γυναικούλα και κορούλα. Θα γράψει ιστορία ό,τι υπό τους Ναζί όλοι τους ζήσουν – αλλά πόσοι θα επιζήσουν;

«Νικώντας το Σκοτάδι» κόλλησε… στα σκατά (ή στα παλιά, αν το θες με κάποιο τακτ) η Πολωνή βετεράνος Ανιέσκα Χόλαντ. Αυτό την έσωσε στα Όσκαρ όπου η ταινία τρούπωσε στην πεντάδα των υποψηφίων για το ξενόγλωσσο, σχεδόν πουθενά αλλού ωστόσο, το fiction μνημόσυνο που έκανε στο απομνημόνευμα μίας εκ των «Survivor» του (πραγματικού, απιστεύτως) συμβάντος, με οδηγό ένα βιβλίο συνεντεύξεων του Ρόμπερτ Μάρσαλ. Αλλά για τι: ένα χάσιμο «Λίστας του Σίντλερ» του Σπίλμπεργκ και «Defiance» του Ζούικ στο «Underground» του Κουστουρίτσα.

Ποντίκια, πείνα, ακαθαρσίες, μαύρη αγορά, γερμανοτσολιάδες, Ες Ες, στρατόπεδο συγκέντρωσης (ο εχθρός «έξω») και υστεροβουλία, νεποτισμός, έριδες, κτηνο-ορμέμφυτα, αδυναμίες της ανθρώπινης συνθήκης εν κινδύνω (ο εχθρός «μέσα») είναι ενοχλητικά σωρευτικώ τω τρόπω «συγκλονιστικό» καταστασιακό υλικό εδώ – και δεν είναι το μόνο. Διαλεκτικά μοντάζ (αντικριστά η καθολική θεία κοινωνία της θυγατέρας του «ήρωα» και η θεία ευχαριστία στην «κατακόμβη» των «αλλόθρησκων», όπως και ο πνιγμός ενός τους κι ενός διώκτη τους στη σκηνή του υπερχειλισμένου Ποδονίφτη) και κρεσέντα μελό θεάτρου του παραλόγου (κραυγαλέα παραδείγματα, η γέννα και η παραλίγο εκτέλεση απ’ τους Φριτς για το κασκέτο) σκάβουν στοές έντασης συνέχεια.

Είναι μια απεγνωσμένη απόπειρα εγκλεισμού του θεατή στον αγωγό… λυμάτων της ταινίας γιατί το ημιρεαλιστικό ύφος (μόνιμο handicap της εν πολλοίς φιλμογραφίας εποχής τής δημιουργού από τη Βαρσοβία) σκάβει το λάκκο του από κοινού με τη διόλου διαφωτιστικά στοιχειοθετημένη μεταστροφή (από κεκτημένη οικειότητα, τύψεις, ανθρωπισμό ή και τα τρία;) της κομβικής ανδροσιλουέτας. Και αυτά γίνονται εν προκειμένω Η Τελική Λύση, τα αντίποινα για την απαντοχή της διανομής (που η υποκριτική της χάνεται στο sub γαιώδη λαβύρινθο ή στην επιφάνεια Κατοχής) και τη θαρραλέα αιχμαλώτιση ρετρό ατμόσφαιρας φρίκης απ’ το αντάρτικο φωτογραφίας, σκηνικών και βεστιαρίου στον κόσμο πάνω αλλά κυρίως κάτω, στις σπηλιές του ζόφου, εδώ. «Νικώντας το Σκοτάδι»; Μόνο αν στην πορεία έχεις τυφλωθεί από το κλάμα, φιλμοφίλ ουμανιστή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν συγκινείστε με το σινεμά του Ολοκαυτώματος, τραβάτε (τα) για απόθεση στεφάνου. Οι του arthouse δώστε τη μάχη σας, αλλά αμφιβάλλω αν θα ανασυρθείτε ζωντανοί. Οι του feel good βγείτε στην Αντίσταση.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.