FreeCinema

Follow us

ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ (2015)

(HRÚTAR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκρίμουρ Χακόναρσον
  • ΚΑΣΤ: Σίγκουρδουρ Σιγκουργιόνσον, Θίοντορ Γιούλιουσον, Σαρλότε Μπόβινγκ, Γιον Μπενόνισον, Γκούναρ Γιόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Δύο – μάλλον ξεροκέφαλα – αδέλφια, τα οποία έχουν να μιλήσουν σχεδόν σαράντα χρόνια, αναγκάζονται να βάλουν στην άκρη τις διαφωνίες τους και να συνεργαστούν, όταν μία ασθένεια απειλεί να αφανίσει τα κριάρια τους.

Αν αναλογιστούμε την ισλανδική ιδιοσυγκρασία, όπως αυτή καταφέρνει να αποτυπωθεί στις ισλανδικές ταινίες, διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για έναν λαό που δεν φαίνεται να σκοτίζεται και πολύ, που ξέρει να δίνει την πρέπουσα σημασία στο χιούμορ και την ειρωνική πλευρά της ζωής και που μπορεί να αναγνωρίζει τη γενικότερη «μεγάλη αλήθεια» κοιτάζοντας μέσα στην ψυχή των ανθρώπων χωρίς να διστάζει να μεταπηδά ξαφνικά από το δράμα στην κωμωδία και αντίστροφα. Γι’ αυτό και ο κινηματογράφος της χώρας καταφέρνει να αφηγηθεί ιστορίες μικρές αλλά ουσιαστικές, λιτές στη δομή αλλά πλούσιες στο περιεχόμενο, που δεν εντυπωσιάζουν με το εύρος τους ή απαραίτητα την αιχμή τους αλλά σε κερδίζουν μόλις πέσουν οι τίτλοι τέλους με την αμεσότητα και την ειλικρίνειά τους. Οι «Δεσμοί Αίματος» του Γκρίμουρ Χακόναρσον είναι μία τέτοια ταινία.

Το παρελθόν δεν δείχνει να απασχολεί ιδιαίτερα τον Χακόναρσον, για την ακρίβεια δεν μαθαίνουμε ποτέ τι προκάλεσε τη ρήξη ανάμεσα στα δύο μεσήλικα πια αδέλφια, είτε γιατί η αιτία ήταν μια απλή ηλιθιότητα του νεαρού της ηλικίας τους, είτε επειδή το παρελθόν δεν έχει καμία ουσιαστική βαρύτητα στο παρόν. Βλέπουμε, όμως, ότι και οι δύο είναι το ίδιο ξεροκέφαλοι, το ίδιο ισχυρογνώμονες, το ίδιο επίμονοι (ο πρωτότυπος τίτλος μεταφράζεται ως «Κριάρια» και δεν είναι δύσκολο να αναγνωρίσει κανείς ποιους, τελικά, αφορά) και αυτό είναι αρκετό για να βάλει σε τάξη όχι μόνο το παρελθόν αλλά και όσα θα ορίσουν το παρόν και το μέλλον τους. Επιπλέον, κανείς από τους δυο τους δεν έχει ροπή προς την… ομιλητικότητα. Ως αποτέλεσμα, ο Χακόναρσον σχεδόν ξεχνάει τις λέξεις και αφηγείται την ιστορία του μέσα από τις πράξεις και τις αντιδράσεις των πρωταγωνιστών του, αποκαλύπτοντας πόσο αστεία είναι συνολικά η ιστορία του. Ειδικά οι σκηνές μεταξύ των αδελφών και οι επεισοδιακές αλληλεπιδράσεις τους γνέφουν στον βωβό κινηματογράφο και το screwball (η χρήση ενός εκσκαφέα ως νοσοκομειακού οχήματος ανήκει στις σκηνές ανθολογίας της ταινίας), πιστές, ωστόσο, στο πνεύμα του Άκι Καουρισμάκι και του σύγχρονου σκανδιναβικού σινεμά που δεν διστάζει να εμποτίσει την αφήγησή του με ένα σκοτεινό και μελαγχολικό υπόβαθρο.

Το παρελθόν τού Χακόναρσον στο ντοκιμαντέρ του δίνει την ικανότητα να παρατηρεί με υπομονή και κατανόηση τις πράξεις των ηρώων του, με την αφηγηματική του ικανότητα να δείχνει εξίσου ικανή να μεταβάλλει τον ρυθμό και την ταχύτητά της μέχρι να αποκαλύψει, τελικά, με δύναμη την καρδιά της ιστορίας τού φιλμ. Μια καρδιά που ξεχειλίζει από τρυφερότητα, όσο κι αν η μελαγχολία δεν αφήνει την ταινία να χαρακτηριστεί ανάλαφρη. Το δε πλάνο που επιλέγει να κλείσει την ταινία (ακριβώς στο σωστό δευτερόλεπτο, χωρίς να νοιάζεται για το πριν ή το μετά, παρά μόνο για το τώρα) τονίζει ακόμα περισσότερο τον δεσμό αυτών των δύο ανθρώπων και τον κοινό τους αγώνα για να μην χάσουν την ίδια τους την ταυτότητα, κάτι που κάνει το φιλμ αβίαστα συγκινητικό και συναισθηματικά έντονο χωρίς να το προσπαθεί καν. Οι «Δεσμοί Αίματος» είναι ακριβώς αυτή η ταινία που δεν δείχνει να εκβιάζει τίποτα, επειδή ξέρει πόσο σημαντική και ταυτόχρονα απλή είναι η αλήθεια της, με ξεκαρδιστικές καταστάσεις χωρίς ίχνος αστείου, εξαιρετικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των Σίγκουρδουρ Σιγκουργιόνσον και Θίοντορ Γιούλιουσον, φανταστικούς… μη διαλόγους και σκηνές κωμικής ανθολογίας και μία μεγάλη (κυριολεκτική και μεταφορική) αγκαλιά. Είναι σοφοί οι Ισλανδοί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν και αποδέκτης του μεγάλου βραβείου του Un Certain Regard στο περσινό Φεστιβάλ των Καννών, οι «Δεσμοί Αίματος» δεν χαρακτηρίζονται ούτε από αφιλόξενη καλλιτεχνικότητα ούτε από δυσνόητα «φεστιβαλικά» μηνύματα. Αντιθέτως, είναι αστείοι, συγκινητικοί, αγωνιώδεις όπου χρειάζεται και, τελικά, απόλυτα ουσιώδεις στη μικρή ιστορία που προσπαθούν (και πετυχαίνουν) να αφηγηθούν. Όποιος ψάχνει πολύπλοκα μηνύματα, θα φύγει απογοητευμένος, όπως και εκείνος που επιθυμεί τα πάντα να κινούνται με ταχύτητα φωτός και διαρκείς εναλλαγές σκηνών. Όσοι, όμως, ενδιαφέρονται για το παγκόσμιο σινεμά και τις απλές, λιτές αλλά υπόγεια έντονες ιστορίες, θα διαπιστώσουν με έκπληξη στο τέλος πόσο θα έχουν επηρεαστεί από την αμεσότητα της αφήγησης.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.