FreeCinema

Follow us

ΓΡΑΨΕ ΛΑΘΟΣ (2011)

(HEARAT SHULAYIM)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακή Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιόζεφ Τσένταρ
  • ΚΑΣΤ: Λιορ Ασκενάζι, Σλόμο Μπαρ-Άμπα, Μίκα Λέβενσον, Αλίζα Ρόζεν, Άλμα Ζακ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Η από λάθος επικείμενη απονομή του Βραβείου του Ισραήλ σ’ έναν ασκητικά εσωστρεφή ερευνητικό πανεπιστημιακό (από επιτροπή με πρόεδρο έναν δεκαετίες αντίπαλό του) αντί στον άρτι Ακαδημαϊκό, δημοφιλή συνάδελφο και γιο του, ο οποίος καλείται να «μπαλώσει» τη στραβή, τους φέρνει απέναντι. Ενώνοντας ή χωρίζοντάς τους;

Εξπρεσιονιστικά τράβελινγκ και γωνίες λήψεις, animation, γραφικά και εφέ μοντάζ, χρήση crescendi ορχηστρικού soundtrack και σάτιρα μικρόκοσμων (από τα media μέχρι τη φιλολογική ελίτ της Ιερουσαλήμ), παραπομπών από το Σορεντίνο και το Φελίνι ως το Γουές Άντερσον και το Γκρίναγουεϊ: αυτά (και ο αμερικανικός εβραϊκός δάκτυλος, για τους συνωμοσιολόγους ρατσιστές) ίσως είναι τα αριστεία που το οδήγησαν στα ξενόγλωσσα Όσκαρ. Μια ιλαρών υποσημειώσεων, γονικής παροχής εκκρεμοτήτων και σασπένς τροπών – ζοριών επιθεώρηση family δεσμών, με κεφάλαια για τη φαλκίδευση της αλήθειας σε επιστήμη και ζωή, το DNA της ματαιοδοξίας, το χάσμα γενεών του συναισθήματος και το κατεστημένο των θεσμών απ’ την αστυνομοκρατία ως τη διανόηση, απ’ την άλλη, πιθανώς το πριμοδότησε για το βραβείο σεναρίου πέρσι στις Κάννες.

Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι η νέα πολεμική (μετά το κυριολεκτικά τέτοιο «Beaufort») ενός από τους πλέον προχώ δημιουργούς του Ισραήλ διαβάζεται, απ’ τα δεξιά προς τα αριστερά βέβαια, ως μια πανούργα αλληγορία για τον κρατικό ομφαλοσκοπικό ερμητισμό, την οπισθοδρομικά δογματική αδιαλλαξία και τον εθνικό διχασμό (τριχασμό, αν ληφθεί υπόψιν ο ρόλος του no future εγγονού) του χθες – σήμερα – αύριο. Με κάποιο τίμημα: «μεταφράζοντας» το επαγγελματικό και «το σόι μου μέσα» Ταλμούδ πατέρα – κανακάρη, η προσοχή στο ξεφύλλισμα της (νύξεων τραγωδίας) ίντριγκας επανόρθωσης παρεξήγησης διασπάται από τα καυστικά γκαγκ παραλόγου, ενώ τα καλολογικά στοιχεία φορμαλισμού ως υπερκείμενο εικονογραφούν βγάζοντας μάτι, ευτυχώς, πριν απ’ το αντίκρυσμα πορτρέτων που έχει ζωντανέψει η διδασκαλία της καταρτισμένης τρόικας λεκτόρων Ασκενάζι – Μπαρ-Άμπα – Λέβενσον.

Τα μέτωπα (και τα τραύματα) όλων μένουν ανοιχτά όπως το φινάλε. Εκεί όπου γεννήτορας και τέκνο, παραμένοντας διαμετρικά απομακρυσμένοι, έρχονται κοντά, θέλοντας και μη, έχοντας υποπέσει καθείς στα ανθρώπινα συγγνωστά σφάλματά του (στη χολή, στα μυστικά, στους συμβιβασμούς) και στις ενοχές που επιφέρουν. Εκεί όπου, αλίμονο, τόσο η υποπλοκή της «άλλης» γυναίκας όσο κι η νύξη για τη σύζυγο ως κρυφή λυδία λίθο – παράμετρο της έριδας των δύο ηλικιωμένων λογίων επιχειρούν να προσθέσουν (ατελώς αδέξια η πρώτη, καθυστερημένα η δεύτερη) στις πηγές των χαρακτήρων. Τα έχουν αυτά οι σχέσεις (στ)οργής. Τι να γίνει, γράψε λάθος…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χαρντκοράδες των τεχνών (ιδίως της Έβδομης) και των γραμμάτων (ιδίως όσοι έχουν διατελέσει μέλη κλικών απονομών) θα μπουν στο πνεύμα, απόγονοι του γένους του Δαυίδ θα βρουν σημεία αναφοράς, ρέστοι θα πουν μάλλον «τι’ ν’ τούτο;».


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Αν το έβλεπα μέχρι τέλους, θα είχα κάνει τα μαλλιά μου κοτσιδάκια και θα πήγαινα και στη Συναγωγή μετά την προβολή. Ή θα θαύμαζαν τα κοτσιδάκια μου στο φέρετρο. Μάλλον το δεύτερο. Επίσης, άλλος ένας ειλικρινής τίτλος ταινίας. Μην κάνεις το λάθος.