FreeCinema

Follow us

ΣΤΟΙΧΕΙΩΜΕΝΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ (2023)

(HAUNTED MANSION)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακή Κωμωδία Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζάστιν Σίμιεν
  • ΚΑΣΤ: ΛαΚιθ Στάνφιλντ, Ροζάριο Ντόσον, Όουεν Γουίλσον, Τίφανι Χάντις, Ντάνι ΝτεΒίτο, Τζέιμι Λι Κέρτις, Τσέις Ντίλον, Τζάρεντ Λέτο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Αστροφυσικός στη Νέα Ορλεάνη χάνει τη γυναίκα του και μαζί το νόημα της ζωής. Πλέον, απασχολείται συνεχίζοντας τις ξεναγήσεις που έκανε εκείνη σε στοιχειωμένα σπίτια, παρόλο που δεν πιστεύει στα φαντάσματα. Μέχρι που μια μάνα με τον γιο της θα μετακομίσουν σε μια παλιά έπαυλη στην άκρη της πόλης και θα χρειαστούν τη βοήθεια του. Ο σκεπτικισμός του θα ανατραπεί και οι ζωές τους θ’ αλλάξουν για πάντα.

Η Disney ήταν, είναι και θα είναι η #1 εταιρεία για παιδική ψυχαγωγία. Ξεκινώντας από τα αριστουργήματα που έφτιαχνε ο ίδιος ο Γουόλτ Ντίσνεϊ, έχει μεγαλώσει γενιές και γενιές. Ως γίγαντας, όμως, όπως έχει καταλήξει να είναι πια, με την Marvel και το «Star Wars» να φιγουράρουν σαν τα μεγάλα της χαρτιά σήμερα, σίγουρα δεν μπορεί να κρατήσει την ποιότητα ψηλά σε κάθε κυκλοφορία της. Όλες οι εταιρείες έχουν καλές και κακές ταινίες, όμως, είναι ιδιαίτερα άσχημο κάποια ταινία να φαίνεται σαν μια… υποχρέωση. Η αλήθεια είναι πως το studio είχε παράγει ακόμη μία ταινία με βάση τη συγκεκριμένη attraction του theme park της, στην οποία πρωταγωνιστούσε ο Έντι Μέρφι και, επίσης, δεν είχε προκύψει ιδιαίτερα επιτυχημένη. Φαντάζομαι ότι και τούτο το «Στοιχειωμένο Αρχοντικό» θα ήρθε στα σκαριά όταν κάποιος executive ξεφύλλιζε τα IP και αναρωτιόταν με τι θα γεμίσει το καλοκαιρινό πρόγραμμα. Όσα είδα στη μεγάλη οθόνη, μονάχα αυτό μπορούν να με κάνουν να σκεφτώ.

Η ταινία αρχίζει αρκετά δυνατά, με συναίσθημα και χιούμορ. Θέτονται τα emotional stakes του πρωταγωνιστή μας και υπάρχουν αρκετές προσπάθειες για αστεία, που βγάζουν ένα κάποιο μικρό γελάκι. Πολύ σύντομα, έχουμε γνωρίσει και τους άλλους δύο βασικούς χαρακτήρες, μητέρα και γιο, ενώ αρκετά γρήγορα θ’ ακολουθήσει και το υπόλοιπο βασικό καστ στο χορό, μια σειρά «ειδικών» στην αντιμετώπιση φαντασμάτων. Το πρώτο σαραντάλεπτο, ομολογουμένως, σε κερδίζει, τα αστεία λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό, οι χαρακτήρες δεν φαίνονται βαρετοί (ακόμα…), η δράση και το μυστήριο να στέκουν σε επίπεδο άνω της βάσης. Πολύ σύντομα, όμως, το σενάριο δεν κρύβει το πόσο κακογραμμένο είναι. Οι επόμενες δύο πράξεις του φιλμ μπορούν να συνοψιστούν ως εξής: λίγο exposition, λίγη δράση, λίγο bonding των ηρώων και… φτου κι απ’ την αρχή. Αυτός ο κύκλος πρέπει να επαναλήφθηκε περίπου τέσσερις φορές σ’ αυτό το «Αρχοντικό». Πέραν αυτής της εσωτερικής μανιέρας, το έργο βρίθει από κλισέ του είδους, σε σημείο να μπορώ (σε πολλές περιπτώσεις) να προβλέψω ακόμα και ατάκες ή δράσεις που θ’ ακολουθούσαν.

Και μιλάμε για δομικά σεναριακά προβλήματα. Ενώ στην αρχή της ταινίας υπάρχει μια ενδιαφέρουσα πιθανότητα λύσης του μυστηρίου, αναπτύσσοντας προσωπικές σχέσεις με τα φαντάσματα, αυτό γρήγορα ξεχνιέται. Ό,τι φάντασμα εμφανιστεί σαν χαρακτήρας από εκεί και πέρα, θα αποτελεί απλά ένα plot device. Όπως αποτελεί και η δεύτερη έπαυλη που μπαίνει (για κάποιο λόγο) εντός της πλοκής, χωρίς να υπάρχει χρόνος για ν’ αναπτυχθεί σε κάτι ουσιαστικό (πέραν από ένα McGuffin). Αυτά τα στοιχεία με έκαναν ν’ αναρωτηθώ γιατί δεν θα μπορούσαν να έχουν συμπτυχθεί θεματικά σε μία έπαυλη. Γενικώς, το στόρι εδώ πασχίζει να είναι περισσότερο πολύπλοκο απ’ ό,τι χρειάζεται.

Βέβαια, αλίμονο αν δεν μιλούσαμε για μια καλοφτιαγμένη παραγωγή. Όλοι οι ηθοποιοί δείχνουν να το διασκεδάζουν, κάνουν πράγματα που τους έχουμε ξαναδεί να κάνουν σε αντίστοιχες ταινίες, όμως, η τυποποίησή τους λειτουργεί. Ευχάριστη έκπληξη είναι ο μικρός Τσέις Ντίλον, που προβλέπω πως θα έχει καριέρα με λαμπρό μέλλον. Μόνη παραφωνία του καστ, ο Τζάρεντ Λέτο, σχεδόν ολοκληρωτικά περασμένος μέσα από CGI και με τη φωνή του τόσο παραμορφωμένη, που ο ρόλος του θα μπορούσε ν’ ανήκει σε… οποιονδήποτε άλλο ηθοποιό! Ο σκηνοθέτης Τζάστιν Σίμιεν μάλλον ξέρει πώς να τραβήξει κωμική δράση, η φωτογραφία βγάζει ατμόσφαιρα, το ίδιο και το soundtrack. Όλα όπως… τα περιμέναμε. Δεν μπορείς, δηλαδή, να καταλογίσεις στους ανθρώπους που έφτιαξαν το «Στοιχειωμένο Αρχοντικό» ότι δεν προσπάθησαν.

Το πρόβλημα εντοπίζεται περισσότερο στο… ποιος έδωσε το πράσινο φως για να εγκριθεί (και να γυριστεί) αυτό το σενάριο. Δεν γίνεται μια παιδική / οικογενειακή περιπέτεια να σε κάνει να βαριέσαι. Και ξέρετε ποιοι βαριούνται πιο εύκολα και χάνουν την προσοχή τους στα σινεμά; Oh, the irony! Τα παιδιά! Ίσως, βέβαια, για κάποια μερίδα του παιδικού κοινού, τούτο το «Αρχοντικό» να φανεί πρωτότυπο και να συναρπάσει ως κατασκευή, μαζί μ’ ένα καταξιωμένο καστ που θα γνωρίσουν (ενδεχομένως) για πρώτη φορά. Εμένα, πάντως, αυτό που μου έβγαλε η ταινία ήταν τρία-τέσσερα μικρά γελάκια και καμιά δεκαριά ρουθουνίσματα. Μέχρι εκεί έφτασε η διασκέδαση μου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κυρίως εάν έχετε υπό την προστασία σας κάποιο πιτσιρίκι, τότε είναι μια αρκετά safe πρόταση για να το απασχολήσετε για ένα δίωρο. Εσείς μπορεί και να πάρετε έναν υπνάκο δίπλα του. Κατά τα άλλα, βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε και κάποιους βασικούς κανόνες σωστής διαπαιδαγώγησης…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.