FreeCinema

Follow us

ΣΤΑ ΑΚΡΑ (2022)

(EN LOS MÁRGENES)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χουάν Ντιέγο Μπότο
  • ΚΑΣΤ: Πενέλοπε Κρουζ, Λουίς Τοσάρ, Κριστιάν Τσέκα, Αντέλφα Κάλβο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στη Μαδρίτη του σήμερα, μια σειρά από παράλληλες ιστορίες καθημερινών ανθρώπων συναντιούνται υπό τη φρικτή συνθήκη των εξώσεων από κατοικίες οι οποίες βγαίνουν σε πλειστηριασμούς.

Ως γνωστόν, καθόλου δεν υποστηρίζω το σινεμά του ανθρωπισμού και… της μιζέριας. Το συγκεκριμένο genre μαστίζεται (συχνότατα) από μελοδραματικές κορώνες και πολιτικές ντουντούκας που δεν τιμούν πραγματικά το κοινωνικό μήνυμα του εκάστοτε φιλμ. Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο Αργεντίνος Χουάν Ντιέγο Μπότο (με μεγαλύτερη φιλμογραφία ως ηθοποιός) καταφέρνει να μην πέσει στις στερεοτυπικές παγίδες που κάνουν το συγκεκριμένο είδος να δείχνει τόσο «στρατευμένο», καθώς δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την επίτευξη ενός αφηγηματικού ρυθμού που αγγίζει τις… θριλερικές εντάσεις!

Από τη μία έχουμε έναν ακτιβιστή δικηγόρο, ο οποίος έχει διπλή «αγγαρεία» μέσα σε μια μέρα: να πάει με το αμάξι του τον θετό του γιο μέχρι το σχολείο, ώστε να προλάβει να φύγει για μια πολυπόθητη εκδρομή, και να φροντίσει να είναι στην ώρα του για το rendezvous της εγκυμονούσας συντρόφου του με τον γυναικολόγο της. Τα πάντα θα βγουν εκτός προγράμματος, όταν η Πρόνοια χωρίσει ένα ανήλικο κοριτσάκι από την πρόσφυγα μητέρα του και πελάτισσα του πρώτου, αναγκάζοντάς τον να παρατήσει κάθε άλλη προτεραιότητα και να μπλέξει σ’ έναν κυριολεκτικό μαραθώνιο για να εντοπίσει τα ίχνη της τελευταίας. Από την άλλη έχουμε μια βιοπαλαίστρια σύζυγο και μάνα ανηλίκου, η οποία βλέπει με τρόμο τις ώρες να περνούν και δεν ξέρει πως θα καταφέρει να μην βρεθεί ξεσπιτωμένη λόγω χρέους την επόμενη μέρα, γνωρίζοντας τις βίαιες πρακτικές της Αστυνομίας που ακολουθεί κατά γράμμα τις αντιλαϊκές εντολές της ευρωπαϊκής πολιτικής. Κάπου ανάμεσά τους, ένας ευκαιριακός εργάτης που κάνει τα πάντα για να βγάλει ένα μεροκάματο, αποφεύγει την επικοινωνία με τη δική του μάνα η οποία τον αναζητά διακαώς, μα εκείνος ντρέπεται να της μιλήσει από το βάρος της ευθύνης της οικονομικής κατάρρευσης που προκάλεσε στην οικογένειά του.

Αντικειμενικά, το θέαμα του «Στα Άκρα» είναι ψυχολογικά δυσβάσταχτο. Το φιλμ παρουσιάζει μια εικόνα που έζησε έντονα η Ισπανία τα τελευταία χρόνια και, εσχάτως, χτυπά και τη δική μας πόρτα, με τους πλειστηριασμούς να κρέμονται σαν τη λαιμητόμο πάνω από εκατοντάδες χιλιάδες πρώτες κατοικίες. Η σκηνοθετική γραμμή του Μπότο είναι ωμή, σαφώς συναισθηματική, ευτυχώς όμως όχι και τόσο ακραία, καθώς αποφεύγει δύο βασικές «συμπληγάδες»: την έμφαση στο να «χρωματίζει» πολιτικά την κριτική του στα δρώμενα και τις σπαραξικάρδιες κορυφώσεις σε σεκάνς όπου το δράμα «φωνάζει» από μόνο του. Δίπλα σε αυτές τις επιτυχίες, η «τρεχάλα» του καταστασιακού στις παράλληλες ιστορίες του σεναρίου περισσότερο εξυπηρετεί το σασπένς παρά το μελόδραμα, δίνοντας μια επιπλέον τίμια φιλμική βαρύτητα στα όσα μοιράζεται ο θεατής με τους ήρωες της ταινίας.

Αν κάτι με έκανε να «κλωτσάω» παρακολουθώντας το «Στα Άκρα», αυτό ήταν η απουσία μιας «αχτίδας φωτός» από την ιστορία, ενός θετικού αντίβαρου στο σύνολο του δράματος, για να υπάρχει μια κάποια ισορροπία αντιπρότασης βιωσιμότητας, ένα ψήγμα του τύπου «η ζωή συνεχίζεται», βρε αδελφέ! Όχι ότι το σινεμά οφείλει απαραίτητα να παρέχει στο κοινό (και) μια πλαστή νότα αισιοδοξίας, αλλά φορτώνοντας ένα έργο με τόσο σκληρές δόσεις πίκρας και απόγνωσης, περισσότερο σε… φεστιβαλικές διοργανώσεις καταλήγεις ν’ απευθύνεσαι και όχι σε συνειδήσεις απλών ανθρώπων (ασχέτως ταξικής ταυτότητας), των οποίων τα πόδια πατούν κανονικά στο έδαφος (και την πραγματικότητα). Στα θετικά του φιλμ, πάντως, μετρά και η παρουσία ενός σωστά καθοδηγημένου καστ, με τον Λουίς Τοσάρ σε διαρκή και νευρώδη κίνηση και την Πενέλοπε Κρουζ σε μία άξια χαμηλότονη (αν και κουρελιασμένη ψυχικά) ερμηνεία, από τις καλύτερες της καριέρας της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εκεί που νομίζεις ότι θα πέσει με φόρα στην υπερβολή, το σκέφτεσαι σε ρεαλιστικό επίπεδο και… σου σφίγγεται το στομάχι. Το timing για θερινό σινεμά δεν είναι ακριβώς σωστό, αλλά το timing με την επικαιρότητα στον κόσμο που ζούμε είναι συνταρακτικό. Προσφέρεται για ένα είδος κοινωνικής αφύπνισης. Και, επιτέλους, mainstream αφηγηματικό σινεμά με ασφυκτικό ρυθμό και ουχί τη μανιέρα ατονίας ενός Κεν Λόουτς (το είπα και ησύχασα!).


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.