FreeCinema

Follow us

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ (2018)

(DONBASS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεργκέι Λοζνίτσα
  • ΚΑΣΤ: Ταμάρα Γιατσένκο, Γκριγκόρι Μασλιούκ, Μπαρίς Καμόρζιν, Τόρστεν Μέρτεν, Σεργκέι Κολέσοφ, Λιουντμίλα Σμορόντινα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Δεκατρείς βινιέτες του παραλόγου για το εμφυλιοπολεμικό Ντονμπάς της Ανατολικής Ουκρανίας. Από τη μία πλευρά ο τακτικός ουκρανικός στρατός, από την άλλη οι υποστηριζόμενοι από τη Ρωσία αυτονομιστές και στη μέση ο λαός να προσπαθεί να αντεπεξέλθει.

Επιστρέφει στην πολεμική θεματολογία έπειτα από το εξαιρετικό «Πρόσωπο της Ομίχλης» (2012) ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Σεργκέι Λοζνίτσα. Με τούτη την μόλις τέταρτη ταινία μυθοπλασίας στην πολυετή καριέρα του, ο ειδικευμένος στα ντοκιμαντέρ Ουκρανός εξετάζει τον σύγχρονο εμφύλιο πόλεμο στην πατρίδα του, όχι όμως μέσω μιας αφηγηματικής ιστορίας (όπως στο προαναφερθέν περί του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου δράμα του) αλλά επιλέγοντας έναν σπονδυλωτού τύπου χαρακτήρα. Σε μεγάλα κομμάτια της δίωρης διάρκειάς της, η ταινία του αφήνει μια ντοκιμαντερίστικη αύρα, όμως η απουσία εμφανούς σεναριακού ιστού (πέραν φυσικά της πολεμικής θεματικής) και μαζί η αδιαφορία του Λοζνίτσα να δώσει κάποιες εξηγήσεις περί των βασικών γεγονότων της ενδοουκρανικής σύρραξης στους μη γνώστες αυτών, κάνουν το αποτέλεσμα να στέκει απόμακρο για τον θεατή.

Η εναρκτήρια σεκάνς μπλέκει τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Καστ ηθοποιών που ετοιμάζεται για γύρισμα ειδοποιείται από τη βοηθό σκηνοθέτη να την ακολουθήσει γρήγορα έξω στην ύπαιθρο, αφήνοντας να εννοηθεί πως πρέπει όλοι να βιαστούν ώστε να μείνουν πιστοί στο πρόγραμμα. Ο βομβαρδισμός που ακολουθεί δεν γίνεται σαφές εάν αποτελούσε μέρος των γυρισμάτων ή ήταν μία αληθινή πολεμική επιχείρηση. Η συνέχεια αποτελείται από ανάλογα – λιγότερο ή περισσότερο αυτοτελή – sketch, όπου μεταξύ άλλων μια οργισμένη γυναίκα εισβάλλει στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου και αδειάζει έναν κουβά κοπριά στο κεφάλι ενός εμβρόντητου κυρίου θεωρώντας τον υπεύθυνο για ανακριβές άρθρο που έχει γραφτεί για εκείνη στον τοπικό Τύπο, ένας μπαγαμπόντης αξιωματούχος κάνει τα κουμάντα του με τις ιατρικές προμήθειες μαιευτηρίου, ένας Ουκρανός στρατιώτης αφήνεται στις ορέξεις ενός αυτόκλητου λαϊκού δικαστηρίου κ.ο.κ.

Ο Λοζνίτσα δεν ξεκαθαρίζει σε καμία στιγμή ποιο είναι όλο αυτό το πλήθος προσώπων που εμφανίζεται στις βινιέτες του, ούτε καν ποιος πολεμάει ποιον, επιμένοντας να τονίζει με έναν πιο συχνά σατιρικό και σουρεαλιστικό τρόπο (η ιστορία με το απαλλοτριωμένο αυτοκίνητο είναι η πλέον χαρακτηριστική), παρά με έναν βαρύ δραματικό (η περίπτωση του λιποτάκτη στρατιώτη) την τρέλα του πολέμου. Σε κάθε περίπτωση, είτε στρατιώτες είτε πολίτες, ένοχοι ή αθώοι, όλοι οι ευρισκόμενοι στην περιοχή αποτελούν πιθανό στόχο, φοβούμενοι πως ανά πάσα στιγμή ενδέχεται να χάσουν τη ζωή τους. Το απρόβλεπτο του πολέμου περιγράφεται σχετικά εύστοχα στο φιλμ, καθώς βόμβες σκάνε αναπάντεχα εδώ κι εκεί, όποτε όμως μια δυναμική κανονικής αφήγησης φαίνεται πως πάει να αναπτυχθεί, αυτή απότομα διακόπτεται μιας και πρέπει να περάσουμε στην επόμενη σύντομη ιστορία. Το πώς η χώρα οδηγήθηκε σε τούτη τη σύρραξη, τα ρωσικά συμφέροντα, η εφορμώσα υπερεθνικιστική ουκρανική ακροδεξιά, γενικά ό,τι έχει να κάνει με τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση απουσιάζει (τουλάχιστον σε εμφανές επίπεδο) από την ταινία, με τα αφηρημένα σχόλια περί φασισμού να εμφανίζονται τόσο καλυμμένα, που ο θεατής πρέπει να είναι μυημένος στη πρόσφατη ιστορία της Ουκρανίας ώστε να τα εμπεδώσει πλήρως.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο αποτυχημένη παρά εύστοχη προσπάθεια για μια καυστική πολεμική σάτιρα, η οποία όπως και να ‘χει απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε φανατισμένο art-house κοινό. Όσοι θυμούνται τον σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα από το προηγούμενο φιλμ του που έτυχε διανομής στη χώρα μας, το «Πρόσωπο της Ομίχλης», ας κρατήσουν πολύ μικρό καλάθι για τούτο.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.