FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΟΜΙΧΛΗΣ (2012)

(V TUMANE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεργκέι Λοζνίτσα
  • ΚΑΣΤ: Βλάντιμιρ Σβίρσκι, Βλαντισλάβ Αμπάσιν, Σεργκέι Κολέσοφ, Γιούλια Πέρεσιλντ, Κίριλ Πετρόφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 127'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Εργάτης στους σιδηρόδρομους, που συλλαμβάνεται μαζί με άλλους τρεις συναδέλφους του ως ύποπτος σαμποτάζ, είναι ο μόνος που, για έναν ανεξήγητο λόγο, γλιτώνει την εκτέλεση και αφήνεται ελεύθερος. Υποπτευόμενοι ότι «πουλήθηκε» στους Γερμανούς, δύο αντάρτες τον βρίσκουν και ετοιμάζονται να τον εκτελέσουν. Το σχέδιο, όμως, δεν πηγαίνει όπως προγραμματίστηκε και οι τρεις άνδρες βρίσκονται απομονωμένοι μέσα στο δάσος, χωρίς να είναι πλέον ξεκάθαρο ποιος είναι προδότης και ποιος όχι.

Το «Πρόσωπο της Ομίχλης» είναι η μόλις δεύτερη ταινία μυθοπλασίας του Σεργκέι Λοζνίτσα, η οποία, αναμενόμενα, κουβαλά την προϊστορία του σκηνοθέτη στη δημιουργία ντοκιμαντέρ. Αφενός, φαίνεται η ικανότητα του Λοζνίτσα να δημιουργεί πλάνα απαράμιλλης ομορφιάς, κινηματογραφώντας ατμοσφαιρικά τα δάση και την ομίχλη που σκεπάζει τη Σοβιετική Ένωση του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Αφετέρου, όμως, δεν παραμελεί ποτέ τους άνδρες πρωταγωνιστές του, προσπαθώντας να εξερευνήσει τα πραγματικά αίτια των πράξεών τους και, τελικά, τις ίδιες τις έννοιες της προδοσίας και των ηθικών δεσμεύσεων.

Η αφήγηση ξεκινά με ένα εντυπωσιακό μονοπλάνο, το οποίο εισάγει το θεατή στο κοινωνικό περιβάλλον όπου γεννιέται η ιστορία, αλλά και απεικονίζει την εκτέλεση που πυροδοτεί τα γεγονότα. Στη συνέχεια, ο Λοζνίτσα συστήνει το Σουσένια, τον μοναδικό που γλίτωσε τη θανατική ποινή, αλλά και τους δύο αντάρτες, τον Μπούροφ και τον Βόιτικ, οι οποίοι υποπτεύονται πως ο λόγος γι’ αυτό ήταν πολύτιμες πληροφορίες. Ο Λοζνίτσα ξεκινά την ιστορία γραμμικά, όμως, στην πορεία, θα γυρίσει πίσω το χρόνο τρεις φορές, μία φορά για τον κάθε πρωταγωνιστή, ώστε να ρίξει φως στο παρελθόν τους και να περιγράψει όσο γίνεται καλύτερα την πολυπλοκότητά τους.

Έχουν όντως δίκιο ο Μπούροφ και ο Βόιτικ να υποπτεύονται το Σουσένια; Είναι ο Σουσένια ο μόνος που υπέπεσε στο ατόπημα της προδοσίας; Πόσο ηθικά άμεμπτοι είναι οι άλλοι δύο; Και όταν η ομίχλη πέσει, ποιος θα έχει απομείνει για να συνεχίσει τον αγώνα του;

Ο Λοζνίτσα υποστηρίζει ότι, υπό την απειλή του πολέμου, οι ηθικές αξίες θολώνουν και τα ιδανικά και τα πιστεύω θυσιάζονται πολύ πιο εύκολα. Αλλά, το σημαντικότερο απ’ όλα, δεν είναι το γεγονός το ίδιο, αλλά η αντίληψη των άλλων για τα πεπραγμένα. Είτε ο Σουσένια κάρφωσε τους συντρόφους του στους Γερμανούς είτε όχι, το στίγμα της προδοσίας παραμένει στο μυαλό, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη της επιβεβαίωσης. Η εξακρίβωση της ενοχής δεν είναι αναγκαία για να υπάρξει καταδίκη και η κρίση είναι ακόμα πιο αυστηρή, όσο υπάρχει ο φόβος του κριτή για τον ίδιο του τον εαυτό.

Οι ρυθμοί είναι ομολογουμένως αργοί, όμως, αυτό έχει γίνει σχεδόν αυτονόητο για τον σύγχρονο κινηματογράφο των πρώην σοβιετικών χωρών. Εξάλλου και η ίδια η φύση της ιστορίας δεν ευνοεί γρηγορότερη αφήγηση. Ο Λοζνίτσα επικεντρώνεται στην υπόγεια ένταση της κατάστασης για να δημιουργήσει ένα άτυπο θρίλερ, που προβληματίζει σχετικά με το έγκλημα και την τιμωρία, την προκατάληψη και το χάσμα μεταξύ πράξης και ιδεολογίας, χωρίς, όμως, να γίνεται ποτέ προφανές.

Δυστυχώς, η ταινία αποκλείει το ευρύ κοινό με αυτή την προσέγγιση, καθώς η παρακολούθησή της προϋποθέτει εξοικείωση με αυτόν τον τρόπο αφήγησης. Παρ’ όλα αυτά, το «Πρόσωπο της Ομίχλης» έχει κάτι ουσιαστικό να πει, το οποίο ξεπερνά, τελικά, το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής στην οποία διαδραματίζεται, και αφορά ακόμα και το σήμερα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αργοί ρυθμοί, ατμοσφαιρική κινηματογράφηση, ενδιαφέρουσες θεματικές αλλά απαιτητική παρακολούθηση. Το «Πρόσωπο της Ομίχλης» έχει τις χάρες του, μαγνητίζει με την ομορφιά του κατά στιγμές, και προβληματίζει με την ιστορία του πολέμου και του αμοιβαίου φόβου, όπως κυριαρχούσε στην κοινωνία της εποχής. Είναι, όμως, μόνο για εξοικειωμένο με αυτό τον τρόπο αφήγησης κοινό.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.