FreeCinema

Follow us

Η ΑΚΡΟΑΣΗ (2019)

(DAS VORSPIEL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίνα Βάισε
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Σιμόν Αμπκαριάν, Ίλια Μόντι, Σέραφιν Μίσιεβ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Μια δασκάλα βιολιού θα δει τον εαυτό της ν’ αποξενώνεται από το σύζυγο και τον γιο της, απορροφημένη καθώς είναι από τη διδασκαλία ενός ταλαντούχου νεαρού αγοριού.

Βραδυφλεγές, οικογενειακό δράμα από την Ίνα Βάισε, εδώ στην δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της, και αν υπάρχει κάποιος λόγος για να την τσεκάρεις, θα τον βρεις μονάχα στην βραβευμένη (στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν) ερμηνεία της σπουδαίας Νίνα Χος, που ακόμη και μ’ ένα τόσο φτωχό σενάριο, βρίσκει τον τρόπο να ξεχωρίσει. Πέρα από την εξαιρετική παρουσία της Γερμανίδας ηθοποιού, δεν έχεις να περιμένεις κάτι παραπάνω από τούτο το αργό και δίχως τελική «ανάφλεξη» στερεοτυπικό δράμα.

Η Άννα Μπρόνσκι (Χος) είναι μια δασκάλα βιολιού που εργάζεται σε ωδείο. Έπειτα από μια μακρά ημέρα ακροάσεων, η Άννα βρίσκει στον νεαρό Αλεξάντερ (Μόντι), ένα άγουρο αλλά σίγουρα υπαρκτό μουσικό ταλέντο. Η Άννα δεν θ’ αργήσει να πείσει τους συναδέλφους της και ν’ αναλάβει την εκπαίδευσή του, λίγους μήνες πριν από τις τελικές, κατατακτήριες εξετάσεις του. Ο δρόμος προς την αυτο-βελτίωση, όμως, είναι μακρύς και η Άννα δεν είναι τίποτα λιγότερο από τελειομανής, γεγονός που θα δημιουργήσει προβλήματα τόσο στη σχέση της με τον Αλεξάντερ, όσο και σε αυτή με την οικογένειά της, η οποία θ’ αρχίσει να αισθάνεται ολοένα και πιο παραμελημένη, με κυρίως θιγόμενο τον γιο της, Γιόνας (Μίσιεβ), που επίσης παίζει βιολί και βλέπει την μητέρα του να επενδύει περισσότερο χρόνο στην «προπόνηση» ενός ξένου μαθητή. Όταν η πίεση και η δίψα για τελειότητα φτάσει στο απροχώρητο, η οριστική ρήξη δεν θ’ αργήσει.

Γενικά, δεν είναι όλα τα δράματα… για σινεμά, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ταινίες με υποθέσεις που λαμβάνουν χώρα μέσα στο αυστηρό πλαίσιο μιας οικογένειας, όπως ακριβώς συμβαίνει κι εδώ. Το σενάριο, υπογεγραμμένο από την Βάισε και την ελληνικής καταγωγής (προφανώς) Δάφνη Χαριζάνη, είναι βαρύ κι ασήκωτο, όχι δύσκολο στην κατανόησή του, αλλά μάλλον στριφνό για να το παρακολουθήσει κανείς με φιλμικούς όρους. Υπάρχει ένα κάποιο οικογενειακό δράμα, με τον χαρακτήρα της Χος να γίνεται ο βασικός αποδέκτης, όμως κάπου μεταξύ παρατεταμένων σιωπών και βλεμμάτων όλο νόημα (;), η «μπάλα» χάνεται, αφού τα πάντα μένουν ανοιχτά σε ερμηνεία, με αποτέλεσμα να βλέπεις (για κάμποση ώρα) μια οικογένεια σε κρίση για…πολλούς και διάφορους λόγους. Από την άλλη, γίνεται θεματικά αισθητή η απόπειρα μιας χαλαρής, ξώφαλτσης αναφοράς σε ταινίες όπως «Η Δασκάλα του Πιάνου» (2001) ή το εξαίσιο «Χωρίς Μέτρο» (2014), με το ενδεχόμενο οποιασδήποτε ουσιαστικής σύγκρισης αυτών των τίτλων να σταματά πριν καλά-καλά ξεκινήσει.

Το να χαρακτηρίσει κάποιος βραδυφλεγές τούτο το φιλμ, υποθέτω αποτελεί προτέρημα (ένα από τα λίγα που έχει, τέλος πάντων), καθότι μπορεί να μη στερείται σκηνοθετικής κατεύθυνσης και λοιπών τεχνικών μέσων, πάσχει όμως ουσιαστικά σε επίπεδο ρυθμού και αφηγηματικής εξέλιξης. Το σενάριο ενδεχομένως να λειτουργούσε καλύτερα υπό την μορφή μικρού μήκους ταινίας, όπου εκεί τουλάχιστον το διφορούμενο φινάλε θα εξυπηρετούσε το σκοπό του, δεδομένου πως η υπόθεση θα (εξ)αναγκαζόταν σε μία πιο «σφιχτή» κινηματογράφηση. Το κλείσιμο της «Ακρόασης» αφήνει, κατά κάποιον τρόπο, το χειρότερο δυνατό υπονοούμενο, γκρεμίζοντας με τρόπο άτσαλο τον χαρακτήρα της Χος, η οποία έτσι κι αλλιώς παίρνει το φιλμ πάνω της. Με άλλη πρωταγωνίστρια, τα «αστεράκια» θα ήταν… ακόμη λιγότερα, αφού τότε το έργο θα ήταν ένα πραγματικά βαριεστημένο δράμα που δεν αφορά – ούτε καν τους ίδιους τους ήρωές του!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ανήκεις στη σχολή που το δράμα του το θέλει… «στεγνό», τότε ίσως εκτιμήσεις την προσπάθεια της Ίνα Βάισε να παραδώσει αυτό ακριβώς. Από την άλλη, θα έχεις παρακολουθήσει μια καλή ερμηνεία από την Νίνα Χος (που σιγά το νέο, θα μου πεις, πάντοτε φανταστική είναι), αλλά με το τίμημα του να… βαρεθείς τη ζωή σου, καθώς δε συμβαίνουν και πολλά πράγματα αφηγηματικά. Ίσως θα έπρεπε η Βάισε να δεχθεί εντατικά μαθήματα από δημιουργούς του ρουμάνικου κινηματογραφικού δράματος, για να δει πως γίνεται…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.