FreeCinema

Follow us

COLLATERAL (2004)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Μαν
  • ΚΑΣΤ: Τομ Κρουζ, Τζέιμι Φοξ, Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, Μαρκ Ράφαλο, Πίτερ Μπεργκ, Μπρους ΜακΓκιλ, Χαβιέρ Μπαρδέμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Οδηγός TAXI καταλήγει «όμηρος» ενός hitman που πρέπει να εκτελέσει μερικούς στόχους μέσα σε μια νύχτα στο Λος Άντζελες.

Υπάρχουν πολλοί που αντιλαμβάνονται το σινεμά του Μάικλ Μαν ως μορφή θρησκείας. Ξέρετε, από εκείνες που βασίζονται στη θεωρία ενός «άσπιλου» δημιουργού με όραμα και κατάθεση ψυχής απόλυτα προσωπική… Αλλά, βρε μάνα μου, όχι και με κάθε ταινία, πια, πως να το κάνουμε; Και, δυστυχώς, αυτή η φορά είναι η χειρότερή του εδώ και πολύ καιρό! Στο «Collateral», τα πάντα είναι προσχεδιασμένα με βάση ότι έχουμε συνηθίσει από τον Μαν: αντρίκιες σχέσεις με κάποια δισυπόστατη έννοια (ειδικά όταν το καλό πλησιάζει τόσο κοντά τη γοητευτική δύναμη του κακού), νυχτερινές λήψεις πόλης να τις πιείς στο ποτήρι και μια μελλοθάνατη υπόγεια δύναμη που ξέρεις πως θα επέλθει με το ξημέρωμα…

Η αρχική ιδέα είναι ωραία: ένας πληρωμένος εκτελεστής «αγκαζάρει» οδηγό TAXI στο Λος Άντζελες για μια ολόκληρη βραδιά, με σκοπό να επισκεφτεί ορισμένες διευθύνσεις και να κάνει τη δουλειά του, ενώ ο «ταρίφας» θα περιμένει έξω ανυποψίαστος. Στο πρώτο χτύπημα, όμως, του σκάει του ανθρώπου το πτώμα στην οροφή του αμαξιού και προσπαθεί να βρει τρόπο να ξεφύγει, καθώς οι ώρες περνούν και στην πόλη αλλά και εντός της αιθούσης. Ε, αυτό το τελευταίο είναι που δεν περνά και τόσο εύκολα, καθώς η αρχική ιδέα φθίνει σεναριακά και σταδιακά δείχνει ολοφάνερα το αγρίως προσχηματικό της υπόθεσης. Όταν, δε, στο τελευταίο ημίωρο, προστίθεται και το στοιχείο της θριλερικής δράσης με καταδιώξεις και καταστάσεις τραβηγμένες από τα μαλλιά, χάνεται κάθε ίχνος σοβαρότητας.

Στα χέρια ενός άλλου σκηνοθέτη, το έργο θα έμοιαζε απλά με κακό ανέκδοτο. Είναι η ικανότητα του Μαν, όμως, το κυρίως συστατικό που σώζει στοιχειωδώς το εγχείρημα, δίπλα στην εξαιρετική φωτογραφία (τα digital πλάνα της κάμερας είναι αλλόκοτα όμορφα) και σε περιορισμένης διάρκειας ζωής ζουμερούς δεύτερους ρόλους. Ο Τζέιμι Φοξ είναι αρκετός ως φρικαρισμένος ταξιτζής, σε αντίθεση με την υποκριτικά μονοκόμματη ψυχρότητα του Τομ Κρουζ, ο οποίος μπορεί να είναι χαρισματικός και star, αλλά εδώ… η γκρίζα χρωμοβαφή είναι εκείνη που κλέβει την παράσταση! Το τι ανταύγεια «ωριμότητας» έχουν να δουν τα μάτια σας μετά από αυτή την ταινία…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2004, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είναι η φάση που ο Μάικλ Μαν αρχίζει να το χάνει, καθώς ασχολείται όλο και περισσότερο με το τεχνικό κομμάτι των γυρισμάτων (και τις νέες ψηφιακές κάμερες που εμφανίζονται), παρά με τη σεναριακή βάση της δουλειάς του. Η κατρακύλα χειροτέρεψε. Μόνο.


MORE REVIEWS

BROADWAY

Ο Μάρκος βοηθά τη Νέλλη να ξεφύγει από τα τσιράκια που ‘χει στείλει η μάνα της για να την «μαζέψουν» από ένα στριπτιτζάδικο. Θα βρει καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του εγκαταλελειμμένου Broadway, Αγίου Μελετίου και Πατησίων. Εκεί όπου έχει βρει στέγη μια συμμορία πορτοφολάδων, η οποία θα την υποδεχθεί ως νέο μέλος - «παγίδα» για περαστικούς που θα χαζεύουν το show της, καθώς θα ξαφρίζονται εν αγνοία τους.

ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Χαρούμενο κι ερωτευμένο ζευγάρι ζει ειδυλλιακά σε ιδανικό συγκρότημα κατοικιών εταιρικής «πόλης», στην έρημο της Καλιφόρνια του ’50. Όλοι οι σύζυγοι εργάζονται ολημερίς για project «απόρρητο», ενώ οι γυναίκες τους ασχολούνται με τα οικιακά… και μόνο. Είναι προφανές ότι κάτι πάει (πολύ) στραβά σε τούτο τον ουτοπικό μικρόκοσμο.

ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ

Σε μια θλιβερή επαρχία της Αιγύπτου, ένα παιδικό party γενεθλίων καταλήγει σε «τραγωδία», όταν ένας μάγος μεταμορφώνει με θαυματουργό trick τον πατέρα αφέντη σε… κότα, δίχως να καταφέρνει ν’ αντιστρέψει το αποτέλεσμα!

AVATAR

Στα μέσα του 22ου αιώνα, παραπληγικός πεζοναύτης καταφθάνει στην αποικία του πλανήτη Παντόρα και συμμετέχει με το avatar του στην αποστολή εξόρυξης πολύτιμου για τους γήινους ορυκτού, απειλώντας έτσι την ασφάλεια των ανθρωπόμορφων ντόπιων ιθαγενών, οι οποίοι σκοπεύουν να πολεμήσουν για την επιβίωσή τους.

Ο ΝΤΟΓΚΤΑΝΙΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ο Ντογκτανιάν είναι ένας σκύλος μ’ ένα μεγάλο όνειρο: να πάει στο Παρίσι και να γίνει μέλος της βασιλικής φρουράς των Τριών Σωματοφυλάκων. Όταν το όνειρό του γίνει πραγματικότητα, θα καταλάβει ότι τελικά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.