FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ (2015)

(CHRONIC)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μίτσελ Φράνκο
  • ΚΑΣΤ: Τιμ Ροθ, Σάρα Σάδερλαντ, Μάικλ Κρίστοφερ, Ρόμπιν Μπάρτλετ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Ο Ντέιβιντ είναι ιδιωτικός νοσηλευτής. Η ζωή του είναι ουσιαστικά η καθημερινότητα των ανθρώπων που με υπομονή φροντίζει. Το παρελθόν του, όμως, είναι ένα ερωτηματικό και ίσως κρύβει περισσότερο σκοτάδι από όσο ο ίδιος θέλει να αποκαλύψει. Ποιος είναι πραγματικά ο Ντέιβιντ;

Υπάρχει μια πολύ λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στη λιτή υπαινικτική αφήγηση και την ουσιαστική έλλειψη… περιεχομένου – αλλά ο Μίτσελ Φράνκο δεν φαίνεται να μπορεί καν να την αναγνωρίσει. Γιατί το «Χρονικό Μιας Αθωότητάς» του χαρακτηρίζεται από μια σχηματική ιστορία, πομπώδη ανάπτυξη, εκνευριστικό αυτοθαυμασμό και, τελικά, την απλή δήλωση του προφανούς, γεγονός που οδηγεί τη θεωρητικά αιχμηρή ιστορία τού φιλμ σε απλοϊκά μονοπάτια και μερικά εξοργιστικά τελευταία δευτερόλεπτα που σε κάνουν να αναρωτιέσαι αν ο σκηνοθέτης έχει διάθεση για… τρολάρισμα!

Στην αρχή, ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά. Ο φακός τού Φράνκο συναντά τον νοσηλευτή τού Τιμ Ροθ σε μια σειρά επεισοδίων που φαινομενικά έχουν στόχο να ρίξουν φως στην καθημερινότητά του, να δείξουν τον χαρακτήρα του (ή και την έλλειψη αυτού) μέσα από τις συναναστροφές με τους ασθενείς του και να αποδείξουν πως η σιωπή του ίσως είναι ο καλύτερος σύμμαχος στην προσπάθεια επανένταξης αυτών των ανθρώπων σε μια όσο το δυνατόν φυσιολογική καθημερινότητα. Η κάμερα του Φράνκο παραμένει στατική, η διάρκεια των σκηνών αρκετά εκτενής για να σε βυθίσει σε μια αργοκίνητη πραγματικότητα και μια ελαφριά αίσθηση ευαισθησίας δημιουργεί ένα έστω μικρό δείγμα προσωπικότητας, που περισσότερο υπονοείται παρά παρουσιάζεται πραγματικά.

Εκεί, όμως, σταματά οποιοδήποτε θετικό στοιχείο καταφέρνει να εμφανίσει το φιλμ. Η έλλειψη προσανατολισμού τής αφήγησης είναι η κυριότερη απόδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο μισό τής ταινίας δεν φαίνεται να έχει καμία σχέση με το δεύτερο μισό. Υπόνοιες σχετικά με τον σφετερισμό τής προσωπικής ζωής των ασθενών (που κλείνουν το μάτι στις λανθιμικές «Άλπεις») εγκαταλείπονται τελείως για να δώσουν θέση σε έναν «εύκολο» προβληματισμό περί ευθανασίας, στοιχεία τού χαρακτήρα από το παρελθόν εισάγονται απλά για το σοκ τού πράγματος σε μια υποτονική κατά τα άλλα αφήγηση και ολόκληρες σκηνές στερούνται λόγου ύπαρξης πέρα από την προσπάθεια χειραγώγησης του θεατή προς ένα ξαφνικό φινάλε που – θεωρητικά προωθεί τη ματαιότητα και την ειρωνεία αλλά – μοιάζει βγαλμένο κατευθείαν από το εγχειρίδιο των πιο φτηνών b-movies.

Χρειάζεται ταλέντο για να πάρει κανείς τόσες πολλές λάθος δημιουργικές αποφάσεις σε μία ταινία και ένας τίμιος ερμηνευτικά Τιμ Ροθ δεν μπορεί να κάνει τίποτα για να αναστρέψει την πορεία προς την καταστροφή. Ο Φράνκο αποδεικνύει ότι τα κινηματογραφικά όπλα που εμφάνισε «Μετά τη Λουτσία» ήταν… τα μόνα όπλα στην κατοχή του, χωρίς να μπορεί να τα «μεταφράσει» οργανικά σε μία νέα ιστορία ή να κρίνει πότε είναι αναγκαία η χρήση τους και πότε όχι. Ακόμα χειρότερα, δείχνει ότι δεν μπορεί καν να αφηγηθεί μια ιστορία με αρχή – μέση – τέλος παρά μόνο ως αποσπάσματα μιας διαδρομής που παρουσιάζεται ως σπουδαία, όσο γκρεμίζεται πίσω από την απλοϊκότητά της. Ακόμα και η ελληνική απόδοση του τίτλου δεν βγάζει καν νόημα, υπογραμμίζοντας άθελά της ακόμα περισσότερο την άγνοια της ταινίας σχετικά με τη σωστή ανάπτυξης μιας ιστορίας! «Το Χρονικό Μιας Αθωότητας» δεν είναι απλά μια απογοήτευση αλλά μια εκνευριστική αποτυχία – όχι λόγω των αρχικών προσδοκιών αλλά επειδή θα τεστάρει τα όρια και τα νεύρα του θεατή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πομπώδης αφήγηση, δήθεν αιχμηρή εξερεύνηση προκλητικών θεματικών, παντελής άγνοια των κανόνων μιας λογικής αφήγησης και μια προσέγγιση που προσπαθεί με το ζόρι να φανεί «καλλιτεχνική». «Το Χρονικό Μιας Αθωότητας» κουβαλά πάνω του όλα τα κακά ενός «φεστιβαλικού» σινεμά, κυρίως γιατί νομίζει ότι κάνει κάτι σημαντικό, αλλά χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι βάζει μόνο του συνεχώς τρικλοποδιά στην ανάπτυξή του, επειδή στην πραγματικότητα δεν έχει καν κάτι ουσιαστικό να πει. Κρίμα και για τον υποσχόμενο αρχικά Φράνκο, κρίμα και για τον ίδιο τον Ροθ που χαραμίζεται μέσα στις ευκολίες τού σεναρίου και τις κενές δηλώσεις της ταινίας.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.