FreeCinema

Follow us

ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΟΥΤΣΙΑ (2012)

(DESPUES DE LUCIA)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μίτσελ Φράνκο
  • ΚΑΣΤ: Τέσα Ία, Ερνάν Μεντόζα, Γκονζάλο Βέγκα Σίστο, Ταμάρα Γιάζμπεκ, Πάκο Ρουέντα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Μετά το θάνατο της Λουτσία, η ζωή για την οικογένεια που άφησε πίσω περιλαμβάνει νέα πόλη, νέο σχολείο για την κόρη και νέα δουλειά για τον άνδρα της. Ενώ ο πατέρας Ρομπέρτο βυθίζεται όλο και περισσότερο στην κατάθλιψη, η κόρη Αλεχάντρα φαίνεται να τα καταφέρνει καλύτερα στη νέα της ζωή. Ώσπου ένα λάθος της απειλεί να γκρεμίσει όλη τη νέα της πραγματικότητα. Η ζωή μετά τη Λουτσία μόλις έγινε πολύ δύσκολη.

Ο Μίτσελ Φράνκο, στη μόλις δεύτερη σκηνοθετική του δουλειά, εξακολουθεί να ασχολείται με κοινωνικά θέματα που βάζουν στο επίκεντρο την ίδια την οικογένεια. Ο Ρομπέρτο και η Αλεχάντρα αντιμετωπίζουν την απώλεια, ο καθένας με τον δικό του τρόπο. Ο μεν πρώτος αρνείται να μιλήσει για την κατάσταση και κλείνεται όλο και περισσότερο στην θλίψη του, ενώ η Αλεχάντρα έχει να αντιμετωπίσει όχι μόνο το νέο σχολικό της περιβάλλον αλλά και τις νέες οικογενειακές ευθύνες που προκύπτουν λόγω της απουσίας της μητέρας της.

Οι ισορροπίες, όμως, αλλάζουν όταν ένα video που δείχνει τη Λουτσία να ερωτοτροπεί με ένα συμμαθητή της αποκτά… viral διαστάσεις. Η αντιμετώπιση ολόκληρου του σχολείου απότομα γίνεται απαξιωτική και η Αλεχάντρα καταντά αποδέκτης εξευτελιστικής γλώσσας και συμπεριφοράς. Σε αυτό το σημείο γίνεται, τελικά, εμφανές ότι η δύναμη της ταινίας είναι κρυμμένη αλλού. Το «Μετά τη Λουτσία» μπορεί να ξεκινά ως μια ταινία για την απώλεια και τη συνέχεια της οικογενειακής ζωής μετά το χαμό ενός βασικού μέλους, όμως, η δυναμική της εξαπλώνεται και σε μια ακόμα θεματική, αυτή του bullying (του σχολικού εκφοβισμού, δηλαδή) και του ψυχολογικού (και όχι μόνο) πολέμου μεταξύ συνομηλίκων.

Ο Μίτσελ Φράνκο ακολουθεί τους άγραφους κανόνες του σύγχρονου καλλιτεχνικού σινεμά. Φυσικοί φωτισμοί, απουσία μουσικής, λιτή αφήγηση χωρίς εντυπωσιασμούς και καθαρά ανθρωποκεντρικό θέμα. Το αποτέλεσμα, όμως, χαρακτηρίζεται από μια αυθεντικότητα που αποφεύγει επιδέξια κάθε υπόνοια «δηθενιάς» και «ψευτοκουλτούρας». Η ιστορία αναπτύσσεται με ακρίβεια και όσο βυθίζεται όλο και πιο πολύ στην σκληρή πραγματικότητα της Αλεχάντρα τόσο πιο περίτεχνα αποφεύγει τα εύκολα σοκ, εστιάζοντας περισσότερο στο ψυχολογικό κομμάτι της βίας. Αυτό δε σημαίνει ότι το «Μετά τη Λουτσία» δεν είναι μια βίαιη ταινία. Η βία, όμως, λαμβάνει χώρα κυρίως εκτός οθόνης και είναι ο απόηχός της που παραμένει για να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο.

Καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία της ταινίας είναι η φυσική ερμηνεία της Τέσα Ία, η οποία αποτυπώνει απόλυτα την απόγνωση της Αλεχάντρα, χωρίς να έχει την ανάγκη να την εκφράσει με λέξεις. Όσο ο κλοιός γύρω της στενεύει και, σταδιακά, όλες οι γέφυρες επικοινωνίες αποκόπτονται, εκείνη παραμένει σιωπηλή και αμέτοχη στην ίδια της την τραγωδία, μεταδίδοντας ένταση, η οποία παραμένει στο θεατή για αρκετή ώρα μετά την προβολή.

Η Ία μεταφέρει χωρίς προφανή τρόπο τα αντικρουόμενα συναισθήματα του χαρακτήρα της, που είναι εγκλωβισμένος σε μια κατάσταση από την οποία δεν μπορεί να δραπετεύσει. Αφενός, η Αλεχάντρα έχει κληθεί να αναλάβει τις ευθύνες μιας μάνας στις καθημερινές υποχρεώσεις του σπιτιού. Αφετέρου, η ντροπή της και οι συνέπειες των πράξεών της προδίδουν την νεαρή της ηλικία. Ο Φράνκο, όμως, φροντίζει να διατηρεί τις σκηνές κοφτές και μετρημένες σε διάρκεια (εκτός από το… χανεκικών επιρροών φινάλε), με αποτέλεσμα να μην εκβιάζεται το δάκρυ του κοινού και η δύναμη της ιστορίας να παραμένει αναλλοίωτη από κάθε είδους μελοδραματισμούς.

Το «Μετά τη Λουτσία» μπορεί να ξεκινάει ως σπουδή πάνω στην απώλεια, όμως, η πραγματική δύναμή του παραμένει στην αποτύπωση της σκληρότητας μιας νεανικής κοινωνίας χωρίς κατανόηση. Σκοπός του δεν είναι να υπογραμμίσει τους λόγους και τις αιτίες μιας τέτοιας κατάστασης, ώστε να καταφύγει στο διδακτισμό, αλλά, χωρίς να είναι καθησυχαστικό, υπογραμμίζει με σαφήνεια τα άκρα στα οποία μπορεί να φτάσει η εκφοβιστική συμπεριφορά στα σχολεία. Σε τελική ανάλυση, αυτό δίνει έναν οικουμενικό χαρακτήρα στο φιλμ, που δεν αφορά μόνο την κοινωνία του Μεξικού, και ενισχύει ακόμα περισσότερο την προσωπική ιστορία που βρίσκεται στο επίκεντρό της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δράμα από το Μεξικό αλλά μακριά από τη ρετσινιά του «μεξικάνικου», καταφέρνει να παραμένει χαραγμένο στο μυαλό του θεατή για πολύ καιρό μετά τους τίτλους τέλους του. Λιτό, σαφές και χωρίς περιττούς μελοδραματισμούς, εντυπωσιάζει με τη δραματική ιστορία της βάσης του, αλλά αποκτά και extra κοινωνικούς πόντους με τον προβληματισμό περί σχολικού εκφοβισμού. Δεν είναι για αδύναμα… στομάχια, όμως, αν θες η ταινία που επιλέγεις να αφορά κάτι παραπάνω από τις δύο ώρες που θα ξοδέψεις βλέποντάς την, τρέξε αμέσως στον πλησιέστερο κινηματογράφο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.