FreeCinema

Follow us

Η ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΚΑΣ (1971)

(CARNAL KNOWLEDGE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικ Νίκολς
  • ΚΑΣΤ: Τζακ Νίκολσον, Ανν-Μάργκρετ, Αρτ Γκαρφάνκελ, Κάντις Μπέργκεν, Ρίτα Μορένο, Σίνθια Ο'Νιλ, Κάρολ Κέιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Στα τέλη του ’40, δύο φίλοι και συγκάτοικοι στο κολέγιο ποθούν την ίδια γυναίκα. Ο ένας ξεκινά δεσμό μαζί της, ο άλλος την παρασύρει να κάνουν σεξ. Τι θ’ αντέξει στο πέρασμα του χρόνου, ή φιλία ή η σχέση; Η σάρκα είναι αυτή που θα δώσει την απάντηση;

Η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του Μάικ Νίκολς μοιάζει περισσότερο με έργο… πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη που αναζητά κάτι το καινούργιο στη φιλμική γλώσσα, επηρεασμένος από Ευρωπαίους δημιουργούς και το όλο κλίμα της σεξουαλικής επανάστασης που αρχίζει πλέον να αφορά και το ίδιο το σινεμά, καθώς ξεφεύγει όλο και περισσότερο από το συντηρητικό studio system του Χόλιγουντ του παρελθόντος.

Ο ανασφαλής και πιο ευαίσθητος Σάντι (Γκαρφάνκελ) είναι εκείνος που θα κάνει το πρώτο βήμα φλερτάροντας με τη Σούζαν (Μπέργκεν), ξεκινώντας έναν κάπως… αργών ρυθμών δεσμό μαζί της, ενώ ο μισογύνης και πιο δύσκολος στο να δένεται με τις γυναίκες για κάτι σοβαρό Τζόναθαν (Νίκολσον) θα καταφέρει να κάνει πρώτος σεξ μαζί της. Αυτό το ερωτικό τρίγωνο θα έχει αντοχή στα κολεγιακά χρόνια των δύο ηρώων, όμως μερικές δεκαετίες αργότερα οι ενήλικοι άνδρες θα έχουν (;) κατασταλάξει στις μεθόδους αντιμετώπισης της σεξουαλικής τους δυσλειτουργίας.

Το φιλμ περνά μέσα από τρεις χρονικές περιόδους, από την παρθενική αθωότητα της δεκαετίας του ’40, με τις μουσικές του Γκλεν Μίλερ να συνοδεύουν το «αμερικάνικο όνειρο» και τη σαρκική επιθυμία να βράζει στο σώμα και το μυαλό των δύο κεντρικών χαρακτήρων, προχωρά δέκα χρόνια αργότερα σε μία κατάσταση βολεμένης κανονικότητας που κατά βάθος πνίγεται στον κυνισμό και την κατάθλιψη, για να φτάσουμε μέχρι το ’70 και την (μάλλον) οριστική επιβεβαίωση του ανικανοποίητου μιας ολόκληρης γενιάς που «δεν τα βρήκε» με τις προτεραιότητες και τις ισορροπίες που απαιτούν οι σχέσεις των δύο φύλων.

Ο Σάντι και ο Τζόναθαν θα συγκρούονται πάντα με την ονείρωξη της ιδανικής γυναίκας στο μυαλό τους, η οποία ούτως ή άλλως διχάζεται μεταξύ του συζυγικού προτύπου και της σεξουαλικής συντρόφου. Με όποια από αυτές τις δύο συναντηθούν ρεαλιστικά, όμως, φαίνονται αδύναμοι να κατανοήσουν την όλη συνύπαρξη, αν όχι και αβέβαιοι ως προς το τι από τα δύο επιζητούσαν. Ο Νίκολς επίσης δεν μπορεί να εντοπίσει το φταίξιμο της αποτυχίας των ηρώων του, όσο εξομολογητικό κι αν προσπαθεί να δείχνει το σενάριο του cartoonist Ζιλ Φάιφερ, το οποίο είχε ξεκινήσει με πρόθεση να γίνει θεατρικό έργο, αλλά ο πρώτος το φαντάστηκε καλύτερα σαν κινηματογραφική ταινία.

Αυτό που μένει σήμερα από τη «Γνωριμία της Σάρκας» είναι η αγωνία της αναζήτησης των Αμερικανών κινηματογραφιστών των αρχών του ’70 να ξεπεράσουν τα γνώριμα σύνορα της φόρμας και να μιλήσουν για κάτι πιο αληθινό στο κοινό τους, καθοδηγώντας και το καστ τους προς αυτή την κατεύθυνση, χαρίζοντάς μας εδώ μία εκπληκτική Ανν-Μάργκρετ (η οποία προτάθηκε για Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου), δίπλα σε αυτό το ηφαίστειο αυτοπεποίθησης και αλήτικης άνεσης μπροστά στον φακό. Τον Τζακ, φυσικά!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τα ονόματα εδώ είναι το μεγάλο δέλεαρ. Και όχι άδικα. Ο Νίκολσον έρχεται αμέσως μετά τα «Πέντε Εύκολα Κομμάτια» (1970) του Μπομπ Ράφελσον, η Μάργκρετ σολάρει σε σοβαρό ρόλο που τη βγάζει από το στερεοτυπικό πλαίσιο της ζουμερής bimbo, η Μπέργκεν παλεύει με το συντηρητικό προφίλ της ηρωίδας της, ενώ ο Γκαρφάνκελ (στη δεύτερη κινηματογραφική του εμφάνιση μετά το «Catch-22» του Νίκολς, επίσης) είναι ο κάπως πιο αδύναμος κρίκος της υπόθεσης υποκριτικά. Το φιλμ συνιστάται για μελετητές του αμερικανικού σινεμά εκείνης της περιόδου.


MORE REVIEWS

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ

Ένα σπονδυλωτό τρίπτυχο για ανθρώπους που θέλουν να σε χρησιμοποιήσουν ή θέλουν να χρησιμοποιηθούν από σένα, για ανθρώπους που θέλουν να σε κακομεταχειριστούν ή θέλουν να τους κακομεταχειριστείς.

ΖΩΙΚΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Στη σύγχρονη Γαλλία και για ανεξήγητους λόγους, μερίδα ανθρώπων μεταμορφώνονται σταδιακά σε ζώα. Πατέρας με έφηβο γιο εγκαταλείπει το Παρίσι για τα δάση του Νότου, προς αναζήτηση της σκαστής από κέντρο κράτησης μεταλλαγμένης συζύγου του, όμως, ο υιός οδεύει ολοταχώς προς τα ζωικά χνάρια της μητέρας του.

Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ

Πατέρας που έχει μεγαλώσει την κόρη του μόνος, καθώς η μητέρα της από νωρίς εγκατέλειψε αμφότερους, συνειδητοποιεί πως έφτασε η ώρα που η νεαρή θα φύγει μακριά του για σπουδές. Όλα αυτά τα χρόνια, όμως, το «φάντασμα» της πρώην του δεν φαίνεται να τον έχει αφήσει.

FURIOSA: A MAD MAX SAGA

Η παιδική ηλικία της Φιουριόζα, από την ανέμελη ζωή στη γη της αφθονίας και την ομηρεία της από τη συμμορία του Δρ. Ντεμέντους, μέχρι τα νεανικά χρόνια της «πλαστής ταυτότητας» ενός αγοροκόριτσου που περνά απαρατήρητο από τους τυραννικούς δυνάστες του, ώστε ν’ αρπάξει την κατάλληλη ευκαιρία για ν’ αποδράσει.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΒΑΛΙΤΣΑΣ

Πιλότος με ένοχο μυστικό ικανό να του στερήσει τη θέση στο cockpit των αργεντίνικων αερογραμμών, πέφτει θύμα εκβιασμού από μέλη κυβερνητικής υπηρεσίας, αναγκάζοντάς τον να μεταφέρει μια αγνώστου περιεχομένου μαύρη βαλίτσα σε κάθε του πτήση από Μπουένος Άιρες προς Μαδρίτη. Θα πάει μακριά η… βαλίτσα;