FreeCinema

Follow us

ANTEBELLUM: Η ΕΚΛΕΚΤΗ (2020)

(ANTEBELLUM)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέραρντ Μπους, Κρίστοφερ Ρενζ
  • ΚΑΣΤ: Τζανέλ Μονέι, Έρικ Λαντζ, Τζένα Μαλόουν, Τζακ Χιούστον, Γκαμπορέι Σιντιμπέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Οι ζωές μιας μαύρης σκλάβας σε βαμβακοφυτεία του Νότου στον 19ο αιώνα και μιας μαύρης κοινωνιολόγου και διακεκριμένης συγγραφέως στο παρόν πρόκειται να συναντηθούν με έναν (ελαφρώς) αναπάντεχο τρόπο.

Είναι προφανές ότι η δημιουργική ομάδα και οι παραγωγοί του «Antebellum» είχαν στο μυαλό τους να γυρίσουν μια ταινία εφάμιλλη του (πραγματικά ουσιαστικού και ευρηματικού) «Τρέξε!» (2017), ένα σχεδόν «υβριδικής» αφήγησης θρίλερ με αναπάντεχη εξέλιξη στην πλοκή του και background το τραυματικό παρελθόν της αμερικανικής Ιστορίας σε σχέση με τη σκλαβιά των μαύρων. Το αποτέλεσμα, ατυχώς, είναι ένα έργο το οποίο θα έπρεπε να θαφτεί στο… μαύρο σκοτάδι!

Η ταλαντούχα entertainer Τζανέλ Μονέι αναλαμβάνει τον κυριολεκτικά δύσκολο ρόλο να αποδώσει με σοβαρότητα και πειθώ τις δύο ηρωίδες του φιλμ, οι οποίες κινούνται σε δύο εντελώς διαφορετικά σύμπαντα, χρονικά και κοινωνικά. Η Ίντεν είναι η δούλα / παλλακίδα ενός Συνομοσπονδιακού στρατηγού, που τη μέρα εργάζεται σκληρά σε μια βαμβακοφυτεία του 19ου αιώνα, ενώ η Βερόνικα είναι ένα role model κοινωνιολόγου / συγγραφέα για τη μαύρη κοινότητα του σήμερα. Ο τρόπος που συνδέονται οι δύο γυναίκες είναι το βασικό clue / εύρημα του φιλμ, που ίσως είναι καλύτερο να μην γνωρίζεις πριν παρακολουθήσεις το «Antebellum». Από την άλλη, όμως, σε τι έχεις φταίξει για να δεις αυτό το πράγμα;

Σαφώς επαναπαυμένοι στην «ανατρεπτική» εξυπνάδα του σεναρίου τους, οι Τζέραρντ Μπους και Κρίστοφερ Ρενζ χρησιμοποιούν ένα μείγμα «επικής» εικονοποιίας σε συνδυασμό με την πιο γραφική σκληρότητα ρατσιστικής βίας, καταλήγοντας να πέφτουν στην παγίδα του κραυγαλέου μελοδραματισμού που σε αφήνει να μειδιάς με αμηχανία, μέχρι το φιλμ να μεταπηδήσει «αινιγματικά» από το παρελθόν στο παρόν. Για ελάχιστη ώρα, η αφήγηση μοιάζει με μια κάποια σπαζοκεφαλιά που μοιάζει να σε καλεί να την «αποκωδικοποιήσεις». Άπαξ και αντιληφθείς τι συμβαίνει, η κατηφόρα που παίρνει το έργο είναι μνημειώδης! Και το γέλιο αρχίζει να γίνεται πιο ηχηρό…

Το τελευταίο μέρος του φιλμ είναι μια (λανθάνουσα) παρωδία που σε κάνει να εύχεσαι να έβλεπες ξανά (και καλύτερα, εννοείται) το… «Μπότες, Σπιρούνια και Καυτές Σέλλες» (1974) του Μελ Μπρουκς, βουτηγμένη σε αλλοπρόσαλλες απιθανότητες και εξωφρενικές σεκάνς «συμβολιστικής» σημασίας, με αποθέωση την καβάλα σε άλογο (κραδαίνοντας τσεκούρι!) διαφυγή της (όποιας) ηρωίδας εν μέσω μάχης Βορείων και Νοτίων, με λεπτομέρεια εξ ουρανού που σε κάνει να γελάς ακόμη περισσότερο. Κι όμως, ενώ ξεκινούν τα end credits, οι «επεξηγηματικές» συλλήψεις των δημιουργών, ένεκα χιουμοριστικού κοινωνικοπολιτικού σχολίου (;), πιστοποιούν τον απόλυτο πάτο του εγχειρήματος, το οποίο περισσότερο προσβλητικό προς τα διαχρονικά διαφυλετικά προβλήματα κοινής διαβίωσης στις ΗΠΑ είναι, παρά τα θίγει ανοίγοντας το έδαφος για εποικοδομητικό διάλογο. Δεν έχω λόγια…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αυτό λέει κάτι για το «Antebellum», στην Αμερική (τελικά) το πασάρανε στο streaming. Φεμινιστική agenda meets αντιρατσιστική agenda… για αρχάριους! Κακό χωρίς να είναι «campy», άρα… σκέτη βασανιστική εμπειρία. Μετά την αποκάλυψη του ανατρεπτικού «clue», έχεις την επιλογή να θυμώσεις ή να σκάσεις στα γέλια. Αν και η καλύτερη είναι να μην μπεις στον κόπο εξαρχής…


MORE REVIEWS

Η ΦΩΛΙΑ

Υπερφιλόδοξος entrepreneur ζητά από την οικογένειά του να μετακομίσουν στην πατρίδα του, την Αγγλία, για να κυνηγήσει μεγάλη επαγγελματική ευκαιρία. Στα ξαφνικά, θα βρεθούν να κατοικούν σε εξοχική έπαυλη και υπεράνω των δυνατοτήτων τους, με την κρίση να τους πλησιάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα…

ΘΑ ΕΡΘΕΙ Η ΦΩΤΙΑ

Έχοντας εκτίσει μεγάλο μέρος της ποινής του, ο Άμαντορ αιφνιδιάζει τους κατοίκους του χωριού του, βγαίνοντας από τη φυλακή πριν από την ώρα του. Επιστρέφοντας στο σπίτι της γηραιάς μητέρας του, θα αντιμετωπίσει μονάχα την ψυχρότητα αυτής της μικρής κοινωνίας που δεν θέλει να σχετίζεται με έναν εμπρηστή.

Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ

Χάνοντας τους γονείς της από επιδημία χολέρας, η δεκάχρονη Μέρι αφήνει την Ινδία της δεκαετίας του ’50, ώστε να ζήσει στην έπαυλη του θείου της, στο Γιόρκσαϊρ της Αγγλίας. Εκεί θ’ ανακαλύψει τα πολλά κρυμμένα μυστικά του σπιτιού και θα δώσει νέα πνοή στο «μαραμένο» περίγυρο της.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΜΑΣ

Δεκαπέντε χρόνια μετά τις σοβαρότατες απώλειες του Δευτέρου Παγκοσμίου, μια γυναίκα θα έρθει και πάλι αντιμέτωπη με το εφιαλτικό παρελθόν, όταν πιστέψει πως ο γείτονάς της είναι ο αξιωματικός των SS που την είχε κακοποιήσει βάναυσα λίγο πριν το τέλος του μεγάλου πολέμου.

ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΔΕΝ ΦΟΡΑΝΕ ΠΑΝΤΕΛΟΝΙΑ

Χρόνια μετά τον πνιγμό της γυναίκας του, ο Γιούχα παραμένει βυθισμένος στη θλίψη, ανήμπορος να ξεπεράσει τον τραγικό χαμό της. Η απρόσμενη γνωριμία του με μια dominatrix θα τον φέρει μια και καλή αντιμέτωπο με το βαθύ τραύμα της αμετάκλητης απώλειας.