FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ (2018)

(ANONS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαχμούτ Φαζίλ Τζοσκούν
  • ΚΑΣΤ: Αλί Σετζκινέρ Αλιτζί, Ταρχάν Καραγκιόζ, Μουράτ Κιλίτς, Σεντζάν Γκιουλεριούζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Κωνσταντινούπολη, 1963. Μια ολιγομελής ομάδα στρατιωτικών προσπαθεί να περάσει το μήνυμα ενός νέου στρατιωτικού πραξικοπήματος μέσω του ραδιοφωνικού σταθμού της Πόλης. Ωστόσο, τίποτα δεν τους πάει καλά και η νύχτα είναι μεγάλη…

Πολύ αμυδρά βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, αυτή η τουρκική παραγωγή ενδέχεται να διχάσει με την ομολογουμένως αναπάντεχη αφηγηματική της εκκεντρικότητα. Προσομοιάζοντας περισσότερο σε μια μίξη του σινεμά του Άκι Καουρισμάκι και του θεατρικού ύφους του Χάρολντ Πίντερ, ο αρκετά υποσχόμενος σκηνοθέτης και συν-σεναριογράφος Μαχμούτ Φαζίλ Τζοσκούν δημιουργεί εδώ μια τραγικωμωδία με «ανέκφραστη» σάτιρα, υποδόριο χιούμορ, ξαφνικές εξάρσεις βίας και μια σχεδόν μόνιμα απειλητική ατμόσφαιρα, καθώς ξετυλίγει το δικό του θέατρο του παραλόγου. Κεντρικά πρόσωπα, τέσσερις στρατιωτικοί αποφασισμένοι να περάσουν νυχτιάτικα το μήνυμα ενός επιτυχημένου (;) πραξικοπήματος, χωρίς ωστόσο να υπολογίσουν τον δικό τους ερασιτεχνισμό στην υλοποίηση του σχεδίου, αλλά και τα εμπόδια που τους βάζει η ίδια η καθημερινότητα.

Η αρχική σκηνή όχι μόνο δεν μας προϊδεάζει για τίποτα από αυτά που πρόκειται να ακολουθήσουν, αλλά έπεται κιόλας των βασικών γεγονότων. Η αλλαγή από το στείρο αλλά φωτεινό ιατρείο όπου εξετάζεται η φυσική κατάσταση ενός Τούρκου ώστε να κριθεί η καταλληλότητά του για να πάει μετανάστης στη Γερμανία, στα σκοτεινά σοκάκια και δωμάτια της Κωνσταντινούπολης όπου οι ατυχείς στρατιωτικοί προσπαθούν να εκπληρώσουν το καθήκον τους, μοιάζει βγαλμένη απευθείας από ταινία του Φιλανδού Καουρισμάκι, σαν φαινομενικά άσχετες μεταξύ τους βινιέτες που τελικά συνδέονται αφηγηματικά κάπου στη συνέχεια, συντροφιά με την αποστασιοποιημένη σκιαγράφηση των χαρακτήρων και το αναπάντεχα στείρο, σκανδιναβικού στυλ χιούμορ. Την ίδια στιγμή, η μόνιμη αίσθηση άμεσου κινδύνου που διαιωνίζεται κυρίως από τις συνεχείς και μακρόσυρτες παύσεις μεταξύ των ανέκφραστων προσώπων (σπάνια ξεσπά σε απότομες πράξεις βίας), θυμίζει έντονα το άβολο πιντερικό σύμπαν, όπου κουστουμαρισμένοι, λακωνικοί, άγνωστοι άνδρες αναστατώνουν απρόσμενα τις ζωές απλών πολιτών, περισσότερο με την αινιγματική και βουβά απειλητική τους παρουσία παρά με τα λόγια ή τις πράξεις τους.

Ο Τζοσκούν συνδυάζει με ενδιαφέρον τα δύο αυτά είδη, τα οποία έχουν ως πιο κοινό χαρακτηριστικό τη σκοτεινή σατιρική ματιά στην εκάστοτε κοινωνία, μέσα από σουρεαλιστικές καταστάσεις, ωστόσο του λείπει ένα κάποιο extra στρώμα βάθους στο περιεχόμενο και ίσως ένα τελικό καλλιτεχνικό ραφινάρισμα ώστε να μπορεί να συγκρίνεται επάξια με σημαντικά έργα του genre. Οι χαρακτήρες του παραμένουν ανέκφραστοι και, τελικά, μη ενδιαφέροντες σε προσωπικό επίπεδο μέχρι το φινάλε, το χιούμορ είναι (ναι μεν) υποδόριο, αλλά τελικά τόσο πολύ ώστε να καταντά… μη αστείο, ενώ κάποιες σεκάνς κουράζουν ή/και καταντούν βαρετές με την κατάχρηση των παύσεων, των μονοπλάνων και της επίμονης στατικότητας της αφήγησης, των χαρακτήρων και της ίδιας της κάμερας. Σε αυτό το σημείο, ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί η εξαιρετική δουλειά των Κρουμ Ροντρίγκεζ και Λάσλο Ράικ, διευθυντή φωτογραφίας και σκηνογράφου, αντίστοιχα, ιδιαίτερα στον νυχτερινό φωτισμό που καταλαμβάνει σχεδόν ολοκληρωτικά τον αφηγηματικό χρόνο της ταινίας και εγχέει επιτυχημένα στιγμές που λες και ξεπήδησαν από φιλμ νουάρ. Όσοι έχετε δει τις δύο ταινίες του Λάσλο Νέμες, «Ο Γιος του Σαούλ» και «Δύση Ηλίου», πιθανώς θα σποτάρετε τις οπτικές ομοιότητες εδώ, κάτι που έχει απόλυτη λογική καθώς ο Ράικ ήταν ο σκηνογράφος και των δύο εκείνων έργων τα οποία διαδραματίζονταν (κυρίως) στο φυσικό σκοτάδι.

Η στωικότητα του μέσου πολίτη μπροστά στον συχνά παιδιάστικο παραλογισμό της έτσι κι αλλιώς παροδικής εξουσίας αποτελεί τον ουσιαστικό πυρήνα αυτής της κοινωνικοπολιτικής σάτιρας που σίγουρα είναι ενδιαφέρουσα, ιδιαίτερα εφόσον προέρχεται από μια χώρα που δεν φημίζεται για ταινίες παρόμοιου ύφους, χωρίς όμως να είναι απαραίτητα και αξιομνημόνευτη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πίντερ και Καουρισμάκι; Αν γνωρίζεις και θαυμάζεις το ύφος και τις αφηγηματικές δομές των δύο (κατά τα άλλα τόσο διαφορετικών) δημιουργών, τότε έχεις ήδη μια ιδέα του τι θα συναντήσεις εδώ: το αξιέπαινο για την προσπάθεια (αλλά φτωχότερο) «ξαδελφάκι» τους. Εάν δεν σου λένε κάτι αυτά τα ονόματα, τότε ο συνδυασμός της (αβίαστων ρυθμών) ελλειπτικής αφήγησης και το παράλογο της ιστορίας που δημιουργεί ένα ελαφρώς εκκεντρικό «υβριδικό» ύφος, ενδέχεται να σε αποξενώσει και να σε κουράσει. Από την άλλη, μπορεί και να αποτελέσει μια καλή εισαγωγή σε ένα καινούργιο στυλ!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.