FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ (2021)

(BERGMAN ISLAND)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μία Χάνσεν-Λόβε
  • ΚΑΣΤ: Βίκι Κριπς, Τιμ Ροθ, Μία Γουασικόφσκα, Άντερς Ντάνιελσεν Λίε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ζευγάρι σκηνοθετών πηγαίνει στο Φόρε, το αγαπημένο νησί και τελευταία κατοικία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, με την ελπίδα να εμπνευστούν για τα σενάρια των επόμενων ταινιών τους.

Η ιδέα είναι ωραία, αλλά… όχι γι’ αυτό που προέκυψε! Έχοντας μια κάποια εμμονή με το σινεμά και την προσωπικότητα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, η Μία Χάνσεν-Λόβε σκηνοθετεί ένα έργο αναφοράς στη δουλειά του, έως και την… τουριστική (!) εκμετάλλευση του ονόματός του από τους ανθρώπους της νήσου Φόρε, την οποία αγαπούσε σαν τόπο κατοικίας, όσο και location γυρισμάτων για αρκετά από τα φιλμ του (επίσης, ο Μπέργκμαν απεβίωσε και έχει ταφεί εκεί). Εξαρχής, αυτά που βιώνει ο θεατής φαντάζουν ελαφρώς… γελοία, όμως, ο τόνος της ταινίας είναι (τυπικά) υπναλέος και μια ματιά στις εκφράσεις της Βίκι Κριπς σε κάνουν ν’ αναστενάζεις από νωρίς. Όχι, δεν είναι μία χιουμοριστική φάρσα (που θα έπρεπε!). Είναι δράμα (με το ζόρι…).

Εάν η Χάνσεν-Λόβε δεν είχε τον χαρακτηριστικό «καλλιτεχνικό» κομπλεξισμό που αναιρεί σχεδόν όλα τα κινηματογραφικά είδη κι έχει ρίξει «άγκυρα» στο… φεστιβαλικό δράμα, τότε το «Νησί του Μπέργκμαν» θα μπορούσε να είναι ένας πανέξυπνος σατιρικός «διάλογος» για την επαφή του δημιουργού με το κοινό του, την αφελή (συνήθως) θεοποίησή του από ένα «τυφλό» πλήθος φανατικών θαυμαστών και το πόσο εξωφρενικά μπορεί να εκτροχιαστεί όλη αυτή η συνθήκη. Δυστυχώς, η Χάνσεν-Λόβε εκμεταλλεύεται ελάχιστα (έως που το αποφεύγει!) το αστείο της υπόθεσης, το οποίο πλανάται σε άπειρες σεκάνς (από την ατάκα για την κρεβατοκάμαρα όπου γυρίστηκε το «Σκηνές από Έναν Γάμο» ή το επεισόδιο με την επιλογή κόπιας μπεργκμανικού έργου στο screening room, μέχρι το ανεκδιήγητο… Bergman Safari στο νησί!), μετατρέποντας την ταινία της σε μια τεράστια χαμένη ευκαιρία σχολίου για το σινεμά, τους ανθρώπους του, τη δόξα, τα άγχη και τα αδιέξοδα των δημιουργών του, αλλά και το πώς τ’ αντιλαμβάνονται όλα αυτά οι τελικοί αποδέκτες ενός κινηματογραφικού «προϊόντος».

Οι ήρωες της ταινίας είναι σκηνοθέτες αμφότεροι, «προσπαθούν» (σεναριακά) να έχουν μία ελαφρώς αποξενωμένη σχέση (στα μπεργκμανικά πρότυπα), όμως, η ιστορία της Χάνσεν-Λόβε είναι τόσο ισχνή που… δεν τραβάει με τίποτα! Σε μία απόπειρά της να σώσει λίγο την κατάσταση, προσθέτει ένα φιλμ μέσα στο φιλμ, καθώς η Κριπς αφηγείται στον Τιμ Ροθ (ο σύζυγος) την ιδέα που έχει για το σενάριό της, το οποίο, φυσικά, δεν έχει (ή πάσχει από) φινάλε! Η διάρκεια της ταινίας έχει αρχίσει να εξαντλεί από νωρίτερα, τα μάτια του θεατή σιγοκλείνουν (κυριολεκτικά βασανίστηκα για να μη με πάρει ο ύπνος!) και οι τελευταίες σεκάνς σε κάνουν ν’ αναρωτιέσαι αν όντως σε είχε πάρει ο ύπνος κι έχασες κάτι, για να επιβεβαιώσεις πόσο αδιανόητο ναυάγιο είναι το «Νησί του Μπέργκμαν». Καθώς έπαιζαν τα credits τέλους, σκεφτόμουν τι πλάκα που θα είχε να έβλεπα αυτή την ταινία με τους Μόντι Πάιθον. Εάν τη σκηνοθετούσαν εκείνοι, δε, θ’ αλλάζαμε συκώτι από τα γέλια. Μετά συνήλθα. Και μου κόπηκε το γέλιο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πραγματικά, είναι για γέλια. Και θα μπορούσε να είναι η πλέον τρελή «σινεφιλικών» αναφορών κωμωδία της χρονιάς που… δεν ήταν το «Επίσημη Συμμετοχή». Δυστυχώς, όμως, η δημιουργός τούτου του φιλμ προσκυνά το (δήθεν) φιλμικό είδος του φεστιβαλικού δράματος, γι’ αυτό και το «Νησί του Μπέργκμαν» είναι… σκέτο δράμα. Με την κακή έννοια. Αν έχετε προβλήματα με τον ύπνο, όμως, τρέξτε! Βάλσαμο!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!