FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ (2020)

(SENTIMENTAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεσκ Γκάι
  • ΚΑΣΤ: Χαβιέρ Κάμαρα, Μπελέν Κουέστα, Γκριζέλντα Σισιλιάνι, Αλμπέρτο Σαν Χουάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ο Χούλιο και η Άνα, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει απωλέσει προ πολλού το πάθος και τον έρωτα μεταξύ του, ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους γείτονες του από πάνω ορόφου, σε μια προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα. Όταν το εκ διαμέτρου αντίθετο, φλογερό ταμπεραμέντο των τελευταίων έρχεται σε σύγκρουση με τη δική τους συσσωρευμένη καταπίεση, τα πράγματα θ’ αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο αμήχανα.

Αρχετυπικό έργο δωματίου, πολύ κοντά στο «Ο Θεός της Σφαγής» (ιδιαίτερα) και τους πλέον οικείους στο ελληνικό κοινό «Τέλειους Ξένους», το «Οι Γείτονες Από Πάνω» είναι μία αμιγώς θεατρική περίπτωση ταινίας, όπως μπορεί εύλογα να φανταστεί κανείς. Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του ίδιου του σκηνοθέτη Σεσκ Γκάι (η προηγούμενη ταινία του, το «Truman», είχε σαρώσει στα βραβεία Goya το 2016), φιλοδοξεί να καταφέρει αυτό που αποτελεί το βαρόμετρο των ταινιών τούτου του είδους: να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή μέσω των έξυπνων, κωμικών διαλόγων. Το αποτέλεσμα, όμως, είναι μάλλον γλυκόπικρο, παρά τις καλές προθέσεις.

Το σεναριακό εύρημα εδώ είναι η αντίθεση μεταξύ των δύο ζευγαριών επί της οθόνης. Ο Χούλιο και η γυναίκα του από την Αργεντινή είναι ένα αντρόγυνο από εκείνα που συναντάμε ουκ ολίγες φορές. Ό,τι υπήρχε σε έρωτα και «φλόγα» ανάμεσά τους, έχει αντικατασταθεί όχι από συντροφικότητα (όπως συμβαίνει πολλές φορές μετά το γάμο), αλλά από αδιαφορία, παθητικότητα, καυγάδες και, γενικότερα, τα πάντα συνηγορούν σε μια σχεδόν αναγκαστική συμβίωση. Από την άλλη, οι γείτονες που μένουν στον όροφο από πάνω τους, οι Σάλβα και Λάουρα, είναι ένα ζευγάρι εξαιρετικά ανοιχτόμυαλο, με έντονη σεξουαλική ζωή (κάτι που ενοχλεί πολύ τον Χούλιο, ενώ συνάμα κάνει την Άνα να ζηλεύει) και σεβασμό μεταξύ τους. Είναι άτομα που ζουν τη στιγμή, που τους αρέσει να χάνουν τον έλεγχο κάποιες φορές, κι όχι να ζουν σε «κουτάκια». Είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται το πρώτο ζευγάρι. Τα κλισέ, βέβαια, δεν απουσιάζουν, με τον έντονης libido Σάλβα να είναι… πυροσβέστης, ενώ η Λάουρα είναι ψυχολόγος και vegan (έλεος κάπου!).

Πέραν του πρώτου τέταρτου της διάρκειας του φιλμ (περίπου), εκεί όπου βλέπουμε τους Χούλιο και Άνα να μαλώνουν και όλη η σκηνή μοιάζει πολύ στημένη και «θεατρική» (με την κακή έννοια), το έργο βρίσκει το ρυθμό του με την εμφάνιση του δεύτερου ζευγαριού, αλλά και τη σταδιακή εισαγωγή του κύριου κωμικού μηχανισμού της ταινίας: το γεγονός πως οι καλεσμένοι γείτονες επιδίδονται συχνότατα σε ομαδικό σεξ, trio και ανταλλαγή συντρόφων, πράγματα που θα εξιστορήσουν με κάθε λεπτομέρεια στους εμβρόντητους οικοδεσπότες τους. Μέσα από αυτή την ολοένα και αυξανόμενη αμηχανία, λοιπόν, είναι που οι τελευταίοι θα μάθουν μυστικά και ψέματα μέσα από τα οποία είχαν συνηθίσει να ζουν όλο αυτό το διάστημα, υπό έναν μανδύα αδιαφορίας.

Εν τέλει, το «Οι Γείτονες Από Πάνω» κάνει τη σοφή επιλογή μιας 80λεπτης, συμμαζεμένης διάρκειας, αλλά τα αστεία είναι λιγότερα απ’ όσα θα περίμενε κανείς, ενώ παράλληλα χάνουν και τη φρεσκάδα τους αρκετά σύντομα. Δεν παύει, όμως, ν’ αποτελεί μία ψυχαγωγική πρόταση για όσους αρέσκονται σε ταινίες διαλόγων και σώζεται κυρίως από τις γυναίκες πρωταγωνίστριές του. Οι Μπελέν Κουέστα και Γκριζέλντα Σισιλιάνι αποτελούν τα ερμηνευτικά highlights, σε μια «μάχη» ανάμεσα στην καταπίεση και την ελευθερία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σχετικά αξιοπρεπές έργο διαλόγων θεατρικής υφής, για εκείνους που μπορεί ν’ αναζητούν κάτι τέτοιο… ακόμη και στο σινεμά. Εάν επιθυμείτε μια στοιχειώδη δράση στη μεγάλη οθόνη, μην το σκεφτείτε καν. Περιέργως, είχε κάνει πρώτα… σπιτική πρεμιέρα στην πλατφόρμα του CINOBO και… αφού ελληνικό καλοκαίρι, ας δούμε τι πιάνει και στα σινεμά! Νέα ήθη…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.