FreeCinema

Follow us

ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ (1998)

(LOVE IS THE DEVIL: STUDY FOR A PORTRAIT OF FRANCIS BACON)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Μέιμπουρι
  • ΚΑΣΤ: Ντέρεκ Τζάκομπι, Ντάνιελ Κρεγκ, Τίλντα Σουίντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ARTFREE

Μία βιογραφία του Βρετανού ζωγράφου Φράνσις Μπέικον, εστιασμένη στην περίοδο της ερωτικής του σχέσης με τον Τζορτζ Ντάιερ, έναν τυχοδιώκτη μικροκακοποιό που μπήκε στο σπίτι του για να το διαρρήξει.

Ένας διαρρήκτης προσγειώνεται από το πουθενά στο διαμέρισμα – studio του Φράνσις Μπέικον. Ο ζωγράφος αντιδρά ψύχραιμα, αντιπροτείνοντας στην όποια περίπτωση απειλής: «Γδύσου, έλα στο κρεβάτι και μπορείς να έχεις ότι θες δικό σου». Είναι η αρχή μιας περίεργης σχέσης, ανάμεσα στον Τζορτζ Ντάιερ και έναν από τους πιο φημισμένους μεταπολεμικούς ζωγράφους, στην Αγγλία των 60’s.

Χωρίς διανομή από το 1998, η ταινία «Αγάπη Είναι ο Διάβολος» βρίσκει επιτέλους την ευκαιρία να αντιμετωπίσει την κρίση του αθηναϊκού κοινού. Έστω κι αν μιλάμε για μια μερίδα θεατών που αρέσκονται σε κάτι ολότελα estét και ελαφρώς εκκεντρικό. Το φιλμ του Τζον Μέιμπουρι, επιχειρώντας να αιχμαλωτίσει την ψυχή και τη φιλοσοφία του Μπέικον, αναπαράγει τις εφιαλτικές εικόνες του καμβά μέσω οπτικών trick, διπλοτυπιών, ευρηματικών γωνιών λήψης και φακών, φλερτάροντας περισσότερο με το θάνατο παρά με τον έρωτα. Άλλωστε, η εξιδανίκευση αυτής της προσμονής κορυφώνει καλλιτεχνικά και το έργο.

Τίποτα στο φιλμ δε μαρτυρά την ύπαρξη αγάπης. Το σεξ είναι μία καθαρτική εμπειρία ηδονής, η στάση του πρωκτικού έρωτα τονίζει την υποταγή προς ένα dominant αρσενικό με έναν ψυχρά ιεροτελεστικό τρόπο και, στο φινάλε, ο εραστής δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα υποκείμενο έμπνευσης στην υπηρεσία της Τέχνης. Κάτω από την επιφάνεια τούτης της σπουδής στον Μπέικον, βρίσκεται μια διαπίστωση: οτιδήποτε γεννήθηκε και υπήρξε, πρόκειται να πεθάνει. Το ερώτημα είναι, ποιος από τους δύο εραστές είναι ο τέλειος φονιάς αυτού που θα ήθελαν ν’ αποκαλούν αγάπη…

Η αφήγηση της ταινίας πλήττεται από την αποσπασματικότητα ενός σχεδόν αφηρημένου σεναρίου και αυτή είναι η αιτία που ο Μέιμπουρι δεν συναντά το μεγαλείο. Οι εικόνες του, όμως, γεμάτες ερωτισμό και χαμένες οσμές κορμιών, εκρήγνυνται σαν παραμορφωμένες από τον πόνο αναμνήσεις αγάπης. Και σ’ αυτές δε μπορείς ν’ αντισταθείς. Έξοχες και οι σεκάνς στους χώρους συνεύρεσης της φιλικά προσκείμενης καλλιτεχνικής «κοινότητας» της εποχής, σε γεωμετρικά διαστρεβλωμένους, banal χώρους, ιδανικούς για την πάντοτε σαρκοβόρα τάξη του πνεύματος και των τεχνών. Ιδιαίτερη μνεία στις λυρικά minimal συνθέσεις του Ριουίτσι Σακαμότο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Παρατηρώντας κανείς το έτος παραγωγής / διανομής στο εξωτερικό, διακρίνει μία κάποια χρονική απόσταση… Δεν ήταν σπάνιο αυτό το «σύμπτωμα», τα παλιά εκείνα χρόνια, πριν η «πειρατεία» πλήξει ανεπανόρθωτα κινήσεις με ρίσκο (έστω και ετεροχρονισμένες), οι οποίες επέτρεπαν ν’ ανακαλύπτουμε έργα σαν κι αυτό στο art-house κύκλωμα. Για τη φήμη του Φράνσις Μπέικον, και με τέτοια ονόματα πρωταγωνιστών, αξίζει ν’ αναζητηθεί αυτή η «Αγάπη»!


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;