FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΔΑΣΟΣ (2003)

(RENGETEG)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπένεντεκ Φλίγκαουφ
  • ΚΑΣΤ: Ρίτα Μπράουν, Μπάρμπαρα Τσόνκα, Λάσλο Τσίφερ, Γκάμπορ Ντιόσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

DV κάνει γύρα σε φατσούλες ανωνύμων από πλήθος σ’ ένα κτίριο τύπου Mall όπου κάποιος αφήνει ένα σακίδιο. Κι ένα σεπτέτο grosso modo δεκαλέπτων εστιάζει σε ισάριθμα στιγμιότυπα ατομικής ή διαπροσωπικής φόρτισης των εν εστιάσει νοματαίων αλλαχού. Γιατί;

Μην… κάψουμε «Το Δάσος». Αν και πρέπει να οξυγονώνεται καλά ο εγκέφαλός σου για να ανέβεις πρώτα και να δεις μετά τις πλαγιές τού προς εξερεύνηση άγνωστου που «παίζει» εδώ. Τύπος που κουβαλάει μπιτόνι με εύφλεκτο υλικό θέλει να αφήσει στανικά σε λεσβίες το σκυλί του. Δυο άλλοι μιλάνε για ένα νταλαβέρι με διακύβευμα αμάξι και μετά με κάτι έμψυχο. Ανδρόγυνο αρπάζεται για 10χρονη κόρη (τους ακούει) που ο μπαμπάς πρωτοβλέπει σεξουαλικά ενοχλημένος. Δύο ψαράδες αφηγούνται ιστορία για γατόψαρο – γίγαντα. Πορνόφιλος τα ακούει απ’ τη δικιά του. Μία άλλη έχει εφιάλτη (ότι θα μοιάσει σ)τη γκιόσα γιαγιά της. Δύο νεαρές ψάχνουν κούκου συμφοιτητή που αγνοείται – στο δάσος. Φυσικά.

Στο no budget (success) story του θεσμικά ασπούδαχτα αυτοφυούς (μετά το… κόψιμο της αίτησής του από την κρατική Κινηματογραφική Σχολή) Μπένεντεκ Φλίγκαουφ που, ποτισμένος απ’ τον Μπέλα Ταρ και, εν προκειμένω, απ’ τις τεχνικές του «Δόγμα 95», εξελίχτηκε γρήγορα σε ένα απ’ τα ψηλότερα πλατάνια του σινεμά της Ουγγαρίας. Αναμένοντας, όχι πολύ αργότερα ελπίζουμε, την πιο πρόσφατη παραφυάδα του (με Αργυρή Άρκτο στην τελευταία Μπερλινάλε), «Csak a Szél», και ενώ τα «Τejút» – «Womb» (με την Έβα Γκριν, hello?) παραμένουν αδιανέμητα εδώ, συνιστά μια ενδιαφέρουσα δοκιμασία των αντοχών των ριζών του καλλιεργημένου θεατή η εξερεύνηση του habitat της πρώτης φιξιόν μεγάλου μήκους του.

Ενός σε πεζούλες καμπών ιδώματος της θέας (χτισμένης με την εξπεριμενταλιστική αφαίρεση για χώμα) τής ψυχολογικά και ηθικά αποψιλωμένης – μετά το χάσιμο του κομμουνιστικού εδάφους κάτω από τα πόδια της και τη μεταφύτευσή της στην «περιβόλι» νέα Ευρώπη – χώρας των Μαγυάρων. Αν ο auteur θέλει λίγο… ξύλο δεν είναι τόσο επειδή υλοτομεί τη συστάδα υποθέσεων μοστράροντάς μας σκλήθρες της με διφορούμενα κρυμμένο το κλου της επτάδας τεταμένων τετ α τετ μεταξύ κάποιων διόλου τυχαίων ανθρωποδειγμάτων.

Είναι επειδή μόνο κάποια από αυτά συνδέονται διακλαδισμένα χαλαρά και γριφωδώς (δηλαδή στο δραματουργικό δρυμό «σηκώνεται» ένα μίνι αυθαίρετο), χρονοτριβή φωτοσύνθεσης στα (τουλάχιστον σχεδόν ποτέ φλου) σούξου μούξου έντασης κουράζει αρκετά, σε δύο τουλάχιστον απ’ τις μια κι έξω βινιέτες βλέπεις χωρίς λόγο τσεκουράτο cut ενδιάμεσα (που πάει να πει ότι δε βγήκε υποκριτικά μπουμπούκι όπως ήθελαν η σκηνή) και, τέλος, επειδή τα αγχώδη υφάκια ολούθε προκαλούν μια κάποια φυλλορροή στην αίσθηση άβολου εγκλεισμού (του αυτόπτη μάρτυρα / ντετέκτιβ / παίκτη παζλ κινηματογραφόφιλου), που επιχειρεί να οικοδομήσει ο Φλίγκαουφ.

Αυτός ο κορμός βλασταίνει, βέβαια, βέβαιος με τον sui generis τρόπο του σε κάτι εντελώς αντίθετο του κούτσουρου. Εδώ αναπνέεις φορμαλιστικά «αλλιώς» καθαρό (οξύμωρα αφενός μεταξύ ντοκιμαντέρ, avant-garde και νατουραρεαλισμού αφετέρου γιατί είναι μίας κοινωνίας που βρωμίζει) αέρα. Στην πανούργα χειραγώγηση από τα media (τού υποήχων ή βομβώδους ηχοσχεδιασμού και της κοκκώδους ψηφιακοκάμερας – σκιάς των προσώπων) τόσο των τόνων όσο και της αφαίρεσης info όπως στο πλάνο φωτιάς στο ύπαιθρο. Στη διανομή φιλαρακίων και γνωστών του σκηνοθέτη που χάρη στην πάχνη διδασκαλίας γενικά εντυπωσιάζει. Στην κατακλείδα επιστροφής στην ουβερτούρα που θα σε κάνει να δεις με – ίσως εντυπωσιασμένο – άλλο μάτι την αρχικά αθέατη χλωρίδα που θεριεύει λάου λάου μέσα, έξω, πάνω, κάτω, γύρω από «Το Δάσος». Όπου, προειδοποιείσαι, δε βρίσκεις και, το χειρότερο, γυρεύεις συχνά για κάποια ξέφωτα. Το έχεις (λίγο) να ψαχτείς και να χαθείς;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χαρντκορά της κουλτούρας, ξαπόστασε στο δέντρο σου – αν μπορέσεις να κάνεις στην μπάντα τα εδώ αγριόχορτα. Μουλτιπλεξά, ούτε να το διανοηθείς να πατήσεις τη χλόη.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.