FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΔΑΣΟΣ (2003)

(RENGETEG)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπένεντεκ Φλίγκαουφ
  • ΚΑΣΤ: Ρίτα Μπράουν, Μπάρμπαρα Τσόνκα, Λάσλο Τσίφερ, Γκάμπορ Ντιόσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

DV κάνει γύρα σε φατσούλες ανωνύμων από πλήθος σ’ ένα κτίριο τύπου Mall όπου κάποιος αφήνει ένα σακίδιο. Κι ένα σεπτέτο grosso modo δεκαλέπτων εστιάζει σε ισάριθμα στιγμιότυπα ατομικής ή διαπροσωπικής φόρτισης των εν εστιάσει νοματαίων αλλαχού. Γιατί;

Μην… κάψουμε «Το Δάσος». Αν και πρέπει να οξυγονώνεται καλά ο εγκέφαλός σου για να ανέβεις πρώτα και να δεις μετά τις πλαγιές τού προς εξερεύνηση άγνωστου που «παίζει» εδώ. Τύπος που κουβαλάει μπιτόνι με εύφλεκτο υλικό θέλει να αφήσει στανικά σε λεσβίες το σκυλί του. Δυο άλλοι μιλάνε για ένα νταλαβέρι με διακύβευμα αμάξι και μετά με κάτι έμψυχο. Ανδρόγυνο αρπάζεται για 10χρονη κόρη (τους ακούει) που ο μπαμπάς πρωτοβλέπει σεξουαλικά ενοχλημένος. Δύο ψαράδες αφηγούνται ιστορία για γατόψαρο – γίγαντα. Πορνόφιλος τα ακούει απ’ τη δικιά του. Μία άλλη έχει εφιάλτη (ότι θα μοιάσει σ)τη γκιόσα γιαγιά της. Δύο νεαρές ψάχνουν κούκου συμφοιτητή που αγνοείται – στο δάσος. Φυσικά.

Στο no budget (success) story του θεσμικά ασπούδαχτα αυτοφυούς (μετά το… κόψιμο της αίτησής του από την κρατική Κινηματογραφική Σχολή) Μπένεντεκ Φλίγκαουφ που, ποτισμένος απ’ τον Μπέλα Ταρ και, εν προκειμένω, απ’ τις τεχνικές του «Δόγμα 95», εξελίχτηκε γρήγορα σε ένα απ’ τα ψηλότερα πλατάνια του σινεμά της Ουγγαρίας. Αναμένοντας, όχι πολύ αργότερα ελπίζουμε, την πιο πρόσφατη παραφυάδα του (με Αργυρή Άρκτο στην τελευταία Μπερλινάλε), «Csak a Szél», και ενώ τα «Τejút» – «Womb» (με την Έβα Γκριν, hello?) παραμένουν αδιανέμητα εδώ, συνιστά μια ενδιαφέρουσα δοκιμασία των αντοχών των ριζών του καλλιεργημένου θεατή η εξερεύνηση του habitat της πρώτης φιξιόν μεγάλου μήκους του.

Ενός σε πεζούλες καμπών ιδώματος της θέας (χτισμένης με την εξπεριμενταλιστική αφαίρεση για χώμα) τής ψυχολογικά και ηθικά αποψιλωμένης – μετά το χάσιμο του κομμουνιστικού εδάφους κάτω από τα πόδια της και τη μεταφύτευσή της στην «περιβόλι» νέα Ευρώπη – χώρας των Μαγυάρων. Αν ο auteur θέλει λίγο… ξύλο δεν είναι τόσο επειδή υλοτομεί τη συστάδα υποθέσεων μοστράροντάς μας σκλήθρες της με διφορούμενα κρυμμένο το κλου της επτάδας τεταμένων τετ α τετ μεταξύ κάποιων διόλου τυχαίων ανθρωποδειγμάτων.

Είναι επειδή μόνο κάποια από αυτά συνδέονται διακλαδισμένα χαλαρά και γριφωδώς (δηλαδή στο δραματουργικό δρυμό «σηκώνεται» ένα μίνι αυθαίρετο), χρονοτριβή φωτοσύνθεσης στα (τουλάχιστον σχεδόν ποτέ φλου) σούξου μούξου έντασης κουράζει αρκετά, σε δύο τουλάχιστον απ’ τις μια κι έξω βινιέτες βλέπεις χωρίς λόγο τσεκουράτο cut ενδιάμεσα (που πάει να πει ότι δε βγήκε υποκριτικά μπουμπούκι όπως ήθελαν η σκηνή) και, τέλος, επειδή τα αγχώδη υφάκια ολούθε προκαλούν μια κάποια φυλλορροή στην αίσθηση άβολου εγκλεισμού (του αυτόπτη μάρτυρα / ντετέκτιβ / παίκτη παζλ κινηματογραφόφιλου), που επιχειρεί να οικοδομήσει ο Φλίγκαουφ.

Αυτός ο κορμός βλασταίνει, βέβαια, βέβαιος με τον sui generis τρόπο του σε κάτι εντελώς αντίθετο του κούτσουρου. Εδώ αναπνέεις φορμαλιστικά «αλλιώς» καθαρό (οξύμωρα αφενός μεταξύ ντοκιμαντέρ, avant-garde και νατουραρεαλισμού αφετέρου γιατί είναι μίας κοινωνίας που βρωμίζει) αέρα. Στην πανούργα χειραγώγηση από τα media (τού υποήχων ή βομβώδους ηχοσχεδιασμού και της κοκκώδους ψηφιακοκάμερας – σκιάς των προσώπων) τόσο των τόνων όσο και της αφαίρεσης info όπως στο πλάνο φωτιάς στο ύπαιθρο. Στη διανομή φιλαρακίων και γνωστών του σκηνοθέτη που χάρη στην πάχνη διδασκαλίας γενικά εντυπωσιάζει. Στην κατακλείδα επιστροφής στην ουβερτούρα που θα σε κάνει να δεις με – ίσως εντυπωσιασμένο – άλλο μάτι την αρχικά αθέατη χλωρίδα που θεριεύει λάου λάου μέσα, έξω, πάνω, κάτω, γύρω από «Το Δάσος». Όπου, προειδοποιείσαι, δε βρίσκεις και, το χειρότερο, γυρεύεις συχνά για κάποια ξέφωτα. Το έχεις (λίγο) να ψαχτείς και να χαθείς;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χαρντκορά της κουλτούρας, ξαπόστασε στο δέντρο σου – αν μπορέσεις να κάνεις στην μπάντα τα εδώ αγριόχορτα. Μουλτιπλεξά, ούτε να το διανοηθείς να πατήσεις τη χλόη.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.