FreeCinema

Follow us

ΨΗΛΑ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ (2009)

(UP)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πιτ Ντόκτερ, Μπομπ Πίτερσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Ένας 78χρονος μπαλονάς φουσκώνει όλη την πραμάτεια του και απογειώνει το σπιτικό του, για να εκπληρώσει το όνειρο της μοναδικής του αγάπης.

Έχω βαρεθεί να το λέω τα τελευταία χρόνια. Ναι, οι άνθρωποι της Pixar το έκαναν ξανά! Δες τη βαθμολογία επάνω κι ύστερα τρέξε άφοβα προς την πλησιέστερη αίθουσα, για ακόμη ένα αριστουργηματικό φιλμ, που τούτη τη φορά απευθύνεται περισσότερο από ποτέ στο… ενήλικο κοινό, παίρνοντας μελαγχολικά ρίσκα στην αφήγηση, τα οποία σερβίρονται μέσω εναρκτήριας σεκάνς ανθολογίας που θα σου φέρουν δάκρυα στα μάτια πριν καν σκεφτείς τι παρακολουθείς!

Θα μπορούσα να γράψω για ένα σωρό χαριτωμενιές που κρύβει το «Ψηλά στον Ουρανό». Για την απίστευτη ομοιότητα του κυρίου Καρλ Φρέντρικσεν με τον… Ζάχο Χατζηφωτίου. Για τον τροφαντό και γκαφατζή πρόσκοπο σε αναζήτηση ενός father figure, που μονάχα το γέλιο καταφέρνει να προκαλέσει. Για τις καρδιές που κλέβει το σπάνιο κι εξωτικό πτηνό… Κέβιν (θα βγείτε από την αίθουσα και θα κρώζετε για ώρες!). Για την αγέλη των σκύλων του εξερευνητή, τα οποία μιλάνε σαν άνθρωποι χάρη στο υψηλών προδιαγραφών gadget – κολάρο τους. Για σκηνές δράσης που θα σε κάνουν να καρφώσεις τα δάχτυλα στο μπράτσο του καθίσματος απ’ το σασπένς. Για το σκηνοθετικό μεγαλείο των Πιτ Ντόκτερ και Μπομπ Πίτερσον, οι οποίοι εναλλάσσουν το γέλιο, τη συγκίνηση και την περιπέτεια με ένα σενάριο που στα χέρια άλλων θα ξεφούσκωνε πριν προλάβεις να δεις το ρολόι, απηυδισμένος. Γι’ αυτό το υπέροχο παραμύθι που μας αφηγούνται οι animated ταινίες, που ποτέ δεν θα σταματήσουμε ν’ αποζητάμε, όποια δεκαετία του βίου μας κι αν διανύουμε. Όλα αυτά είναι προβλέψιμα για το είδος, μας είναι ευχάριστα κι ευπρόσδεκτα, γιατί μας θυμίζουν πως ήταν η επίσκεψη στο σινεμά, συνοδεία γονέων (χωρίς να το μεταφράζουμε σε παλιμπαιδισμό, προς Θεού)…

Το αληθινό θέμα του «Ψηλά στον Ουρανό» δεν το έχετε δει σε κανένα trailer, ούτε και το περιμένετε από μια «απλοϊκή», παιδική ή (έστω) οικογενειακή ταινία. Το εξωτικό, πέρα από κάθε ρεαλιστική εξήγηση ταξίδι του κυρίου Φρέντρικσεν αποτελεί μία αλληγορία για την πορεία του κάθε ανθρώπου σε τούτη τη ζωή, με τόσα κότσια που σε κολλάει στον τοίχο μαζί με την αυτοκριτική, τις επιδιώξεις, τις φοβίες και τα όνειρά σου! Τόσο ώριμα, δε, που θα έκανε τον κάθε… Θόδωρο Αγγελόπουλο της υπαρξιακής δηθενιάς να πεθάνει από ντροπή.

Θέλω να είστε προετοιμασμένοι για το πρώτο δεκάλεπτο του φιλμ. Μας πάει πίσω στην παιδική ηλικία του Φρέντρικσεν, στη γνωριμία του με την Έλι, την αγαπημένη του μελλοντική σύζυγο κι αιώνια συντροφιά του (μιας και το σπίτι αποκτά την οντότητα της απούσας μορφής της, αφού εκείνη αφήσει την τελευταία της πνοή – αν όχι και μια «άγκυρα» ζωής, που ο ηλικιωμένος ήρωας σέρνει στο μεγαλύτερο μέρος του φιλμ). Σ’ αυτό το διάστημα, θα βιώσετε το πιο εκπληκτικό montage με θέμα τη ζωή ενός ζευγαριού, ίσως από καταβολής κινηματογράφου. Της ζωής που η καθημερινότητα καταπλακώνει με απρόσμενα εμπόδια, ταλαιπωρίες κάθε φύσης και μια μοίρα που δεν τους επιτρέπει να πραγματώσουν έναν «βίον ανθόσπαρτον». Τέσσερα λεπτά κρατάει αυτό το flashback, μονάχα. Χωρίς λόγια. Αλλά με ειλικρίνεια βασανιστική και λεπτομέρειες που ένα παιδί – θεατής δεν πρόκειται να κατανοήσει ποτέ. Γιατί το «Ψηλά στον Ουρανό», ουσιαστικά, μιλά για τη ζωή εκείνων που συνήθως κουβαλάνε τους «σπόρους» στα σινεμά. Γι’ αυτούς θα είναι μια γερή γροθιά η εμπειρία. Κι ύστερα, θα αφεθούν στο χρωματιστό, στο αλλόκοτο, στο ασφαλές «ψέμα». Αλλά η ταινία δεν θα αποπροσανατολίζεται ποτέ από τον αληθινό της σκοπό. Με την πρώτη ευκαιρία, θα σου θυμίζει την πικρία, τη νοσταλγία για τα χαμένα, το φόβο του μετά, το τέλος που μπορεί, όντως, να βρίσκεται κάπου εκεί, ψηλά στον ουρανό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2009, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Το είχα παρακολουθήσει στην πρεμιέρα των Καννών. Σπάνια περίπτωση, να παίζουν αμερικάνικο animated έργο εκεί, με το βάρος του ονόματος που είχε ήδη αποκτήσει η Pixar, και μάλιστα με 3D γυαλιά. Κανένας δεν μας είχε προετοιμάσει γι’ αυτό που συμβαίνει στο ξεκίνημα της ταινίας. Μετά από λίγα μόλις λεπτά, από τον ήχο και μόνο, καταλάβαινες πως μέσα σ’ αυτή την κατάμεστη αίθουσα δεν πρέπει να υπήρχε ούτε ένας άνθρωπος που να μην έκλαιγε!


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;