FreeCinema

Follow us

ΕΤΟΙΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΑ (2018)

(I FEEL GOOD)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπενουά Ντελεπίν, Γκουστάβ Κερβέρν
  • ΚΑΣΤ: Ζαν Ντιζαρντέν, Γιολάντ Μορό, Ζαν-Μπενουά Ουγκέ, Ζοζέφ Νταάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Πολυτεχνίτης, ερημοσπίτης και ελαφρώς ονειροπαρμένος τύπος, μετά από χρόνια απουσίας, επανασυνδέεται με την αδελφή του, όντας πλέον βέβαιος πως έχει τη μεγάλη ιδέα που θα του αποφέρει το σίγουρο κέρδος. Από την αρχική σύλληψη μέχρι την εκτέλεση και την επιτυχία, όμως, ο δρόμος είναι μακρύς. Τόσο μακρύς, που φτάνει ίσαμε και τη Βουλγαρία μερικές φορές.

Αποτελεί μία κάπως ιδιαίτερη περίπτωση το σκηνοθετικό δίδυμο των Μπενουά Ντελεπίν και Γκουστάβ Κερβέρν, το ύφος των οποίων απέχει χιλιόμετρα από το τυπικό της σύγχρονης γαλλικής λαϊκής κωμωδίας όπως την έχουμε μάθει από τη διαρκή καλοκαιρινή της επανάληψη στα ντόπια θερινά σινεμά. Το μη πολιτικώς ορθό χιούμορ τους, συνεπικουρούμενο ενίοτε από έναν σατιρικό κυνισμό έχει χαρακτηριστεί μάλλον δύσκολο από την ελληνική διανομή, γι’ αυτό και σταθερά οι ταινίες τους αγνοούνται από τα μέρη μας. Εκτός, ίσως, εάν έχουν ένα όνομα κράχτη, όπως εκείνο του Ζεράρ Ντεπαρντιέ στο (όχι και τόσο τυπικό δείγμα της φιλμογραφίας τους) «Μαμούθ» του 2010 ή αυτό του Ζαν Ντιζαρντέν σε τούτη την περίπτωση, το οποίο αποτελεί το δεύτερο – από τα οκτώ συνολικά φιλμ που το ντουέτο έχει συν-γράψει και συν-σκηνοθετήσει – που βρίσκει τον δρόμο του για τα σινεμά της χώρας μας. Το γεγονός πως αυτό συμβαίνει στη «νεκρή» εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου μόνο τυχαίο δεν θα λέγαμε ότι είναι.

Η Μονίκ και ο Ζακ είναι αδέλφια, αλλά εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους χαρακτήρες. Η ανιδιοτελής και γενναιόδωρη πρώτη διευθύνει μία φιλανθρωπική κοινότητα εθελοντικής εργασίας, ενώ ο φιλοχρήματος και ελαφρόμυαλος δεύτερος δεν στεριώνει ποτέ και σε τίποτα, αφού πάσχει από την «ασθένεια» του άκοπου πλουτισμού. Έχοντας σπαταλήσει την οικογενειακή περιουσία σε μια ολοφάνερη διαδικτυακή απάτη μεν, από την οποία ήλπιζε πως θα τα κονομήσει χοντρά δε, ο Ζακ εμφανίζεται στα ξαφνικά (έπειτα από τρία ολόκληρα χρόνια) στον χώρο εργασίας της Μονίκ, φορώντας μονάχα το… μπουρνούζι του. Της εξηγεί εν τάχει πού είχε χαθεί όλο το προηγούμενο διάστημα και με τι είδους (ατυχώς αποτυχημένες) business είχε καταπιαστεί, εκείνη του προσφέρει στέγη και τροφή όπως θα έκανε με τον οποιονδήποτε που θα ερχόταν στο κατώφλι της, δίνοντάς του ταυτόχρονα δυνατότητα εργασίας, αυτός όμως είναι γεννημένος για μεγαλεία. Το νέο του μεγάλο project λέγεται «Ι Feel Good» κι έχει να κάνει με χαμηλού κόστους πλαστική χειρουργική, μια επαναστατική λύση που θα μπορέσει επιτέλους να απελευθερώσει τους πάντες από τον βραχνά της «προβληματικής» τους εμφάνισης. Στην πράξη, βέβαια, η όλη φάση με ΑΜΑΝ Teleshopping μοιάζει, αλλά αυτό δεν πειράζει και τόσο. Εμείς την ιδέα έχουμε. Η Σόφια, άλλωστε, ένα τσιγάρο δρόμος είναι από τα Πυρηναία Όρη.

Γυρισμένο σε μια πραγματική κοινότητα Emmaus (διεθνές κίνημα αλληλεγγύης ιδρυμένο στο μεταπολεμικό Παρίσι από τον Αββά Πιερ), με τα περίεργα προκάτ σπίτια του και τα δεκάδες εγκαταλελειμμένα αντικείμενα που χρήζουν επισκευής, το φιλμ πατάει πάνω στην αντίθεση των δύο κεντρικών του χαρακτήρων, ώστε να αντλήσει από εκεί τη χιουμοριστική του διάθεση. Ανοίγει ένα πολιτικών προεκτάσεων μέτωπο, αφού η Μονίκ έχει μείνει πιστή στις κομμουνιστικές αντιλήψεις των γονιών της, ενώ ο Ζακ κυνηγάει με τρέλα το καπιταλιστικό όνειρο του Μπερνάρ Ταπί και του Ντόναλντ Τραμπ, ρίχνοντας στο τραπέζι αρκετές, συχνά ανεκδοτολογικού ύφους πολιτικές ατάκες που δεν είναι πάντα πετυχημένες (αν δεν είναι ήδη ξεπερασμένες, όπως οι αναφορές στον Μακρόν). Χάρη στο ταλέντο του Ντιζαρντέν στο να υποδύεται με απόλυτη φυσικότητα χαμένους στον κόσμο τους τύπους (όπως στις δύο τζεϊμσμποντικές παρωδίες «OSS 117», καθώς και στον περσινό «Καρδιοκατακτητή»), αλλά και στο ανορθόδοξο χιούμορ τού πρώτου μισού (τα flashback των επαγγελματικών αποτυχιών του Ζακ, είναι έξυπνα και διασκεδαστικά, ειδικά εκείνο στον σταθμό του τρένου), η ταινία κυλάει σαν νεράκι.

Όταν, όμως, το μεγάλο σχέδιο μπαίνει σε κίνηση και το φιλμ αποκτά έναν χαρακτήρα βαλκανικού μετα-κομμουνιστικού road trip, οι σεναριακές ιδέες αγκομαχούν να βρουν στόχο, καταλήγοντας σε μια εύκολη και διόλου ευφάνταστη σάτιρα του υλικού κόσμου της Δύσης. Ο σαρκασμός και η αφέλεια σταδιακά χάνουν τον δρόμο τους, καθώς η παρέα των «εξαπατημένων» από τον Ζακ οδεύει από Βουκουρέστι προς Σόφια, με το σκηνοθετικό δίδυμο να επιδεικνύει ενίοτε μια λανθάνουσα α λα «Borat» (2006) διάθεση. Όποιος, πάντως, δει τούτο κι έπειτα έχει όρεξη να δει tricolore road trip σε άκρως σουρεάλ extreme μορφή, συστήνω να ρίξει μια ματιά στο ντεμπούτο των Ντελεπίν και Κερβέρν ονόματι «Aaltra» (2004), με τους ίδιους να υποδύονται δύο καθηλωμένους σε αναπηρικά αμαξίδια μισητούς εχθρούς, που ξεκινάνε να πάνε στη… Φινλανδία. Εκεί δεν αφήνουν τίποτα όρθιο. Εδώ εμφανίζονται αρκετά στρογγυλεμένοι στις ιδέες τους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε καμία περίπτωση η τυπική θερινή γαλλικουργιά. Πολύ πιο «ψαγμένου» χιούμορ κωμωδία, που ενώ έχει χαρίσματα, κάπου στην πορεία βρίσκει τοίχο. Οι του «Θεέ μου» ύφους, ας το σκεφτούν καλά. Οι της francophonie intellectuelle το ‘χουν πιο άνετα.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.