FreeCinema

Follow us

ΟΡΚΙΣΜΕΝΗ ΠΑΡΘΕΝΑ (2015)

(VERGINE GIURATA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λάουρα Μπισπούρι
  • ΚΑΣΤ: Άλμπα Ρορβάκερ, Έμιλι Φερατέλο, Λαρς Άιντινγκερ, Φλόντζα Κοντέλι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Το δραματικό ντεμπούτο της Λάουρα Μπισπούρι, πραγματεύεται την πασίγνωστη περίπτωση των ορκισμένων παρθένων στα βορειοηπειρωτικά χωριά της Αλβανίας, ένα φαινόμενο που υπάρχει στη χώρα από τις αρχές του περασμένου αιώνα.

Η ιδιότυπη περίπτωση αποκαλύφθηκε απο την Ίντιθ Ντέραμ, μια περιηγήτρια που ταξίδεψε στις βορειοηπειρωτικές περιοχές της χώρας και παρατήρησε κάποιους άνδρες πιο λεπτοκαμωμένους και… με στήθος! Επρόκειτο για γυναίκες, φυσικά, οι οποίες είτε εκουσίως (για να γλιτώσουν τον καταδικασμένο, άνευ δικαιωμάτων και προαποφασισμένο εξ άλλων βίο τους) είτε ακουσίως (γιατί δεν υπήρχε πρεσβύτερο αρσενικό στις οικογένειες) άλλαζαν φύλο επιφανειακώς και απολάμβαναν τα ανδρικά δικαιώματα. Το αντάλλαγμα ήταν να μείνουν παρθένοι εφ’ όρου ζωής, με έναν όρκο να μην κάνουν ποτέ σεξ. Αυτό που καταλαβαίνεις, βέβαια, είναι ότι άπαξ και γεννήθηκες εκεί (όπως και σε πάρα πολλά άλλα μέρη του κόσμου, ακόμη και σήμερα) ως γυναίκα… την έβαψες. Boys don’t cry, but girls don’t do anything… Οπότε, καλύτερα άνδρας, να ’χεις και κάτι να κάνεις.

Υφίστανται διάφορα ντοκιμαντέρ για αυτή την ιστορία, είναι λάβαρο για τις φεμινίστριες του κόσμου μας και το folclore τού θέματος μας αφορά ιδιαίτερα γιατί έχουμε να κάνουμε με τη γείτονα. Αυτό είναι ακριβώς το θέμα της ταινίας, που εδράζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Ελβίρα Ντόνες, που αυτομόλησε από την κομμουνιστική της χώρα για να καταλήξει το 2004 στην Αμερική. Πρωταγωνίστρια είναι η Χάνα, μια γυναίκα που δεν είναι γυναίκα πια και κάνει στο χωριό της όλες τις ανδρικές δουλειές, ντύνεται σαν άνδρας, φασκιώνεται για να καλύψει το στήθος. Στην αρχή της ταινίας τη βλέπουμε να αυνανίζεται, που σημαίνει πως η ορμή υφίσταται και δεν την κοιμίζει αφήνοντάς την ανικανοποίητη. Τη Χάνα παίζει μια από τις πολύ διάσημες Ιταλίδες ηθοποιούς, η Άλμπα Ρορβάκερ, η οποία είναι εξαιρετική, με τόνους πολύ εσωτερικούς, άηχους, φέροντας την αφιονισμένη γυναικεία υπόσταση μες στα κάδρα.

Όταν η Χάνα κάνει ένα ταξίδι στο Μιλάνο για να δει την αδελφή της, στην οποία και μένει, αρχίζει, πια, μη αναγκασμένη να είναι υπό την ταυτότητα – επίφαση που της φόρεσε καπέλο ο τόπος της, να εξωτερικεύει ό,τι μέσα της νιώθει ως γυναίκα. Η άρση τού embargo τής θηλυκότητας σε αυτό το νέο μέρος θα πυροδοτήσει για τη Χάνα μια σειρά ανακαλύψεων πάνω στο σώμα της και τη συμπεριφορά της. Αυτό το μέρος τού φιλμ είναι πιο γρήγορο και μάλλον η σκηνοθέτιδα νιώθει πιο άνετα για να πει αυτά που θέλει να πει, ενώ το αλβανικό κομμάτι έχει μια βραδύτητα με τις διάφορες περιγραφικές σκηνές (όπως το χτένισμα των μαλλιών), όπου το τρένο της επικοινωνίας χάνεται εύκολα.

Αναδύονται διάφορα ερωτήματα με τη μετάβαση της Χάνα στην ιταλική… ελευθερία. Τελικά, η σεξουαλικότητα είναι αυτό που καθορίζει τη θηλυκότητα; Η σωματικότητα; Σίγουρα αυτό υπαγορεύει το ανθρώπινο πρωτόγονο ένστικτο και η Μπισπούρι συμφωνεί. Με τη διαφορά ότι ο αυνανισμός (ο αρχικός τής ηρωίδας) προδίδει μια πολύ αφυπνισμένη σεξουαλικότητα όσο ενστικτώδης και να είναι, γιατί όταν βάζει μια γυναίκα το χέρι στο φύλο της, ζητάει να ικανοποιηθεί, ξέρει τι θα πει ικανοποίηση. Ως εκ τούτου υπάρχει πολύ συνειδητοποιημένη θηλυκότητα, οπότε τίθεται το ερώτημα, πια, τι πραγματεύεται ακριβώς η Μπισπούρι, πέρα από ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα, αντικείμενο ντοκουμέντου και όχι μυθοπλασίας. Όταν επιστρατεύεις την αναγνωρίσιμη τοις πάσι Ρορβάκερ και την περιφέρεις στα αλβανικά βουνά, έχεις τον κίνδυνο να απολέσεις αφενός την αυθεντικότητα και αφετέρου, θέλεις να μας πείσεις ότι δεν κάνεις ντοκιμαντέρ αλλά μυθοπλασία. Κατά την ταπεινή μας εκτίμηση, λείπει η δραματουργική βαρύτητα που θα την τοποθετούσε σε μια ωραία θέση ανάμεσα σε ταινίες που ανατέμνουν γυναικείες ιστορίες – γιατί κάτι τέτοιο αποπειράται να μας αφηγηθεί. Και το κάνει, δίχως όμως τα δραματουργικά συστατικά που το διαχωρίζουν από ένα ντοκιμαντέρ. Από την ταινία απουσιάζει αυτό το συναίσθημα που θα σε κάνει να ροκανίσεις το κάθισμα με τον εσωτερικό πόνο της γυναίκας αυτής.

Το έτερο θέμα της χειραφέτησης που περνάει από την επιδερμίδα του σεναρίου σαν flash ανακύπτει από το ερώτημα: Ποια είναι πιο χειραφετημένη, τελικά; Η Χάνα που ζει σε μια αρχαϊκή κοινωνία και κάνει τις δουλειές σαν άνδρας ή η Λίλα που έβλεπε παλιά το σεξ σα φλόγα «αλλά μετά καταλαβαίνεις ότι δεν θα ήθελες καν να είχε αρχίσει» (υπαινισσόμενη τη βαρεμάρα με τον άνδρα της); Εν κατακλείδι, η ταινία δεν απαντά ούτε στο θέμα της χειραφέτησης και πού έγκειται αυτή. Αλλά έτσι όπως γίνεται αντιληπτό στο φιλμ, τουλάχιστο σε μένα, σε καμιά περίπτωση δεν είσαι ευτυχισμένος αν είσαι γυναίκα – και ως εκ τούτου καταλήγουμε σε κάτι πραγματικά απαισιόδοξο. Δίχως να προβάλλει τα απαραίτητα επιχειρήματα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα πολύ ενδιαφέρον θεματικά φιλμ, που όμως δεν έξετάζει σε βάθος τα μεγάλα ζητήματα που ανοίγει. Το προτείνουμε, οπωσδήποτε, για την ντοκιμαντερίστικη αξία του, και όχι μόνο στο γυναικείο κοινό. Αυστηρά για arthouse θιασώτες, πάντα.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;