FreeCinema

Follow us

ΣΤΑ ΟΡΙΑ (2011)

(RAMPART)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όρεν Μόβερμαν
  • ΚΑΣΤ: Γούντι Χάρελσον, Ρόμπιν Ράιτ, Μπεν Φόστερ, Σιγκούρνι Γουίβερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Στην εκπνοή των 90’s, στο Λος Άντζελες, βετεράνος αστυνομικός παλαιάς κοπής (και δη, ασυμμάζευτος, ποικιλοτρόπως ρατσιστής, νταής – οπαδός της αυτοδικίας) δοκιμάζει να επιβιώσει του εξελισσόμενου σε πιο ανθρώπινο και αξιοκρατικό κλίματος της Αστυνομίας, αλλά και της ιδιόρρυθμης οικογένειάς του.

Στα χαρτιά αυτό το δεύτερο (μετά το «Παράπλευρες Απώλειες») σκηνοθετικό πόνημα του Μόβερμαν πρέπει να φάνταζε πολύ ελκυστικό σε μερίδα των (δήθεν) «κουλτούρα να φύγουμε» ή μαθητευόμενων oσκαρολάγνων της xολιγουντιανής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Με πηγή έμπνευσης αληθινά γεγονότα, τον δεινό ανατόμο του Λος Άντζελες – περίφημο και πολυβραβευμένο συγγραφέα – Τζέιμς Έλροϊ στο σενάριο και μια ομάδα εξαιρετικών, αλλά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σφόδρα παραγνωρισμένων ερμηνευτών (στους Χάρελσον, Ράιτ, Φόστερ και Γουίβερ, πρόσθεσε τους Νεντ Μπίτι, Αν Χες, Στιβ Μπουσέμι και Σίνθια Νίξον) να συνδιαλέγονται υποκριτικά μπροστά στην κάμερα, έμοιαζε σίγουρο καλλιτεχνικό, τουλάχιστον, στοίχημα.

Στην οθόνη, όμως, προδίδει αλύπητα τις όποιες προσδοκίες των δημιουργών του. Αβάσταχτα επιτηδευμένο και υπερβολικά στιλιζαρισμένο, βιώνεται ως ένα αχρείαστο, εξουθενωτικό βασανιστήριο, που (σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από το «Παράπλευρες Απώλειες») μπερδεύει το σινεμά καταγγελίας με τη μαύρη μιζέρια… για τη μιζέρια, και τους γκρίζους χαρακτήρες, με ένα τσούρμο αδικαιολόγητα και αναίτια αντιπαθητικών και αδιάντροπα διεφθαρμένων, απαράδεκτων χαρακτήρων (μέχρι και ο άστεγος του Φόστερ είναι εξωφρενικά αχώνευτος). Τι να σου κάνει, λοιπόν, η θαρραλέα ερμηνεία του πανταχού παρόντος Χάρελσον, στο ρόλο ενός σε πανικό, υπό εξαφάνιση, αστυνομικού δεινόσαυρου; Ή η δαιμόνια ματιά του Μόβερμαν, που στήνει συχνά την κάμερά του πίσω από αντικείμενα, φυτά, μισάνοιχτες πόρτες ή τζαμαρίες, δίνοντας διαρκώς την εντύπωση πως οι – ο Θεός να τους κάνει – ήρωές του βρίσκονται υπό διαρκή παρακολούθηση; Ή η φωτογραφία του Μπόμπι Μπουκόφσκι (κάνε ελεύθερα το συνειρμό) που συλλαμβάνει τα χρώματα σε αστείρευτη θαρρείς αιμορραγία;

Στην τελική, το «ούτε» προκύπτει ως η πιο ταιριαστή λέξη, όταν πρέπει να αρθρώσεις λόγο γι’ αυτό το φιλμ… Ούτε επίκαιρο, ούτε διαχρονικό, αφού μόνο στους τίτλους τέλους ξεκαθαρίζει πως εμπνεύστηκε από πραγματικά γεγονότα, ενώ ουδέποτε εξηγεί πειστικά την ενασχόληση του με την αστυνομική πραγματικότητα του, εν έτει 1999, Λος Άντζελες. Ούτε αστυνομικό δράμα, ούτε δράμα χαρακτήρων, αφού δεν αποκαλύπτει ουσιαστικά και εύστοχα, αφενός, κανέναν από τους χαρακτήρες του, και αφετέρου, καμία από τις πτυχές του κοινωνικοπολιτικού συστήματος που τους θρέφει, αλλά και τους αποβάλλει, όταν πλέον δεν του είναι χρήσιμοι. Τουτέστιν, ούτε σινεμά, ούτε διασκέδαση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν έχεις μαζοχιστικές τάσεις, η απάντηση είναι απλή και ανεπιφύλακτη: όχι. Γιατί το σινεμά δεν είναι μόνο διασκέδαση, δεν μπορεί, όμως, να είναι και χωρίς σκοπό (ένα κάποιο μήνυμα για το πώς είναι στα αλήθεια ή πως μπορεί να γίνει καλύτερη η ζωή μας, βρε αδερφέ) ανηλεές μαρτύριο.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Εξαιρετικός ο ελληνικός τίτλος. Ήρθα στα όρια κι εγώ! Μιλάμε, ο μπάτσος αυτός είναι για άγριες μπάτσες! Αν θέλεις να βγάλεις κάπου το θυμό σου, είναι ταινιάρα. Αλλά θα πρέπει να κάψεις και το σινεμά για να εκτονωθείς…