FreeCinema

Follow us

ΜΩΡΕ, ΚΟΥΡΑΓΙΟ! (1923)

(SAFETY LAST!)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρεντ Νιουμάγερ, Σαμ Τέιλορ
  • ΚΑΣΤ: Χάρολντ Λόιντ, Μίλντρεντ Ντέιβις, Μπιλ Στράδερ, Νόα Γιανγκ, Γουέστκοτ Κλαρκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Επαρχιώτης γίνεται υπαλληλάκος σε πολυκατάστημα του LA, παραμυθιάζει την καλή του ότι είναι ο διευθυντής, κυνηγάει υπερ-μπόνους κάνοντας ατραξιόν το σκαρφάλωμα του μαγαζιού από συγκάτοικο – ακροβάτη και, όταν μπάτσος τρέχει το τσιράκι του, γίνεται αυτός «Δεσμώτης του Ιλίγγου». Πρέπει να πάει… ψηλά – αλλά θα μείνει σώος ή θα «καρφώσει»;

Αιωρείται προβλέψιμα ως love story αναληθειών ( κυρίως εξαιτίας του παλαιών αρχών γυναικείου χαρακτήρα). Πιάνεται όχι ανεδαφικά ως σχόλιο στο αμερικάνικο όνειρο (τα μηχανεύματα και τα τολμήματα μιας εργατιάς φτωχοδιαβόλων). Και φτάνει σίγουρα στα ύψη ως θρίλερ αστικής al fresco εκκρεμότητας Οδύσσεια χιούμορ ευτραπέλων, η καλύτερη από τις μη ομιλούσες ταινίες του διοπτροφόρου νούμερο 3 της πρωτεϊκής αμερικανικής φυσικής κωμωδίας, ο οποίος ξεκαρδίζει ακόμα σε σκετς όπως το σούφρωμα από ένα παιδί για όλες τις δουλειές του χαρτονομίσματος που του είχε μόλις «σπρώξει» για να συνεργήσει στην απάτη του ενώπιον της μνηστής ή της καταφυγής μέσα σε δύο κρεμασμένα παλτά μαζί με το φίλο του από τη σπιτονοικοκυρά που ζητάει το νοίκι.

Το «Ραντεβού στον Αέρα» είναι βέβαια στο τελευταίο ημίωρο, οπότε ο Λόιντ βάζει το λήμμα «σασπένς» με την κυριολεκτική του σημασία στο κινηματογραφικό λεξικό και στην περδικούλα του θεατή, υποχρεώνοντας σαδιστικά τον ήρωά του να ανεβαίνει καρτερικά όροφο – όροφο, ελπίζοντας διαρκώς στη σκάντζα, αποφεύγοντας ξεκαρδιστικά πάσης φύσεως κινδυνώδη εμπόδια (περιστέρια, ένα ποντίκι, ένα σκύλο, ένα παράθυρο που πάει πέρα δώθε, σκοινιά κ.ο.κ.) και ρισκάροντας ανά πάσα στιγμή τον κατακρημνισμό του από κάποιο από τα δώδεκα πατώματα ενός κτιρίου, πριν μετατρέψει την αιώρησή του από το λεπτοδείκτη ενός ρολογιού επάνω από το χάσκον κενό και… κοινό της μεγαλούπολης, στο διασημότερο οπτικό γκαγκ καρδιοχτυπιού της πρώτης ηλικίας της Έβδομης Τέχνης – σε μια εποχή κατά την οποία το back projection ήταν ακόμη… επιστημονική φαντασία και έχοντας χάσει τον αντίχειρα και άλλα δύο δάχτυλά του (παίζοντας με έναν εκρηκτικό μηχανισμό που θεωρούσε ψεύτικο στο περιθώριο ενός γυρίσματος!) δύο χρόνια νωρίτερα.

Εδώ, στην κορυφή ενός «ουρανοξύστη» (και όχι μόνο, μιας και ο Λόιντ ήταν ήδη μερικές βδομάδες νιόπαντρος με τη μόνιμη συμπρωταγωνίστριά του, Μίλντρεντ Ντέιβις) το Αγόρι κατακτά το Κορίτσι και, έχοντας πατήσει σε πίσσα, αφήνει ανεξίτηλα τα ίχνη της ανδραγαθηματικής  ανόδου του στο, κοινωνικό επίσης, οικοδόμημα. Εδώ, στην κορυφή της τέχνης του, ο Χάρολντ Λόιντ κατακτά τη Δόξα και έχοντας πατήσει στον Τσάρλι Τσάπλιν και τον Μπάστερ Κίτον (η υπερεκφραστική γκάμα προσώπου και κορμιού ενός – άλλου, πιο «περιθωριακού» – ανθρωπάκου του πρώτου, οι υπερ-φυσικής αγωγής κασκάντες του δεύτερου, το καταφερτζίδικο slapstick χρόνωσης και των δύο), αφήνει ανεξίτηλα τα ίχνη του στην κινηματογραφική ιστορία. Στη νέα, μετά από μία πάνω – κάτω δεκαετία επανεμφάνιση της ταινίας στα θερινά, το να περιμένετε να δείτε την αναπαλαιωμένη από το Ίδρυμα Χάρολντ Λόιντ εκδοχή θα ισοδυναμούσε φυσικά με το να βουτήξετε από ρετιρέ και να επιζήσετε. Ελπίζετε απλώς το δικό σας χουνέρι να μην είναι μία κόπια – ρετάλι ή DVD…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι ακροφοβικοί μακριά, όλοι οι υπόλοιποι (εξοικειωμένοι ή όχι) μ’ αυτόν τον «The Artist» του ιλαρού βωβού θα πέσετε κάτω. Από τα γέλια…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

MR KLEIN

MR KLEIN

Μωρέ, μικρό ήτανε, ευτυχώς… Από εκείνα τα βουβά που δεν ξέρω πού τα ξεθάβουν και ποιος θέλει να τα βλέπει. Είναι ένας τυπάκος και σκαρφαλώνει ένα κτίριο στην ψύχρα. ‘Ντάξει, μια κοψοχολιά την έζησα!