FreeCinema

Follow us

ΜΩΡΕ, ΚΟΥΡΑΓΙΟ! (1923)

(SAFETY LAST!)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρεντ Νιουμάγερ, Σαμ Τέιλορ
  • ΚΑΣΤ: Χάρολντ Λόιντ, Μίλντρεντ Ντέιβις, Μπιλ Στράδερ, Νόα Γιανγκ, Γουέστκοτ Κλαρκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Επαρχιώτης γίνεται υπαλληλάκος σε πολυκατάστημα του LA, παραμυθιάζει την καλή του ότι είναι ο διευθυντής, κυνηγάει υπερ-μπόνους κάνοντας ατραξιόν το σκαρφάλωμα του μαγαζιού από συγκάτοικο – ακροβάτη και, όταν μπάτσος τρέχει το τσιράκι του, γίνεται αυτός «Δεσμώτης του Ιλίγγου». Πρέπει να πάει… ψηλά – αλλά θα μείνει σώος ή θα «καρφώσει»;

Αιωρείται προβλέψιμα ως love story αναληθειών ( κυρίως εξαιτίας του παλαιών αρχών γυναικείου χαρακτήρα). Πιάνεται όχι ανεδαφικά ως σχόλιο στο αμερικάνικο όνειρο (τα μηχανεύματα και τα τολμήματα μιας εργατιάς φτωχοδιαβόλων). Και φτάνει σίγουρα στα ύψη ως θρίλερ αστικής al fresco εκκρεμότητας Οδύσσεια χιούμορ ευτραπέλων, η καλύτερη από τις μη ομιλούσες ταινίες του διοπτροφόρου νούμερο 3 της πρωτεϊκής αμερικανικής φυσικής κωμωδίας, ο οποίος ξεκαρδίζει ακόμα σε σκετς όπως το σούφρωμα από ένα παιδί για όλες τις δουλειές του χαρτονομίσματος που του είχε μόλις «σπρώξει» για να συνεργήσει στην απάτη του ενώπιον της μνηστής ή της καταφυγής μέσα σε δύο κρεμασμένα παλτά μαζί με το φίλο του από τη σπιτονοικοκυρά που ζητάει το νοίκι.

Το «Ραντεβού στον Αέρα» είναι βέβαια στο τελευταίο ημίωρο, οπότε ο Λόιντ βάζει το λήμμα «σασπένς» με την κυριολεκτική του σημασία στο κινηματογραφικό λεξικό και στην περδικούλα του θεατή, υποχρεώνοντας σαδιστικά τον ήρωά του να ανεβαίνει καρτερικά όροφο – όροφο, ελπίζοντας διαρκώς στη σκάντζα, αποφεύγοντας ξεκαρδιστικά πάσης φύσεως κινδυνώδη εμπόδια (περιστέρια, ένα ποντίκι, ένα σκύλο, ένα παράθυρο που πάει πέρα δώθε, σκοινιά κ.ο.κ.) και ρισκάροντας ανά πάσα στιγμή τον κατακρημνισμό του από κάποιο από τα δώδεκα πατώματα ενός κτιρίου, πριν μετατρέψει την αιώρησή του από το λεπτοδείκτη ενός ρολογιού επάνω από το χάσκον κενό και… κοινό της μεγαλούπολης, στο διασημότερο οπτικό γκαγκ καρδιοχτυπιού της πρώτης ηλικίας της Έβδομης Τέχνης – σε μια εποχή κατά την οποία το back projection ήταν ακόμη… επιστημονική φαντασία και έχοντας χάσει τον αντίχειρα και άλλα δύο δάχτυλά του (παίζοντας με έναν εκρηκτικό μηχανισμό που θεωρούσε ψεύτικο στο περιθώριο ενός γυρίσματος!) δύο χρόνια νωρίτερα.

Εδώ, στην κορυφή ενός «ουρανοξύστη» (και όχι μόνο, μιας και ο Λόιντ ήταν ήδη μερικές βδομάδες νιόπαντρος με τη μόνιμη συμπρωταγωνίστριά του, Μίλντρεντ Ντέιβις) το Αγόρι κατακτά το Κορίτσι και, έχοντας πατήσει σε πίσσα, αφήνει ανεξίτηλα τα ίχνη της ανδραγαθηματικής  ανόδου του στο, κοινωνικό επίσης, οικοδόμημα. Εδώ, στην κορυφή της τέχνης του, ο Χάρολντ Λόιντ κατακτά τη Δόξα και έχοντας πατήσει στον Τσάρλι Τσάπλιν και τον Μπάστερ Κίτον (η υπερεκφραστική γκάμα προσώπου και κορμιού ενός – άλλου, πιο «περιθωριακού» – ανθρωπάκου του πρώτου, οι υπερ-φυσικής αγωγής κασκάντες του δεύτερου, το καταφερτζίδικο slapstick χρόνωσης και των δύο), αφήνει ανεξίτηλα τα ίχνη του στην κινηματογραφική ιστορία. Στη νέα, μετά από μία πάνω – κάτω δεκαετία επανεμφάνιση της ταινίας στα θερινά, το να περιμένετε να δείτε την αναπαλαιωμένη από το Ίδρυμα Χάρολντ Λόιντ εκδοχή θα ισοδυναμούσε φυσικά με το να βουτήξετε από ρετιρέ και να επιζήσετε. Ελπίζετε απλώς το δικό σας χουνέρι να μην είναι μία κόπια – ρετάλι ή DVD…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι ακροφοβικοί μακριά, όλοι οι υπόλοιποι (εξοικειωμένοι ή όχι) μ’ αυτόν τον «The Artist» του ιλαρού βωβού θα πέσετε κάτω. Από τα γέλια…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μωρέ, μικρό ήτανε, ευτυχώς… Από εκείνα τα βουβά που δεν ξέρω πού τα ξεθάβουν και ποιος θέλει να τα βλέπει. Είναι ένας τυπάκος και σκαρφαλώνει ένα κτίριο στην ψύχρα. ‘Ντάξει, μια κοψοχολιά την έζησα!