FreeCinema

Follow us

MICHAEL KOHLHAAS: Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΟΥ ΜΑΪΚΛ ΚΟΛΧΑΑΣ (2013)

(MICHAEL KOHLHAAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αρνό ντε Παγιέρ
  • ΚΑΣΤ: Μαντς Μίκελσεν, Μελουζίν Μαγιάνς, Ντελφίν Σιγιό, Σουάν Αρλό, Νταβίντ Μπενάν, Ροξάν Ντιράν, Ντενί Λαβάν, Μπρούνο Γκαντς, Σέρτζι Λόπεζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Στη Γαλλία του 16ου αιώνα, ένας έμπορος αναγκάζεται να «δανείσει» δύο από τα καλύτερα άλογά του σε έναν τοπικό ευγενή. Όταν αργότερα αντιληφθεί την κακοποίηση που έχουν υποστεί, ενώ βρίσκονται ακόμη στην κατοχή του τελευταίου, θα ζητήσει το δίκιο του, αλλά θα χάσει και τη γυναίκα του. Έτσι, θα αρχίσει μια εξέγερση, συγκεντρώνοντας γύρω του και άλλους αδικημένους.

Είναι πολύ δύσκολο να βρεις το δίκιο σου. Ειδικά όταν απέναντί σου βρίσκεται η εξουσία. Αυτό διαπιστώνει ο Μισέλ Κολάς ή Μάικλ Κόλχαας, όπως αναφέρεται στον ελληνικό τίτλο, αλλά (ως Μίχαελ) και στη νουβέλα του Χάινριχ φον Κλάιστ, που αποτέλεσε τη βάση για το σενάριο της ταινίας του Αρνό ντε Παγιέρ, με αρκετές προσθήκες (κυρίως στην οικογενειακή κατάσταση του ήρωα) ώστε η ιστορία να αποκτήσει πιο έντονα δραματικά στοιχεία. Σε άλλα σημεία το καταφέρνει, σε άλλα όχι.

Δεν είναι πολύ μεγάλες οι αλλαγές σε σχέση με το βιβλίο. Οι λιγότερο σημαντικές αφορούν τα πρόσωπα, δηλαδή την κόρη τού ήρωα και το Λούθηρο, ο οποίος παρεμβαίνει στο έργο τού Κλάιστ, ενώ στην – τοποθετημένη στη Γαλλία – ταινία ερμηνεύεται από τον Ντενί Λαβάν ως ένας ιερέας. Η βασικότερη αλλαγή, ωστόσο, αφορά το στυλ γραφής και αφήγησης. Η νουβέλα του Κλάιστ είναι γραμμένη εστιάζοντας στα πρόσωπα, τα γεγονότα και το διάλογο, χωρίς να χάνει καθόλου χρόνο σε περιγραφές τοπίων. Αντίθετα, ο ντε Παγιέρ δίνει έμφαση σε αυτό ακριβώς το κομμάτι. Το αντιμετωπίζει με πολύ καλή κινηματογράφηση και θαυμάσια φωτογραφία, όμως, χάνει κάτι από την ένταση των προσώπων και του αγώνα του Κολάς απέναντι στην εξουσία.

Δεν είναι μια ιστορία που εμφανίζεται για πρώτη φορά στον κινηματογράφο. Το 1969, ο Φόλκερ Σλέντορφ είχε γυρίσει μια εκδοχή του βιβλίου του Κλάιστ, που και αυτή, όπως και η ταινία του ντε Παγιέρ, είχε συμμετάσχει στις Κάννες. Τόσο το βιβλίο, όσο και οι ταινίες, βασίζονται σε ένα υπαρκτό πρόσωπο, τον έμπορο Κόλχαζε, ο οποίος, όπως και ο ήρωας της μυθοπλασίας, αδικήθηκε από έναν ευγενή για δύο άλογα και άρχισε έναν επίμονο αγώνα μέχρι να συλληφθεί και να καταλήξει στον τροχό.

Ο Κολάς δεν επιθυμεί τίποτα άλλο, παρά δικαιοσύνη και να πάρει πίσω αυτό που του κλέψανε. Δεν μπορεί να παραδεχτεί ότι πρέπει να παραδώσει τα άλογά του (την περιουσία του) ως διόδια στο βαρώνο, απλώς επειδή έτσι αποφασίστηκε από τη μια στιγμή στην άλλη. Αντιδρά, διαμαρτύρεται και βρίσκει κλειστές πόρτες. Όταν η γυναίκα του αναλάβει να θέσει το ζήτημα στην πριγκίπισσα της Ανγκουλέμ, θα επιστρέψει στο σπίτι φρικτά βασανισμένη και λίγο αργότερα θα αφήσει την τελευταία της πνοή.

Αυτό είναι το γεγονός που θα κάνει τον Κολάς να εξεγερθεί, έχοντας γύρω του μια ομάδα λαϊκών ανθρώπων, οι οποίοι αντιδρούν στην αδικία που προέρχεται από την εξουσία. Θα επιτεθούν με τα βέλη τους στο κάστρο τού βαρώνου, αλλά εκείνος θα καταφέρει να αποδράσει και θα τον καταδιώξουν, προκαλώντας αναταραχή και το μένος της πριγκίπισσας, η οποία διατάζει τη σύλληψη του Κολάς.

Ο Αρνό ντε Παγιέρ δίνει έμφαση στο περιβάλλον, στους χώρους, στα τοπία, με έναν τρόπο ταιριαστό με την εμμονή τού Κολάς, όχι τόσο για εκδίκηση, αλλά περισσότερο για δικαιοσύνη και αποκατάσταση του σωστού. Θα περίμενε κανείς μια ταινία που να είναι συνδυασμός του «Μονομάχου» και του «Ρομπέν των Δασών», αλλά ο ντε Παγιέρ ακολουθεί έναν διαφορετικό δρόμο, με πιο αργούς ρυθμούς, πιο μοναχικό για τον ήρωά του και χωρίς εντυπωσιακές μάχες, με την εξαίρεση μιας σκηνής. Εκεί, ωστόσο, βρίσκεται και το αδύνατο σημείο της ταινίας, αφού αποδυναμώνεται το ηρωικό στοιχείο του κεντρικού χαρακτήρα και τα χαρακτηριστικά που τον κάνουν ηγετική μορφή. Ο Μαντς Μίκελσεν στο ρόλο τού Κολάς είναι πάντως αρκετά ηγετικός, αν και με μια πιο χαμηλότονη ερμηνεία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αγαπάς τα ιστορικά δράματα; Τις ιστορίες πάλης για το δίκαιο; Το Μαντς Μίκελσεν; Η ιστορία του Μισέλ Κολάς δεν πρόκειται να σε απογοητεύσει. Αν θέλεις, όμως, να δεις δραματική περιπέτεια εποχής τύπου «Game of Thrones», στρέψε αλλού το ξίφος σου.


MORE REVIEWS

ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΙ

Παντρεμένο ζευγάρι που ταξιδεύει με σκάφος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ξεμένει σε ακατοίκητο νησάκι στ’ ανοιχτά της Γης του Πυρός. Δίχως να περιμένει βοήθεια από κανέναν και χωρίς μέσο διαφυγής, ο Μπεν και η Λορά οφείλουν να επιβιώσουν μόνοι τους εκεί, στην «άκρη του κόσμου».

PACIFICTION

Ο Ύπατος Αρμοστής της Γαλλίας σε κτήση της Πολυνησίας πληροφορείται από ντόπια χείλη τη φήμη που θέλει τη μαμά πατρίδα να επιχειρεί ξανά πυρηνικές δοκιμές στον Νότιο Ειρηνικό. Η εμφάνιση ενός υποβρυχίου στην ευρύτερη περιοχή εντείνει τη σχετική φημολογία, παρά την καθησυχαστική δράση του αξιωματούχου.

ΕΓΩ Ο ΑΠΑΙΣΙΟΤΑΤΟΣ 4

Η οικογένεια του Γκρου μεγαλώνει, πια, κι εκείνος εξελίσσεται ως πράκτορας της Anti-Villain League, αντιμετωπίζοντας έναν παλιό και άσπονδο συνέταιρο στο έγκλημα, τον Μαξίμ Λε Μαλ, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη δύναμη που του προσφέρει τεχνολογικό επίτευγμα, μετατρέποντας τους αντιπάλους του σε… έντομα!

ΒΡΕΧΕΙ ΑΝΤΡΕΣ

Παντρεμένη γυναίκα που για χρόνια τον έρωτα αγνοεί, σε app γνωριμιών το σεξ ζητά να βρει. Τον σύζυγό της κατά βάθος θέλει, όμως, για πόσο η δόλια θα τον περιμένει;

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας έμπορας που του παίρνουνε κάτι άλογα και του τα σακατεύουν και τραβάει ζόρι και τα θέλει πίσω όπως τους τα είχε δώσει και… δύο ώρες το ίδιο βιολί. Κεφτεδάκια.