FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΚΑΡΦΙ (2013)

(SNITCH)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρικ Ρόμαν Γουό
  • ΚΑΣΤ: Ντουέιν Τζόνσον, Μπάρι Πέπερ, Τζον Μπέρνθαλ, Σούζαν Σαράντον, Μάικλ Κένεθ Γουίλιαμς, Μελίνα Κανακαρίντις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Καθόλα νομοταγής ιδιοκτήτης κατασκευαστικής εταιρείας μπλέκει κατ’ επιλογήν με τα κυκλώματα διακίνησης ναρκωτικών, στην απελπισμένη προσπάθεια να βγάλει από τη φυλακή το γιο του. Μία – υποψήφια Γερουσιαστής – Εισαγγελέας, ένας πρώην κατάδικος, ένας hipster αστυνομικός και ο «The Rock» δεν κάνουν ανέκδοτο αλλά απόπειρα κοινωνικού σινεμά.

Η φράση που δημιουργεί αυτόματα ανησυχία κάνει την εμφάνισή της ακριβώς πριν από την κάρτα του τίτλου: «Η ταινία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα». Ευτυχώς, το μόνο πραγματικό κομμάτι που αποτελεί έμπνευση για την ιστορία της ταινίας είναι η αμερικανική νομοθεσία, η οποία υπαγορεύει πως για να μειωθεί η ποινή ενός καταδίκου για διακίνηση ναρκωτικών, θα πρέπει εκείνος να υποδείξει κάποιον άλλον με τις ίδιες κατηγορίες.

Με αυτό το υπόβαθρο, ο Τζον Μάθιους (του Ντουέιν «The Rock» Τζόνσον) βλέπει το γιο του να γίνεται θύμα σκευωρίας, για να μειωθεί η ποινή του καλύτερού του φίλου. Όταν ο γιος του, αντιμέτωπος πλέον με τουλάχιστον δέκα χρόνια φυλάκισης, αρνείται να καταφύγει στην ίδια τεχνική για τη μείωση της ποινής του, ο Μάθιους αναγκάζεται να πλησιάσει μια αδίστακτη υποψήφια για τη Γερουσία (η Σούζαν Σαράντον σε ένα ρόλο που ξεχνάει κάθε ίχνος συναισθηματισμού) και να συνάψει μαζί της μια επικίνδυνη συμφωνία: ο ίδιος θα της παραδώσει εγκληματίες διακίνησης ναρκωτικών και εκείνη θα απαλλάξει το γιο του από τις κατηγορίες.

Κι αν, από την παραπάνω σύνοψη, αναρωτιέσαι ακόμα πού είναι το κλωτσομπουνίδι και οι καταδιώξεις με τα αυτοκίνητα, καλά κάνεις. Παραδόξως, το «Καρφί» επιμένει πολύ περισσότερο στη νομική διάσταση της υπόθεσης και τις (μελοδραματικές) σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων παρά στα εντυπωσιακά σκηνικά καταδιώξεων ή συμπλοκών σώμα με σώμα. Για την ακρίβεια, η πρώτη πραγματική σκηνή δράσης έρχεται σχεδόν στο τέλος της πρώτης ώρας της ταινίας με τη δεύτερη να ακολουθεί περίπου μισή ώρα μετά. Τρίτη δεν υπάρχει (!). Παρ’ όλα αυτά, σε αυτές τις δύο σκηνές δράσης, η προϋπηρεσία του Ρικ Ρόμαν Γουό ως κασκαντέρ γίνεται εμφανής, όπως και η προσπάθεια για μια πιο παλιομοδίτικη προσέγγιση στα δρώμενα, αισθητικής δεκαετίας του 1990 (οριακά και ’80).

Η υπόλοιπη ταινία εστιάζει κυρίως στις προσωπικές ζωές και τις αποφάσεις τόσο του Μάθιους όσο και ενός υπαλλήλου του, πρώην κατάδικου, που γίνεται το μέσο που τον συστήνει στα κατάλληλα άτομα. Σαφώς και η ανάπτυξη των χαρακτήρων δεν προχωρά σε βάθος, όμως, ο χρόνος που ο σκηνοθέτης αφιερώνει στις αλληλεπιδράσεις τους δημιουργεί έκπληξη (με μέτρο η χρήση της λέξης) για τέτοιου είδους ταινία. Αυτό δημιουργεί μια περίεργη ισορροπία στο φιλμ και, ενδεχομένως, να ξενίσει εκείνους που περίμεναν ένα αμιγώς περιπετειώδες σκηνικό (για εκείνους, υπάρχει ακόμα το «Fast & Furious 6»).

Εκείνο, όμως, που γίνεται εμφανές στη διάρκεια της ταινίας, είναι ότι ο Τζόνσον προσπαθεί να βρει τον κατάλληλο ρόλο, που, ενώ δε θα πηγαίνει κόντρα στο (μυώδες) παρουσιαστικό του, θα τον στρέψει παράλληλα σε πιο απαιτητικές ερμηνευτικές κατευθύνσεις. Πολλά πράγματα δεν καταφέρνει σε αυτή την περίπτωση, καθώς ο χαρακτήρας του παραμένει σχηματικός μέχρι το τέλος, όπως και η πλειοψηφία των ηρώων της ιστορίας, όμως, η προσπάθεια κερδίζει μερικούς πόντους έστω και μόνο για τις προθέσεις της. Ίσως την επόμενη φορά, όταν το σενάριο θα δίνει δυνατότητες για διεύρυνση του ερμηνευτικού εύρους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καταιγιστική δράση δε θα βρεις, έντονο δικαστικό δράμα δε θα σου προκύψει, κριτική επίθεση στην αμερικανική νομοθεσία ούτε με σφαίρες. Δείγματα όλων των παραπάνω θα την κάνουν την εμφάνισή τους, όμως, η έκτασή τους θυμίζει περισσότερο ένα διπλό επεισόδιο του «Νόμος και Τάξη» παρά καθαρή κινηματογραφική εμπειρία. Επιπλέον, ο Ντουέιν Τζόνσον δε βγάζει την μπλούζα (γιατί πλέον θέλει να αποκαλείται ηθοποιός), αλλά καλό θα ήταν να έριχνε και καμία μπουνιά, για το καλό του παρελθόντος, έστω. Σε αυτό το «Καρφί» πηγαίνει περισσότερο η μικρή οθόνη…


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

MR KLEIN

MR KLEIN

Πάνε να μας κλείσουνε τα σπίτια; Παίζει ο The Rock σε δράμα τύπου «αμάρτησα για το παιδί μου που είναι στη στενή» και κλαίνε οι χήρες, κλαίνε και οι παντρεμένες χωρίς «μπουκέτα» και κυνηγητά;