FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΜΟΥ ΔΙΑΚΟΠΕΣ (2012)

(HOW I SPENT MY SUMMER VACATION)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Δράσης
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντριάν Γκρούνμπεργκ
  • ΚΑΣΤ: Μελ Γκίμπσον, Κέβιν Χερνάντεζ, Ντολόρες Ερέδια, Πίτερ Στορμάρε, Ντιν Νόρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Επαγγελματίας, αδιάντροπος κακοποιός, αλλά με απαράβατο προσωπικό κώδικα τιμής, καταλήγει στην πιο διαβόητη φυλακή του Μεξικού, όπου δοκιμάζει να επιβιώσει με τη βοήθεια καπάτσου 10χρονου και της… φουκαριάρας της μάνας του.

Ό,τι κάνει ένας καλλιτέχνης στην προσωπική του ζωή δε (θα έπρεπε να) μας αφορά. Το μόνο που (θα έπρεπε να) μας ενδιαφέρει είναι πώς και τι θέλει να επικοινωνήσει με το έργο του. Στην περίπτωση, όμως, αυτού του πάλαι ποτέ (;) αγαπημένου παιδιού του Χόλιγουντ, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Μετά από σχεδόν μια δεκαετία κινηματογραφικής αστοχίας (ο «Οιωνός» του 2002 και «Τα Πάθη Του Χριστού» του 2004, είναι η τελευταία ερμηνευτική και σκηνοθετική, αντίστοιχα, επιτυχία του) και τακτού διασυρμού από τα ΜΜΕ (εξαιτίας των κατά καιρούς αντισημιτικών σχολίων του, αλλά και της αντιδικίας – σαπουνόπερας με την πρώην σύντροφό του), χρειαζόταν αν όχι ένα σπουδαίο, τότε σίγουρα ένα πραγματικά καλό φιλμ για να επανακάμψει.

Δυστυχώς γι’ αυτόν, καμία από τις τελευταίες απόπειρές του, μπροστά («Στην Άκρη του Νήματος», «Ο Άλλος Μου Εαυτός») ή πίσω («Apocalypto») από την κάμερα δε στάθηκε ικανή να σταματήσει την εν γένει κατρακύλα του. Δυστυχώς για εμάς, αυτές «Οι Καλοκαιρινές μου Διακοπές», τις οποίες υπογράφει ως παραγωγός, σεναριογράφος και πρωταγωνιστής, όχι μόνο δε σταματούν τον κατήφορο, αλλά τον μετατρέπουν και σε ελεύθερη πτώση (μάλλον ανεπιστρεπτί).

Με χώρο δράσης το El Pueblito (ή «Χωριουδάκι»), μια από τις χειρότερες (πριν απ’ τη διάλυσή της, τον Αύγουστο του 2002) φυλακές του κόσμου, το ντεμπούτο του Γκρούνμπεργκ δεν έμοιαζε εξ αρχής καταδικασμένο. Κι αυτό γιατί προσέφερε μια εξαιρετική ευκαιρία αποκάλυψης της διεστραμμένης καθημερινότητας ενός σωφρονιστικού πειράματος που απέτυχε παταγωδώς. Μικρογραφία της χειρότερης δυνατής εκδοχής μιας ανθρώπινης κοινωνίας, το «Χωριουδάκι» της Τιχουάνα εξελίχθηκε σε ολόκληρη συνοικία, με τα δικά της μαγαζιά, εστιατόρια, ακόμη και καζίνο. Οι επιφανείς κρατούμενοι, που αποκτούσαν εξουσία διακινώντας ναρκωτικά, όπλα ή σάρκα (ενώ παράλληλα λάδωναν αστυνομία και δεσμοφύλακες), έμεναν σε πολυτελή διαμερίσματα και μπορούσαν να μπαινοβγαίνουν! Οι λοιποί, εις αεί έγκλειστοι, βολεύονταν σε παράγκες ή κατάχαμα. Όλοι, πάντως, μπορούσαν να μοιράζονται το χώρο που τους αναλογούσε με τις οικογένειές τους, οι οποίες είτε έμεναν μόνιμα μέσα στη φυλακή, είτε βρίσκονταν διαρκώς στο μέσα – έξω.

Με σκηνοθεσία που δεν αποφεύγει την εντυπωσιακή ταχυδακτυλουργία ή το βαρύγδουπο slow motion (ιδιαίτερα στην αιματοβαμμένη καταγραφή της βίας) μεν, «φορά» εύστοχα μια ωμή, δερμάτινη, λεκιασμένη και καταϊδρωμένη ώχρα δε, ο Γκρούνμπεργκ κοινωνεί σχεδόν ατόφια την ατμόσφαιρα/αρρώστια του «Pueblito»: το χώμα χρωματίζει τα πάντα, ο ασυγχώρητος ήλιος και η διαπεραστική υγρασία ξεφεύγουν από την επιφάνεια της οθόνης. Σε διαπερνούν. Μεταφέροντάς σου ακόμα και τη δυσωδία. Η αηδία κι η απόγνωση, που είναι ρουτίνα για τους ιθαγενείς της φυλακής, επιβάλλονται και σε διακατέχουν. Μέχρι εκεί, όμως. Κανένα άλλο ενδιαφέρον δεν προκύπτει για να σε συνεπάρει σε άλλα, πιο εποικοδομητικά συναισθήματα. Απτοί χαρακτήρες δεν υπάρχουν, παρά τις ουκ ολίγες ανεπιτήδευτες ερμηνείες (ιδιαίτερα του πιτσιρικά Χερνάντεζ) και το σασπένς δεν προλαβαίνει ούτε καν να πάρει μπρος. Ο αφημένος στη μανιέρα… «Φονικό Όπλο» driver του Γκίμπσον μπορεί να θέλει να είναι ένας αθυρόστομος, πολιτικά ορθός (τυχο)διώκτης, που σκοτώνει αβέρτα υπερασπιζόμενος το συμφέρον του, στο τέλος, όμως, αναδεικνύεται σε αδιαμφισβήτητα αμερικάνο – κι αλεξίσφαιρο – ήρωα, τόσο αναπόφευκτο όσο και ο θάνατος. Που σώζει κόσμο στην απολίτιστη ξενιτιά. Κερδίζει το κορίτσι. Και αυτοανακηρύσσεται οικογενειάρχης, επί εξωτικής παραλίας, σ’ ένα… δωρεάν happy end.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αποτυχημένο και ως ταινία δράσης, και ως docudrama – επίσκεψη σε υπαρκτό, άθλιο σωφρονιστικό συγκρότημα, και ως comeback του Γκίμπσον, ενδέχεται να σου δημιουργήσει έντονη επιθυμία να μπεις εσπευσμένα στο… ντους.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.