FreeCinema

Follow us

Η ΖΑΡΙΑ (2024)

(UN COUP DE DÉS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ιβάν Ατάλ
  • ΚΑΣΤ: Ιβάν Ατάλ, Γκιγιόμ Κανέ, Μαϊγουέν, Μαρί Ζοζέ-Κροζ, Άλμα Χοντορόφσκι, Βικτόρ Μπελμοντό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE / TANWEER

Κολλητοί φίλοι και επιτυχημένοι businessmen του real estate της Γαλλικής Ριβιέρας απολαμβάνουν μία άνετη ζωή με τις συζύγους τους, ώσπου ο ένας εξ αυτών αποκτήσει ερωμένη. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν το αυτό πράττει και ο δεύτερος. Με… την ίδια γυναίκα!

Για το όγδοο φιλμ που τον βρίσκει πίσω από την κάμερα, ο ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης Ιβάν Ατάλ αφήνει τις κομεντί που ως είδος κυριαρχούν στο βιογραφικό του, για να καταπιαστεί με το θρίλερ. «Η Ζαριά» αποτελεί τη χειρότερη ταινία του (τουλάχιστον από όσες έχουν διανεμηθεί στους ελληνικούς κινηματογράφους, στα credits των οποίων υπάρχει το όνομά του), μοιάζοντας περισσότερο με καρικατούρα ενός θριλερικού νεονουάρ, παρά με κάτι που φέρνει προς το «χιτσκοκικό», όπως πιθανολογώ ότι (θα) επιθυμούσε. Διότι με την εν γένει ατμόσφαιρα, καθώς και μ’ ένα score που παραπέμπει κατευθείαν στον Μπερνάρντ Χέρμαν, μάλλον κάτι τέτοιο είχε κατά νου.

Ο Ματιέ (Ιβάν Ατάλ) νιώθει αιώνια υπόχρεος στον Βενσάν (Γκιγιόμ Κανέ), αφού εκείνος του είχε σώσει κάποτε τη ζωή. Για να γυρίσουν αμφότεροι σελίδα στη ζωή τους, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν το Παρίσι και να μετακομίσουν στην Κυανή Ακτή, μαζί με τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Εκεί πιάνουν την καλή χαρίζοντας σε εαυτούς και συζύγους (Μαρί Ζοζέ-Κροζ και Μαϊγουέν, αντίστοιχα) μια καθημερινότητα χλίδας, η οποία κινείται ανάμεσα σε πολυτελείς επαύλεις, παιχνίδια golf, βόλτες με σκάφη, ακριβά εστιατόρια και άλλα ανάλογα. Όλα αυτά τα ωραία θ’ αλλάξουν όταν ο Ματιέ ανακαλύπτει ότι ο Βενσάν έχει εξωσυζυγική σχέση με την Ελσά (Άλμα Χοντορόφσκι). Αρχικά βάζει πλάτη, διότι δεν ξεχνά ποτέ την υποχρέωση που του έχει, πλην όμως, θα φάει κι εκείνος γερό κόλλημα με τον παράνομο δεσμό του συνεταίρου του. Η ιδανική τους φιλία θα μπει σ’ έναν κυκεώνα εγκλήματος και ψεμάτων, διαμορφώνοντας μια κατάσταση από την οποία ουδείς μπορεί να βγει αλώβητος.

Στα χαρτιά, το στόρι μοιάζει να δίνει ικανοποιητικό υλικό για ένα ανάλαφρο καλοκαιρινό θριλεράκι, όμως, στην πράξη εδώ δεν υπάρχει απολύτως τίποτα που να πιάνει (έστω) τη βάση. Ο σκηνοθέτης Ιβάν Ατάλ δεν λαμβάνει υπόψη του το παλιό κινηματογραφικό ρητό που αναφέρει πως είναι προτιμότερο να δείχνεις κάτι παρά να το λες, αναθέτοντας στον χαρακτήρα του Ματιέ (που υποδύεται ο ίδιος…) τον χαρακτήρα του αφηγητή, ο οποίος λες κι αναλαμβάνει να ξεκαθαρίσει τα πάντα! Εν μέσω κοινοτοπιών περί των σκληρών παιχνιδιών της μοίρας και των καταστροφικών συναισθημάτων, ξετυλίγεται ένα καταστασιακό που όταν δεν είναι ξενέρωτο είναι αδιανόητα προχειρογραμμένο, αδυνατώντας να προσφέρει την παραμικρή δόση αγωνίας.

Τα μυστικά και τα ψέματα που προκύπτουν εξαιτίας της γκομενικής κρίσης μέσης ηλικίας των δύο παντρεμένων ανδρών, απειλώντας να τινάξουν στον αέρα αμφότερες τις οικογένειές τους, πάσχει ολοκληρωτικά στον τομέα της ίντριγκας, καταφεύγοντας (σε καίρια σημεία της αφήγησης) σε άλματα λογικής προκειμένου να δικαιολογηθούν τα όσα διαδραματίζονται (η φυλάκιση της συζύγου του Βενσάν στέκει ως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα). Με το ερωτικό στοιχείο να είναι είτε ανύπαρκτο είτε γραφικό και το τρίγωνο παράνομου πάθους που σχηματίζεται να είναι είτε ψόφιο είτε ακατανόητο, ο Ατάλ επιχειρεί μέσω συνεχόμενων σεναριακών twist να πετύχει κάτι στον τομέα του σασπένς, όμως, καταλήγει σ’ έναν τραγέλαφο που δε σώζεται με τίποτα (ούτε και από την χαρακτηριστικά μικρή διάρκεια της ταινίας του). Στο τέλος σχημάτισα την εντύπωση πως ακόμη και ο ίδιος κάπου τα κατάλαβε όλα αυτά και βιάστηκε να ρίξει τίτλους τέλους μπας και σώσει κάτι. Διότι το φινάλε είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις του τύπου… «Τι έγινε, ρε παιδιά, τέλειωσε;».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεκαπενταυγουστιάτικο ξεστοκάρισμα υπό τη μορφή ενός προσφιλούς για το κοινό των θερινών σινεμά είδους: του θρίλερ εγκλήματος. Από τα ονόματα και το γενικότερο κλίμα, ελπίζεις «Η Ζαριά» να φέρει (έστω) ντόρτια ή διπλές. Ασσόδυο και ούτε…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ

Σε μία απόπειρα να συμφιλιωθεί με την κόρη της, χρόνια μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, η Νάνα κάνει δώρο στα 18α γενέθλια της Σίλε μια κρουαζιέρα στην Καραϊβική. Η νεαρή κοπέλα, συνοδευόμενη από την καλύτερή της φίλη, σ’ ένα βράδυ μέθης, θα πέσει θύμα βιασμού και οι διακοπές όλων τους θα μετατραπούν σε οδυνηρή εμπειρία.

Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Μόδιστρος εκ Παρισίων, ο οποίος βαδίζει ολοταχώς προς τον δρόμο της δόξας, πληροφορείται τον θάνατο του επί σειρά ετών αποξενωμένου πατέρα του. Μεταβαίνει εσπευσμένα στο Μόντρεαλ για τα διαδικαστικά της κηδείας, όμως, η πατρική κληρονομιά που του αναλογεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι που θα μπορούσε να φανταστεί.

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ

Εντεκάχρονος απόγονος του Δον Κιχώτη, που κουβαλά στο κεφάλι την ίδια αχαλίνωτη φαντασία με τον προπάππου του, βάζει στόχο να σώσει τη Λα Μάντσα από τα σχέδια αδίστακτου επιχειρηματία, ο οποίος χάριν της… ανάπτυξης επιβουλεύεται τα σπίτια των κατοίκων της.

ΚΑΙ ΟΙ 4 ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΟΧΕΣ

«Τρεις φίλες ταξιδεύουν για να γίνουν παράνυφες στον γάμο της κολλητής τους από το κολέγιο. Η επανένωσή τους θα ξυπνήσει πολλά απωθημένα κατά τη διάρκεια ενός τρελού σαββατοκύριακου που θα τις κάνει να καταλάβουν ότι αυτά που τις ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που τις χωρίζουν», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.