FreeCinema

Follow us

VICKY CRISTINA BARCELONA (2008)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γούντι Άλεν
  • ΚΑΣΤ: Ρεμπέκα Χολ, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Χαβιέρ Μπαρδέμ, Πενέλοπε Κρουζ, Πατρίσια Κλάρκσον, Κέβιν Νταν, Κρις Μεσίνα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Βίκι και η Κριστίνα, δυο φίλες με εντελώς διαφορετική ιδιοσυγκρασία, περνούν τις καλοκαιρινές τους διακοπές στη Βαρκελώνη και γνωρίζουν έναν ερωτύλο ζωγράφο που θα τις παρασύρει σε απρόσμενες περιπέτειες της καρδιάς, ώσπου να προστεθεί στο «κάδρο» και η πρώην σύζυγός του, ένα θηλυκό με θυελλώδες ταμπεραμέντο.

Από το 2005 και το «Match Point», βρισκόμαστε στη δημιουργικά χειρότερη περίοδο της καριέρας του Γούντι Άλεν, με τα ευρωπαϊκά κεφάλαια να στηρίζουν ακόμη τις δουλειές του και τον ίδιο να βρίσκει δικαιολογίες διαφυγής… τουριστικά! Χαρακτηριστικό αυτής της περιόδου, οι φτωχές σεναριακές ιδέες, η επανάληψη γνώριμων μοτίβων αισθηματικής πλοκής ή η (κυριολεκτική) ανακύκλωση ιστοριών που στο παρελθόν είχαν λειτουργήσει εξαιρετικά. Δυστυχώς, δίχως την πρωταγωνιστική παρουσία του ή έστω ένα κάποιο voice-over του, πολλές φορές αναρωτιόσουν που ακριβώς βρισκόταν η σφραγίδα του Άλεν σε αυτά τα έργα…

Στο «Vicky Cristina Barcelona», ο Άλεν «προσγειώνεται» στη Βαρκελώνη και από τις «αποσκευές» του βγάζει δύο Αμερικανιδούλες διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας και ερωτικών ενδιαφερόντων, που όμως σύντομα θα μπλέξουν με τον ίδιο εραστή, θα νιώσουν μια σχετική αντιπαλότητα (και την προσβολή) και όλα θα ανατραπούν όταν μια τρίτη γυναίκα κάνει την επανεμφάνισή της, διεκδικώντας… τον πρώην σύζυγό της.

Ειλικρινά, αν χάσεις τα opening credits, θα δυσκολευτείς να πιστέψεις ότι παρακολουθείς ταινία του Γούντι Άλεν! Η άχρωμη, με το ζόρι επεξηγηματική (σαν κακό audio book!) αφήγηση του (ποιος και γιατί;) Κρίστοφερ Έβαν Γουέλτς δεν προδιαθέτει για κάτι πραγματικά σοβαρό, τα locations δεν «πουλάνε» τόσο το μέρος και το καστ μοιάζει αφημένο στο έλεος ενός «αυτόματου πιλότου», από τον οποίο σκανδαλωδώς «ξεχώρισε» (έως και) οσκαρικά (!) η Πενέλοπε Κρουζ, για τον δεύτερο ρόλο της παλαβιάρας Μαρία Ελένα, παρασυρμένη από το κλισέ της παράδοσης που λέει ότι ο Άλεν αγαπά τις δευτεραγωνίστριές του και τους προσφέρει ζουμερούς χαρακτήρες με έμφαση στο στυλ της κωμίκας (κάτι που ίσχυε έντονα στην προηγούμενη περίοδο του δημιουργού).

Το αποτέλεσμα δεν βρίσκει ποτέ έναν καλά μετρημένο προσανατολισμό ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα, το ρομάντζο και ο «εξωτισμός» βρωμάνε ναφθαλίνη και η εξέλιξη ενός «αναπάντεχου» ερωτικού τριγώνου μοιάζει αρκετά απεχθής και αντιερωτική όταν βάλεις με το νου σου ότι ως σεξουαλική φαντασίωση προήλθε από το γερασμένο μυαλό του Άλεν. Όσο για τις αρχιτεκτονικές δημιουργίες του Γκαουντί, δεν νομίζω ότι έλειψαν ιδιαίτερα από το «σινεφίλ» κοινό, καθώς τις είδαμε και στο «Επάγγελμα: Ρεπόρτερ» την περασμένη εβδομάδα. Πίσω στον ταξιδιωτικό πράκτορα για κάνα γουντιαλενικό ταξιδάκι για Νέα Υόρκη, λοιπόν. Μπορεί να κοστίζει κάτι παραπάνω, αλλά είναι πιο αυθεντικό, διαχρονικό και σου μένει σαν ωραία ανάμνηση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μεγάλη εμπορική επιτυχία στην εποχή της, έφερε το σινεμά του Γούντι Άλεν σε επαφή με ένα νέο κοινό που θαύμασε… τις πιο λάθος δουλειές του. Η επανέκδοσή της λειτουργεί σαν «προάγγελος» του επερχόμενου (και γαλλόφωνου!) «Γυρίσματα της Τύχης». Τρέφω ελπίδες, διότι το «Φεστιβάλ του Ρίφκιν» (2020) ήταν μια ευχάριστη αναλαμπή.


MORE REVIEWS

ΞΕΡΩ ΤΙ ΚΑΝΑΤΕ ΠΕΡΣΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Μετά τα (φιλμικά) συμβάντα του 1997 και του 1998, μία εντελώς άσχετη παρέα φίλων προκαλεί άθελά της θανατηφόρο τροχαίο και την επόμενη χρονιά αρχίζει να δέχεται απειλητικά μηνύματα, πριν προκύψουν και οι πρώτοι (φρικτά δολοφονημένοι) νεκροί.

SORRY, BABY

Δίχως να έχει ξεπεράσει το τραύμα της σεξουαλικής κακοποίησης, η Άγκνες βλέπει τα χρόνια να περνούν και τους γύρω της να φτιάχνουν τις ζωές τους. Θα επιτρέψει ποτέ στον εαυτό της να πάρει σειρά;

ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΑΡΙΑ

Η νεαρή και άσημη Μαρία Σνάιντερ δέχεται να πρωταγωνιστήσει στο «Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι», δίπλα στον Μάρλον Μπράντο. Αλλά κανένας δεν την είχε ενημερώσει για το… βούτυρο!

ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ηλικιωμένη μητέρα δεν τα πηγαίνει καλά με την κόρη της, αλλά λατρεύει τον μονάκριβο εγγονό της. Ένα ατυχές γεύμα με δηλητηριώδη μανιτάρια, καθώς και η αποφυλάκιση του γιου της καλύτερής της φίλης, περιπλέκει τις σχέσεις όλων.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.