FreeCinema

Follow us

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ (1958)

(VERTIGO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς Στιούαρτ, Κιμ Νόβακ, Μπάρμπαρα Ντελ Γκέντις, Τομ Χέλμορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από ένα μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και μια παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Φυσικά, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Όχι. Αυτή δεν είναι η καλύτερη ταινία που σκηνοθέτησε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ! Για εκείνη είχα γράψει προ δύο εβδομάδων. Απλά, ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου», πέραν των άπειρων layers ψυχαναλυτικής προσέγγισης που προσφέρει, για να «βουτήξεις» βαθιά μέσα του και να χαθείς, διαθέτει (και) ένα οπτικό μεγαλείο Technicolor παραζάλης που μετατρέπει την κινηματογραφική εμπειρία σε απόλυτη περιδίνηση εντός του «φανταστικού» κόσμου του.

Τι να πρωτοπείς για τον πλούτο των συστατικών αυτού του έργου, το οποίο πρέπει να συνειδητοποιήσετε πως διανεμήθηκε στα σινεμά της Αμερικής τον Μάιο του 1958… με αυτό το φινάλε! Και τότε το «Vertigo» θεωρείτο μια mainstream ταινία ψυχαγωγίας! Για έναν πρώην αστυνομικό ντετέκτιβ που (κατά παραγγελίαν) παρακολουθεί μια άγνωστη γυναίκα, η οποία έχει πάθει ψύχωση με μια νεκρή και επιθυμεί να επισπεύσει το δικό της τέλος. Και γίνεται ερωτικό αντικείμενο πόθου για τον πρώτο, σε άκρατο φετιχιστικό βαθμό, φτάνοντας να ζητά από μια άλλη γυναίκα να «μεταμορφωθεί» στο πρότυπο της δικής του νεκρής, σεξουαλικής φαντασίωσης, ώστε να του επιτραπεί να βιώσει την ολοκλήρωση όχι σε ρομαντικό επίπεδο αλλά σε… οργασμικό!

Το σκηνοθετικό μεγαλείο του Χίτσκοκ απογειώνει κάθε πτυχή του μυστηρίου της πλοκής, ανάμεσα στο ρεαλιστικό και τα όρια ενός ονειρικά φαντασιακού, προσθέτοντας εντάσεις σασπένς και ανατροπές πρωτοφανείς, με τον ίδιο τον σκηνοθέτη να μοιάζει με… προέκταση του ήρωα που υποδύεται ο Τζέιμς Στιούαρτ! Γιατί ο Χίτσκοκ ήταν (πρωτίστως) εκείνος που είχε ψύχωση με τις πρωταγωνίστριές του, εκείνος ήταν που τις μεταμόρφωνε σε ξανθές, θελκτικές υπάρξεις κατά τα δικά του γούστα (σε τόσο λεπτομερή βαθμό, που εδώ υπήρξαν επικές οι διαμάχες του με την Κιμ Νόβακ για το αν θα φορά… στηθόδεσμο ή όχι!), εκείνος ορεγόταν οτιδήποτε το σεξουαλικό που (κατόπιν) μετέφερε το έργο στο μυαλό του θεατή.

Κι ύστερα, υπάρχει… ο Μπερνάρντ Χέρμαν. Από τα μνημειώδη opening credits του Σολ Μπας, το ορχηστρικό θέμα με τα απειλητικά πνευστά του συνθέτη δίνει στο φιλμ έναν τόνο που κάθε σκηνοθέτης θα… πέθαινε για να έχει, ένα είδος κατάβασης στον «άλλο κόσμο», που μπολιάζει το φιλήδονο μέσα στο άγνωστο και αργότερα, με το «Scene d’Amour», μετατρέπει το ρομαντικό σε νεκρώσιμη ακολουθία που επιτρέπει μέσω των εγχόρδων να σου αρπάζει την ανάσα και να φρενάρει το καρδιοχτύπι σου, κάνοντάς σε να δυσφορείς από τη δραματικότητα της μελωδίας. Ο συνδυασμός εικόνας και ήχου στο «Vertigo» προκαλεί ρίγη ή φέρνει δάκρυα. Τίποτα λιγότερο.

Το έχω ξαναπεί πολλάκις. Ο Χίτσκοκ είναι ο σημαντικότερος σκηνοθέτης που υπήρξε ποτέ στα χρονικά της 7ης Τέχνης. Δεν ξέρω τι σινεμά θα βλέπαμε, και σήμερα κι εδώ και τόσες δεκαετίες, δίχως τη συμβολή του στον τρόπο που «χανόμαστε» μέσα στη μεγάλη οθόνη. Καλύτερη ταινία όλων των εποχών (σε αμέτρητες λίστες κριτικών και κινηματογραφιστών); Όχι απαραίτητα. Αλλά ένα οπτικό ποίημα που σε στροβιλίζει μέσα σε συναισθήματα και στο σκοτεινό, ενοχικό και ανικανοποίητο υποσυνείδητο του δημιουργού του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κορυφαίο ψυχολογικό θρίλερ με ακραίες διαστάσεις φετιχισμού, το «Vertigo» υπήρξε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στην εποχή του, αν και παραγνωρίστηκε από την κριτική και τον θεσμό των Όσκαρ (μόλις δύο υποψηφιότητες σε τεχνικές κατηγορίες!). Σήμερα αντιμετωπίζεται ως η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, καταρρίπτοντας την επί σειρά δεκαετιών πρωτοκαθεδρία του «Πολίτη Κέιν» (1941) του Όρσον Γουέλς. Πιο δίκαιο αυτό! Δεν το έχετε δει ποτέ σε σινεμά; Τότε… δεν ξέρετε τι θα πει σινεμά!

Η ταινία προβλήθηκε ξανά σε επανέκδοση από την εταιρεία SEVEN FILMS, στις 18 Ιουνίου του 2009.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.