FreeCinema

Follow us

THE CLEANERS (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κωνσταντίνος Γεωργούσης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 36’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CineDoc

Υποψήφιος της Χρυσής Αυγής διεξάγει προεκλογικό αγώνα στη γειτονιά του, τον Άγιο Παντελεήμονα, ενώ συζητάει καφενειακά με μέλη τής παράταξης κι ομοϊδεάτες – που καθυβρίζουν, απειλούν, πουλάνε μαγκιά και ιδεολογία σε αλλοδαπούς και ντόπιους, οι οποίοι στέλνουν το κόμμα του στη Βουλή. (Για την) Ελλάδα, τι «λέει»;

Επίδοξος βουλευτής ξενόμισου εθνικιστικού πολιτικού σχηματισμού μοιράζει ψηφοδέλτια μπινελικώνοντας «αλλόφυλους» κι αποκαλύπτει στενότατους δεσμούς τού «κινήματος» με τις αστυνομικές Αρχές. «Σύντροφός» του επόπτης εκλογικού κέντρου κορδώνεται ότι έσκισε τα ψηφοδέλτια 2 μελαψών, παρενοχλεί μικρούς σε αθλοπαιδιές, επιβάλλει στον πιτσιρίκο γιο του τεστ εθνικότητας για τους φίλους του προτού τους καλέσει σπίτι, και… ποζάρει με θηλυκά μπανγκλαντεσιανής φαμίλιας. Κολαούζοι τους εξαίρουν χυδαία τα κάλλη των Ρουμανίδων. Ένας «θεωρητικός» προπαγανδίζει τη διαφορά τού μαιάνδρου και του χαιρετισμού των Δωριέων απ’ τη σβάστικα και το «Χάιλ» σε εργάτες της Διεύθυνσης Καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων, ένας απ’ τους οποίους πείθεται. Ο Φύρερ τους, Πατέρας του Έθνους πλέον, απαιτεί «Εγέρθουτου» σε συνέντευξη Τύπου και υπόσχεται ένα αύριο φόβου.

Μίσος σε επίπεδο πλημμελήματος, παρακράτος, ακύρωση της δημοκρατίας, νταηλίκι, γαλουχία τού ρατσισμού, λεοντή τού αγαθού, δύο μέτρα και δύο (σεξιστικά) σταθμά, στρεψοδικία, στρατηγική τού δέους. Και παντού διαυγής, απροκάλυπτη, (απάνθρωπα) ανθρώπινη, σε σημείο μπασκλάς η κοινοτοπία τού κακού, στη διπλανή μας πόρτα. Αυτό είναι που κολλάει πάνω στο θεατή και δε φεύγει από πάνω του, ίσως κάπως όπως η μυρωδιά από τους «φούρνους», καταπώς έχουν πει ουκ ολίγοι επιζώντες των στρατοπέδων συγκέντρωσης των Ες Ες. Γιατί ακόμα και τα κρεματόρια και την επαναλειτουργία τους στη σημερινή Ελλάδα επικαλείται τρομοκρατικά πλακατζίδικα με το – θιασωτών των Ναζί – entourage του το κύριο… υποκείμενο του σπουδαγμένου οπτικού ανθρωπολόγου Κωνσταντίνου Γεωργούση που, όντας ακόμα φοιτητής της λονδρέζικης κινηματογραφικής σχολής NFTS, το καλοκαίρι του 2012 κέρδισε την εμπιστοσύνη (και, υπό το φως της ημέρας τουλάχιστον, έγινε η σκιά) της «Μαύρης Νύχτας».

Και συνθέτοντας ψηφίδες της καθημερινότητας των πιο αθώων μονάδων της σε κάτι σαν μοντέρνο prequel τού «Νύχτα και Καταχνιά» στην αθηναϊκή Ψωροκώσταινα, το αποτέλεσμα, επιτέλους σε πλήρη διανομή (ακόμη και αφότου, μετά την επέμβαση της Δικαιοσύνης για τη διερεύνηση της εκτός νόμου δράσης των Μιχαλολιάκου και Σία, πολύ περισσότερα και σοκαριστικά πράγματα μοιάζει να έχουν συμβεί και ειπωθεί), συνιστά ένα σινεμά βεριτέ τεκμήριο της ανεμπόδιστης προαίρεσης στο οργανωμένο έγκλημα μίας πολιτικής δράκας και των ερεισμάτων της στο λαό. Και μαζί μία απ’ τις πιο δυνατές εγχώριες εμπειρίες τής σεζόν, ακόμη κι αν στα 36 λεπτά του το σενάριο δε διαγράφει δομικά σε ιδανική ακολουθία ή αεροστεγώς (το επιχειρεί, όμως, κι αυτό είναι υπέρ του) μια ιστοριούλα τής λούμπεν ή όχι βάσης τής Χρυσής Αυγής απ’ τα λόγια στα έδρανα, μέσα απ’ τους ανδριάντες των «ηρώων» της.

Καθαρίζει, ευτυχώς, η εξαφανισμένου βιζέρ κι αφτιασίδωτη από σπικάζ καταγραφή τού ακομπλεξάριστα απύλωτου στόματος της παρέας νεο-γερμανοτσολιάδων, ευφυώς ακοντράριστων απ’ τους ξένους και εν πολλοίς τους Ρωμιούς (μιλάει αρκετά η αποδοκιμασία των λόγων τού Μαυρογιαλούρου hater από τη γριά μητέρα του). Καθαρίζει η ζωντανά πλαισιωτική χρήση τού φυσικού χώρου, με ανεκτίμητη την καμπάνια στη λαϊκή αγορά και οινεί leitmotiv το πλάνο των ανηλίκων που παίζουν… πατώντας το επιδαπέδιο graffiti «Έξω οι ξένοι από την Ελλάδα – Η Ελλάδα στους Έλληνες» στην πλατεία της εκκλησίας (ενώ μέσα της, η χορωδία των Γεωργιανών προσφύγων δεείται ανήμερα του Αγίου Γεωργίου στην ιερή παράδοσή της). Καθαρίζει ακόμα και μία (σε γενεαλογικό επίπεδο) έκπληξη αφήγησης ξεφουρνισμένη ανερυθρίαστα από τον δεύτερο «καμπόσο» τής παρέας, που αποκαλύπτει τα αίολα κριτήρια της γηγενούς καθαρότητας, υποτιθέμενη ρομφαία των εδώ Μελανοχιτώνων. Καθάρισε κι εσύ, βλέποντας το «The Cleaners». Αυτή την άρρωστη κόπρο του Αυγεία από την πατρίδα τής φιλοξενίας, όμως, ποιος θα την καθαρίσει;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η Αντίφα ή το έχει δει ήδη ή θα είναι στην αίθουσα. Ευαισθητοποιημένος πολίτης ή / και φίλος της Έβδομης Τέχνης; Σχεδόν δαγκωτό. Τηλεορασάκια, κάποια πλάνα τα έκαναν «σίριαλ» τα κανάλια προ καιρού, ξεκόλλα από τον καναπέ και δες το όπως πρέπει. Μετανάστη, πλάκωσε κι εσύ. Υποστηρικτή των «The Cleaners», δες τα χάλια σου.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.