FreeCinema

Follow us

SHAME (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στιβ ΜακΚουίν
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Φασμπέντερ, Κάρεϊ Μάλιγκαν, Τζέιμς Μπατζ Ντέιλ, Νικόλ Μπεχάρι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Η, πνιγμένη στα (σε κάθε έκφανσή τους) πορνό και το επί πληρωμής σεξ, καθημερινή ρουτίνα ενός 30άρη νεοϋορκέζου γιάπη τινάζεται στον αέρα. Αιτία, η άφιξη της ιδιότροπης, κι εξίσου δυσλειτουργικής στις σχέσεις της, αδελφής του.

Ο ΜακΚουίν επιβεβαιώνει τη φήμη του άριστου πλανοθέτη, διευθυντή ηθοποιών και προβοκάτορα, που απέκτησε χάρη στο πολυσυζητημένο και πολυβραβευμένο ντεμπούτο του, «Hunger». Ταυτόχρονα, όμως, εκδηλώνει για μια ακόμη φορά την αδυναμία του να θέσει το – ομολογουμένως επιβλητικά απέριττο – κινηματογραφικό του στιλ στην υπηρεσία της ιστορίας που αφηγείται. Το πρόβλημα με το «Hunger» ήταν μόνο ιδεολογικό: η επιλογή να στηριχθεί σε μια μαύρη σελίδα της βρετανικής, πολιτικής Ιστορίας για να φτιάξει μια λυρική και εσωστρεφή προσωπογραφία ενός κατ’ επιλογήν ετοιμοθάνατου, ήταν επικίνδυνη και ηθικά αμφισβητήσιμη. Το πρόβλημα με το «Shame», όμως, προκύπτει πολύ πιο ουσιαστικό.

Με το διφορούμενο τίτλο (που μπορεί να σημαίνει «ντροπή» ή και «κρίμα»), το καινούργιο φιλμικό πλάσμα του επιχειρεί να ακτινογραφήσει την αγωνιώδη ανάγκη μας για ανθρώπινη επαφή, η οποία μοιάζει σχεδόν αδύνατη στις σύγχρονες, αλλοτριωμένες, αν και πολυ-πολιτισμικές μητροπόλεις. Η άρνησή του, όμως, να ρίξει ικανοποιητικό φως στο παρελθόν του πρωταγωνιστικού διδύμου του, αφήνει την ακραία συμπεριφορά του Μπράντον και της Σίσι Σάλιβαν να στέκει αδικαιολόγητη και εξωφρενική. Τι κάνει αυτά τα δύο αδέλφια ανίκανα να χτίσουν και να λειτουργήσουν σε μια ουσιώδη, ερωτική σχέση διαρκείας; Είναι η μεταξύ τους υπονοούμενη, απαγορευμένη έλξη, που τα κάνει να δραπετεύουν στο περιστασιακό, καταχρηστικό σεξ; Επαρκείς απαντήσεις δεν υπάρχουν. Ούτε μπορούν να εκμαιευτούν από την αόριστη δήλωση της Σίσι, λίγο πριν το τέλος: «Δεν είμαστε κακοί άνθρωποι, απλά, ερχόμαστε από κακό μέρος…».

Στην περίπτωση του «Shame», η σιωπή δεν είναι χρυσός. Χωρίς να γνωρίζουμε τις εμπειρίες και, δη, τα κίνητρα συμπεριφοράς, είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμπάσχουμε ή να ταυτιστούμε έστω και στο ελάχιστο με τον Μπράντον και τη Σίσι. Είναι… κρίμα, αλλά τελικά φαντάζουν ως δύο ψυχικά άρρωστοι άνθρωποι, το ανεξήγητο δράμα των οποίων όχι μόνο τους κάνει αντιπαθείς, αλλά και δε μας αφορά. Και είναι… ντροπή που ο ΜακΚουίν τους τοποθετεί στη σημερινή Νέα Υόρκη (και όχι στο Λονδίνο της πατρίδας του), που, επίσης αδικαιολόγητα, θυμίζει έντονα 80’s (της χρηματιστηριακής ανάπτυξης – και παρακμής…). Γεγονός που κάνει την ταινία του όχι διαχρονική, αλλά άτοπη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι πωρωμένος/η με τα ερμηνευτικά (και όχι μόνο…) προσόντα του Φασμπέντερ ή είσαι περίεργος/η να δεις τη Μάλιγκαν («Μια Κάποια Εκπαίδευση») σε έναν εντελώς διαφορετικό ρόλο, ίσως βρεις κάποιο λόγο ύπαρξης αυτού του μη σοκαριστικού, μη τολμηρού μαρτυρίου.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας που πηδάει ό,τι κινείται, αλλά το υπαρξιακό του κενό δεν καταλαβαίνει Χριστό. Γουσταρίζεται και με την αδερφή του, αλλά δεν κάνει. Και δώστου υπαρξιακό. Ήθελε λίγο σεξ ακόμη. Και καθόλου υπαρξιακό.