FreeCinema

Follow us

ΡΟΒΙΝΣΩΝΑΣ ΚΡΟΥΣΟΣ (2016)

(ROBINSON CRUSOE)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βενσάν Κέστελοοτ, Μπεν Στάσεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Παπαγάλος, τάπιρος, ακανθόχοιρος, χαμαιλέοντας, γεροτράγος και μικροψαροπούλι, μοναδικοί κάτοικοι τροπικής βραχονησίδας, τακιμιάζουν επεισοδιακά με νεαρό Άγγλο επιζώντα καραβοτσακίσματος και τον σκύλο του, ώσπου επίσης γλιτωμένο μοχθηρό ζεύγος γατιών φέρνει την καταστροφή και σκούνα κουρσάρων μπαίνει στη μέση. Ο σώζων εαυτόν σωθήτω;

Ίσως δεν είναι μακριά η μέρα που ο βελγικός οίκος ψηφιακού «κινούμενου» nWave («Οι Περιπέτειες του Σάμμυ», με ήρωα ένα θαλάσσιο χελωνάκι) θα αφήσει το μετερίζι του στις Βρυξέλλες και θα προσκληθεί στο υπερωκεάνιο ενός π.χ. Κάρλος Σαλντάνια (τεχνοτροπικά η boarding pass που φαίνεται να φαντασιώνεται περισσότερο). Θα του άξιζε να βγει εκτός των ευρωχωρικών υδάτων και στον αφρό τού σιναφιού του. Άσε ότι έτσι ίσως θα μάθαινε επιτέλους να κουμαντάρει από κάθε άποψη ένα toon πλεούμενο, πέραν της… φιγούρας. Γιατί μ’ αυτήν στο τιμόνι τα πάει θαύμα, ώσπου αράζει (και αράζει συχνά, χρόνια τώρα) στα αβαθή τού σκέπτεσθαι τα λόγια της πλώρης ή περί τη ρότα τού ταξιδιού.

Log (in σ)το αθάνατο κεντρικό πρόσωπο παρά στο καθεαυτό κλασικό μυθιστόρημα του Ντάνιελ Ντεφόου, που οι Κέστελοοτ και Στάσεν, θεαματικά μεν απρόσφορα δε, εξημερώνουν για την υποπιτσιρικαρία του 21ου αιώνα ως «η ισχύς εν τη ενώσει» κουλάρισμα ομού ανθρώπου και παραδείσιων pets, «Ναυαγού» και «Μαδαγασκάρης» δηλαδή, με μηνύματα (eco)φιλίας και ουρά – βουκέντρα αιλουροειδούς φύσης ντραβάλων προτού κάνουν ρεσάλτο «Πειρατές». Κατά πρώτον, θα το… πληρώσεις το τρισδιάστατο, γιατί επιτέλους, μετά από απατεωνιές παρεμφερών ειδών σινε-ζωής εδώ και μήνες, εδώ θα σου σκάσουν στη μάπα, εκτός τού οφθαλμοφανέστατα παρόντος βάθους πεδίου σχεδόν συνεχώς στο πρώτο μισό, και φυλλαράκι / νεράκι / φρουτάκι / πέλεκυς. Κατά δεύτερον, δεν θέλεις να το δεις ζωγραφιστό, σε ζηλευτή ζωντάνια σιλουέτας ή γκριματσών και άψογο motion, το κάθε ζωντανό της αγελαίας συντροφιάς η οποία, μακριά από τον πολιτισμό, ενώνεται σε ταρζανιές α λα «Survivor» στο πιο παιχνιδιάρικο;

Γιατί γίνεται όντως το raison d’ être τού φιλμ αυτό το zoo. Και μαζί η υπό την απ’ το-κακό-στο-χειρότερο απειλή μιας βούτας σε γκρεμό η πρώτη βαβουριάρικη αποκοτιά που φέρνει σε πέρας τέλεια το σχεδιαστήριο, προτού το γης μαδιάμ μετά από επίθεση των ψωρο-Ψιψινέλ που υποβλέπουν την παρέα σηκώσει στο πόδι την ατόλη, τα βράχια τής οποίας γίνονται σπηλαιολαβύρινθοι για τα συνεπακόλουθα κυνηγητά που το τρέχουν και πάνω-κάτω μέσα-έξω στις ξύλινες κατασκευές τού κοκκινοτρίχη castaway, αποθεωμένες σε μια νεροτσουλήθρα. Βάλε και κάποια γκαγκ με ευρήματα (υπέροχο αυτό με την μπανάνα – αλεξίπτωτο, είναι σαν φόρος τιμής στα Looney Tunes!) και… τώρα άρχισε να παρατηρείς, και δυστυχώς όχι με το κυάλι, την κακομεταχείριση της πανίδας από τους Φλαμανδοβαλόνους εμψυχωτές της.

Η προσωπικότητα του ψιττακού, του μόνου απ’ τα «κτήνη» που θέλει να αποδράσει προς τον παραέξω κόσμο όσο κι ο ξεβρασμένος νεοφερμένος, δεν εισφέρει στη δραματουργία ακόμη κι αν η μεταγλώττιση τον αναβαπτίζει στον «Παρασκευά» αυτής της επανασύλληψης του μύθου (στο original είναι ο «Mardi», δηλ. ο «Τρίτης») και η μιμητική ικανότητα τού πτηνού επιστρατεύεται λειτουργικά από το σενάριο σε δύο περιπτώσεις κουλουβάχατων. Ακόμα κι έτσι, η περσόνα του αφήνει πολύ πιο ευκρινές χνάρι απ’ ό,τι τα καρντάσια του, που η πένα αδυνατεί να θηριοδαμάσει χαρακτηρολογικά με απέλπιδες χαριτωμενιές και εξυπνακισμούς (η όρεξη του ηλικιωμένου κερασφόρου ή οι καμπύλες τού παχύδερμου της ομήγυρης) που ακούγονται ως φωνή βοώντος εν τη ξέρεις τι σ’ αυτά τα Ίμια με τα μάνγκο. Δεν είναι τυχαίο ότι, ακόμη πιο πολύ κι απ’ τον Ροβινσώνα που γδυμένος πλήρως από την υπαρξιακή σκευή του στα μέτρα ενός καλόβολου πολυτεχνίτη κι ερημοσπίτη, το πάνω χέρι από πλευράς σκιαγράφησης παίρνουν οι – εντυπωσιακά στα όρια του κακιασμένου, τόσο που θα τρομάξουν τα πολύ νιάνιαρα – εφτάψυχοι τετράποδοι μουστακαλήδες εισβολείς, η θηλυκή βυσσοδομούσα και ο αρσενικός υποχείριό της προτού αλαλιάσουν το σύμπαν (προσέξτε τη νύξη στο σούσι), αλλά αφού κι αυτές έχουν σπρωχτεί στην πάντα της μυθοπλασίας επί ώρα στο πρώτο μέρος και αμίλητες, σαν βρεγμένες… γάτες στο υπολειπόμενου σε σπαθιές fun φινάλε ρεσάλτου, κατά την ανέλιξη με τους κακούργους ναυτικούς διασώστες των ηρώων και των αντιηρώων μας.

Στην έκπτωση απ’ την exotica Εδέμ σίγουρα παίζει τον ρόλο του και το αντιμάντρωμα της επικοινωνιακής συνθήκης των ηρώων (ο Κρούσος δεν αλληλοκαταλαβαίνεται παρά διασθητικά κι εν προόδω με τα multiculti ζώα, που όμως μεταξύ τους μιλούν την ίδια γλώσσα, ενώ ο Αζόρ δεν αρθρώνει σχεδόν ούτε ένα «γαβ»!), αλλά και τουλάχιστον τρεις αλλαγές στην αφηγηματική φωνή, εμφανές τέχνασμα του κουπιού που έχει τραβηχτεί στο ντεκουπάζ απ’ την τσαγκαρική στο στόρι κατά τη διάρκεια του production. Δύο καραμπινάτα μεταφραστικά τέρατα («Τετραπέρατο το σχέδιό σου…» και «κανονόσφαιρα») βουλιάζουν, επίσης, τη σχεδία, κόντρα στην πραγματικά προσεγμένη ναύλωση και το ορμήνεμα της βοκαλιστικής διανομής, που αναλαμβάνει συλλογικά παραπάνω από πρίμα το αρμένισμα και στα ελληνικά αιθουσιακά πελάγη ενός «μίκι μάους», το σωσίβιο τού οποίου κάνει μπαμ στο illustrated κατάστρωμά του που αστράφτει. Με εξάντα πολύ περισσότερο τη φαιά ουσία την επόμενη φορά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η «μαρίδα» που θα… μείνει στην εικονοποιία και τα set-pieces δράσης θα το χαρεί, οι κηδεμόνες τους στα ενδιάμεσα θα σκοτώνουν μύγες εξαιτίας της άγονης γραμμής ιστορίας και της ξεραΐλας χιούμορ. Οι κάθε ηλικίας γνώστες τού λογοτεχνικού οροσήμου θα είναι αδύνατο να πνίξουν τη δυσφορία τους, αν πάρουν τοις μετρητοίς αυτή την allou fun ανάγνωσή του. Παιδική χαρά για τους οφθαλμολάγνους του CGI σχεδίου και του 3D. Οι cat lovers θα βγάλουν εχθρικά νύχια δικαίως.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.